Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-14, 16:58
  #1
Medlem
Någon som varit i Lubumbashi i Kongo?

Min fd pojkvän har precis dumpat mig för att han måste flytta dit på obestämd framtid och säger att staden inte passar vita kvinnor, någon som vet om det finns många vita expat kvinnor där? Och hur det är att leva där?
Citera
2015-12-14, 20:24
  #2
Medlem
Lobengulas avatar
Rubrik justerad för tydlighet

/Mod
Citera
2015-12-19, 01:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savasana
Någon som varit i Lubumbashi i Kongo?

Min fd pojkvän har precis dumpat mig för att han måste flytta dit på obestämd framtid och säger att staden inte passar vita kvinnor, någon som vet om det finns många vita expat kvinnor där? Och hur det är att leva där?
---
"Savasana", är du säker på att det är sant att han ska flytta dit? Kanske ljuger han för att kunna separera utan problem. Platsen du anger är efter kongolesiska förhållanden hyfsade men säkerheten har varit dålig där som i övriga DRC.

Med andra ord är det ett "skitställe" att bo på, tror inte att någon som bor här i EU flyttar tillbaka till just DRC. För en svart man är det lite bättre men vita av båda könen, ja, då är det värre. Inget att rekommendera!

Jag är vit och har varit där på många platser i Congo (Zaire) men skulle aldrig vara där utan beväpnade män med mig! Jag har tjänstgjort som militär i Afrika i en del länder, bl. annat i Congo. Eftersom jag varit där ett antal gånger och vet en hel del om hur det är/har varit avråder jag i starka ordalag någon att resa dit. Förstår överhuvudtaget inte att du ens skulle vilja dit? Som vit privatperson kan det vara affärsverksamhet som gör att de är där i gamla Katanga (Shaba), men då har de klarat ut säkerheten. Allt annat är dumhet. Vet att i Sverige skriver man Kongo med K, detta om någon här var en riktig ordningsman i skolan och vill anmärka.

I Congo är det nog så här att:

¤¤¤ Det är med gud som med polisen;
han finns aldrig där när man bäst behöver honom. ¤¤¤

Mvh
/BC
__________________
Senast redigerad av Bruce Coleman 2015-12-19 kl. 02:31.
Citera
2015-12-22, 11:03
  #4
Medlem
det kanske låter som en lögn, men tyvärr är det inte det, mer en jävligt tråkig historia jag träffade honom när jag jobbade i Zambia, grannlandet.

Ett riktigt skitställe med andra ord, har googlat runt och har svårt att hitta någon aktuell information.

Jag vet att han åker dit med beväpnade vakter när han är där för att göra affärer.

Tack för infon och nej jag vill inte flytta dit. Bara förstå mer hur det är där.
__________________
Senast redigerad av Savasana 2015-12-22 kl. 11:05.
Citera
2015-12-23, 00:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savasana
det kanske låter som en lögn, men tyvärr är det inte det, mer en jävligt tråkig historia jag träffade honom när jag jobbade i Zambia, grannlandet.

Ett riktigt skitställe med andra ord, har googlat runt och har svårt att hitta någon aktuell information.

Jag vet att han åker dit med beväpnade vakter när han är där för att göra affärer.

Tack för infon och nej jag vill inte flytta dit. Bara förstå mer hur det är där.
---
"Savasana",det var bra att du inte tänker åka dit till Lubumbashi(Elisabethville)! Hela östra Congo är osäkert i varierande grad. Att leva där privat som vit kan nog ofta sägas vara med livet som insats. Nu kanske en del säger , det är väl inte så farligt, men det är det.!!! Dessutom privata råkar ofta (alltid) ut för korruptionen som finns nästan överallt. Man kan inte lita på de vanliga polismännen, tjänstemännen med flera.

Jag har varit där när det varit lugnt men så plötsligt smäller det i en region och folk massakreras, våldtas och dödas. Ofta under stor plåga. När jag var i Shaba (Katanga) i Kalemie (Albertville) vid Tanganyikasjön var det rena semestern ena dagen, nästa dag död och elände i närheten.

Ser att din f.d. man gör affärer i Congo, då lever han verkligen farligt. Även lagliga affärer är farliga där, gissa då om han skulle göra olagliga, om så, ska vi kalla att dessa är trippelfarliga?

Du ska veta om man har rymligt samvete så florerar diamanter, guld mm som säljs mycket billigt så att säga "bakom disk". Det är lätt att bli rik där. Men även lätt att bli lurad eller rånad om man inte är väldigt kunnig.

Även om han din f.d. har support av beväpnade män med lättare vapen kan det vara riskfyllt.

Tänkvärt:

¤¤¤ De säger att blod är tjockare än vatten.
Då har dom inte sett vattnet i Congos floder efter en större massaker. ¤¤¤

mvh
/BC
__________________
Senast redigerad av Bruce Coleman 2015-12-23 kl. 00:58.
Citera
2015-12-25, 14:32
  #6
Medlem
Oj nu blir jag verkligen orolig och förstår mer av vad han har framför sig. Det låter riktigt illa.

Så jävla tråkigt att folk är så pengar kåta och att hans föräldrar skickar honom till ett sådant ställe.

Är det så där för vanliga privatpersoner som startar upp företag oxå? Brukar det vara svårt att ta sig ut ur landet om allt skit börjar hända?
Citera
2016-01-13, 00:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savasana
Oj nu blir jag verkligen orolig och förstår mer av vad han har framför sig. Det låter riktigt illa.

Så jävla tråkigt att folk är så pengar kåta och att hans föräldrar skickar honom till ett sådant ställe.

Är det så där för vanliga privatpersoner som startar upp företag oxå? Brukar det vara svårt att ta sig ut ur landet om allt skit börjar hända?
---
"Savasana", tror inte du behöver vara så orolig. Han har säkert garderat upp sig med ursprungsbefolkningen. Om det nu är hans familj som skickar honom dit så har de nog goda kontakter på platsen. Att ta sig ut ur landet för en färgad är nog inget problem, (gäller om det bränner till där) speciellt om man har kontakter med "de riktigt "rysliga". Är han från Congo? Som du förstår är det svårt att svara då man inte vet hans bakgrund och hans vanliga hemvist.

Det som är svårt på platsen är alla dessa kriminella rövare som vill åt hans ev. pengar eller metaller, guld, ädelstenar m.m. Om han nu handlar med dessa! Ett människoliv är inte så mycket värt där, svårt att lita på någon, gäller även inom de lokala myndigheterna på plats.

För att som han göra affärer där behövs stor erfarenhet, speciellt om riskerna, skinn på näsan och en bra lokal hjälp.Troligen är han själv nog en "gambler" som vet vad han gör.

Han ska väl inte öppna en butik i den staden? För du vet att:

¤¤¤ En man som inte kan le
ska inte öppna butik.¤¤¤

Men i den staden hjälper det inte ens att le!!!

Mvh
/BC
__________________
Senast redigerad av Bruce Coleman 2016-01-13 kl. 00:52.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2661215

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback