Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-17, 04:57
  #13
Medlem
Jag ser inte riktigt någon begränsning,..För att klargöra. Själv gick jag omvårdnadsprogrammet (med inriktning räddningstjänst och ambulans som fanns då), men det förde med sig att man blev undersköterska. Jag jobbade nåt år som undersköterska på en avdelning. Fick aldrig skit. Varken från de jag jobbade med eller vänner.

Min fru är lagd mer åt hantverk och även om hon jobbar helt annorlunda idag så har hon tagit de flesta licenser en svetsare tar, hon fick heller inget skit. Hon gick kurserna med bara män och fick enbart uppmuntran.

Kanske har vi haft en oerhörd tur.. Eller så reflekterar vi annorlunda.

Man väljer sitt umgänge och är man frisk så umgås man med folk som respekterar varandra men visst, naturligtvis har man kvinnliga vänner som berättar om idioter som förgripit sig på dem, precis som mina manliga vänner berättar om idioter som vill bråka med dem.
Brottets karaktär är olika, det förstår jag med. Brott mot ens sexuella integritet är ett värre övergrepp.
Men samma karaktär lyser igenom hos dessa personligheter. En kriminell karaktär är en kriminell karaktär. De som sitter på våra anstalter för ex kvinnofridskränkning har ofta suttit för något annat. Och de som sitter för annat har ofta tidigare begått kvinnofridskränkning, eller våldtäkt.

Struktur är något massan följer, som smink eller köksrenovering. Brott (vilket i de flesta fall faktiskt avtar) är något annat.

När det gäller barn så ska man naturligtvis inte låta dem begränsas av någon inbillad "könsmaktsordning". Det tror jag inte heller sker. Kvinnor har gått om män i juristlinjen nu. Kommer deras löner sänkas? Knappast. Revisorers löner stiger högt, de nyexade är kvinnor. Jobbar man däremot i landsting, kommunalt eller statligt så är lönerna lägre, dock en tryggare anställning.

Är det fel att säga hur en eventuell dotter ska bete sig för att inte bli våldtagen? Ja. Är det fel att säga till samma dotter hur hon undviker risken? Nej. Precis som att man inte lämnar dörren öppen eller blint går över ett övergångställe. Det finns idioter där ute.
Citera
2015-12-17, 05:09
  #14
Medlem
Såg nu att jag drev på i min egna argumentation.

Vad gör jag?

Det är väl fundamentet i din fråga?

Jag är liberal. Jag förespråkar varje individs frihet så länge den inte kränker någon annans. Är det feminism?
Citera
2017-03-26, 00:19
  #15
Medlem
Royal.Armadas avatar
Du snackar skit micro.

Var gång du svarar på när män blir antastade av kvinnor, t.ex så hånler du och tycker bara det är kul.

Du tyckte det var kul när en kvinna klappade en kille på snoppen i bastun och sade vad liten den är.

Du vill, som alla feminister, bara ha meeer meeer meeer av den stora pajjen här i livet, där ni kvinnor redan praktiskt taget äter upp hela redan, och skiter så fullständigt i mäns välmående.

Du är ännu en hycklande skitfeminist. Så pass mycket att jag ska göra min tag line om dig och ditt hyckleri.
Citera
2017-03-26, 16:47
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Diskussionsunderlag:
Vad tycker du som kvinna/man är begränsade i de könsroller som finns idag?
Vad är positivt?
Ärligt talat är detta en fråga jag inte är särskilt bekymrad över och därför inte heller lägger ned någon större tankeverksamhet på. Däremot är jag bestämd i att detta inte är något som man bör göra politik av då social ingenjörskonst är väldigt skrämmande och i det närmaste, orwellianism på steroider - Människan är social och könsroller uppstår därför per automatik. Ett parlament som går in och rotar och petar i vårt sociala privatliv och gör politik av det skrämmer mig väldigt mycket.

Citat:
Hur skulle du vilja att det blev för dina barn i framtiden? Skall de anpassa sig efter könsrollerna eller vara mindre begränsade av dem?
Ett normlöst samhälle kommer aldrig någonsin att existera så därför är frågan något obegriplig; det kommer alltid finnas tabun och strukturer som begränsar individers beteenden.

Citat:
Hur gör du för att uppnå det du vill för nästa generation? Varför? Och vad ser du som är positivt och vad är negativt i det?
Jag sköter mitt och låter andra sköta sitt.

Citat:
Är jämställdhet viktigt? I så fall hur tänker du att den skall se ut?
Problemet är att de allra flesta jämställdhetsivrare enbart är för jämställdhet som preferens (dvs, de föredrar enbart jämställdhet på vissa områden) och inte som princip (dvs, de är inte beredda att stå för det in absurdum). Jämställdhet som princip är en praktisk omöjlighet då den förutsätter ett samhälle med uniforma individer och det ska till en rejäl social ingenjörskonst om vi- i egenskap av individer - ska bli ett enda stort, uniformt kollektiv.
Citera
2017-03-26, 17:18
  #17
Medlem
Pansarveckets avatar
Jämställdhet är en ickefråga.
Vi är alla individer och våra inbördes skillnader är större än de mellan könen. Gränsdragningar behövs således inte.
Behövs de, vill jag ha dem motiverade. Syfte, mål, agenda, hur det är användbart för mig osv.
Vem hur varför?

De finns bara där för att lyfta ut ett mätbart problem.
Tänk dig ett OS-lopp, t.ex 100m.
Tänk dig att vi skiter i startproceduren, startsträcket, startpistolen, reglerna, publikens förväntningar och bara strävade efter att alla kom i mål samtidigt oavsett om vi tränat, hade lika många ben osv...

Vad spännande loppet hade blivit då.
Men hur skulle det gå till att arrangera loppet? Vad skulle vi behöva för regelverk?

Det är nämligen samma regelverk som krävs för att kvinnor ska bli "lika" män.
Det kommer aldrig ske.
Jag väljer lägga min tid och möda på saker jag kan förändra i stället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback