Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 18:30
  #37
Medlem
freeriderXIIs avatar
Bellmans Stolta stad borde vara mer känd. Det finns dock engelska och tyska tolkningar av Bellmans musik.


Här fjäriln vingad syns på Haga på engelska

Därmed inte sagt att den borde komma upp på några listor men mera känd borde hans musik vara. Även om det givetvis inte är lätt att komma upp på samma nivå som originalet när man översätter till andra språk.


Så lunka vi så småningom på engelska


Här Stefan och Kristers version
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2017-10-16 kl. 18:47.
Citera
2017-10-16, 18:55
  #38
Medlem
freeriderXIIs avatar
"Ska vi gå hem till dig", skriven av Lasse Tennander borde kanske kunna bli en utländsk hit.

Här framförd av Magnus Uggla.

Även om det inte är lika vanligt med ballader längre.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2017-10-16 kl. 19:14.
Citera
2017-10-17, 01:59
  #39
Medlem
Några självklara hits som borde ha fått mer "erkännande" internationellt:

- Ratata - Jackie
- Ratata - Så länge vi har varann
- Nasa - Alter Ego
- Nasa - Take off Your Clothes
- Nasa - Stockholmssommar
- Adolphson & Falk - Krafter vi Aldrig Känner
- Adolphson & Falk - Vidare
- Lustans Lakejer - Begärets dunkla mål
- Lustans Lakejer - Diamanter
- Secret Service - Flash in the Night
- Secret Service - When the Night Closes in
- Mauro Scocco - Sarah
Citera
2017-10-17, 15:57
  #40
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Några självklara hits som borde ha fått mer "erkännande" internationellt:

- Ratata - Jackie
- Ratata - Så länge vi har varann
- Nasa - Alter Ego
- Nasa - Take off Your Clothes
- Nasa - Stockholmssommar
- Adolphson & Falk - Krafter vi Aldrig Känner
- Adolphson & Falk - Vidare
- Lustans Lakejer - Begärets dunkla mål
- Lustans Lakejer - Diamanter
- Secret Service - Flash in the Night
- Secret Service - When the Night Closes in
- Mauro Scocco - Sarah

Flash in the night var en stor hit i Tyskland, gruppen var väldigt stora där överlag
Citera
2017-10-17, 18:02
  #41
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Några självklara hits som borde ha fått mer "erkännande" internationellt:

- Ratata - Jackie
- Ratata - Så länge vi har varann
- Nasa - Alter Ego
- Nasa - Take off Your Clothes
- Nasa - Stockholmssommar
- Adolphson & Falk - Krafter vi Aldrig Känner
- Adolphson & Falk - Vidare
- Lustans Lakejer - Begärets dunkla mål
- Lustans Lakejer - Diamanter
- Secret Service - Flash in the Night
- Secret Service - When the Night Closes in
- Mauro Scocco - Sarah

Det är väl öht svårt för låtar med svenska texter att slå utomlands, utom i Norden då. Jag vet inte om det har hänt någon gång?
Citera
2017-10-17, 18:37
  #42
Medlem
PiusXIIIs avatar
Lolita Pop, med alldeles utmärkta sångerskan, Karin Wistrand, var populära i Sverige på åttiotalet. 1989 och 1990 gav man ut två LP:skivor med texter på engelska varav jag köpte den första, "Love Poison". Skivan fick bra kritik, och innehåller enligt mitt förmenande flera potentiella hitlåtar. Jag känner inte till att de hade några stora framgångar utomlands dock.

Jag länkar till ett par låtar från "Love Poison". "Hey Winner" var filmmusik i Colin Nutleys film "Heartbreak Hotel". Det är riktigt svårt att förstå varför det här bandet inte slog utomlands. De var riktigt bra live också. En av gitariserna, Bengt Nilsson, sedermera Söderberg, är för övrigt far och producent till tjejerna i First Aid Kit.

" Tarzan On A Big Red Scooter" https://www.youtube.com/watch?v=dXmoivYdWNg

"Hey Winner" https://www.youtube.com/watch?v=KbJ724gELeg
Citera
2017-10-18, 20:09
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Flash in the night var en stor hit i Tyskland, gruppen var väldigt stora där överlag

Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det är väl öht svårt för låtar med svenska texter att slå utomlands, utom i Norden då. Jag vet inte om det har hänt någon gång?

Synt verkar gå hem i Tyskland ; sången gjorde sig även bra i Låt den rätte komma in: ).

Ja, det var väl därför Lustans Lakejer spelade in många av sina låtar på engelska, som alternativ till originalen. Om det genererade större global framgång låter jag vara osagt...
Citera
2019-11-12, 23:27
  #44
Medlem
freeriderXIIs avatar
Denna ballad (Allt Som Jag Känner) borde kunna slå utomlands även om soundet är lite omodernt och på gränsen till cheesy så är det ännu en bra hit från 1980-talet. Finns dessutom inspelad på engelska också med originalartisterna Tommy Nilsson och Tone Norum att använda. Men man kan ju också göra en cover med nya artister kanske utländska för att få mer spridning.


Här Allt som jag känner på engelska.


De försökte säkert lansera den utomlands på 1980-talet med tanke på att de spelade in den på engelska också men har aldrig hört låten på utländsk radio i alla fall.

Männen bakom låten var/är Tim Norell, Ola Håkansson och Alexander Bard.
Citera
2020-02-17, 12:17
  #45
Medlem
freeriderXIIs avatar
Etype är ju stor i Ryssland och resten av fastlands-Europa men borde vara större i UK och USA.
Citera
2020-02-19, 11:32
  #46
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Musik som är svenskspråkig förstås. Håkan Hellström, Veronica Maggio, Gyllene Tider, Bob Hund, Kent, Timbuktu, Petter, Ebba Grön, Petra Marklund tex. Vad gäller engelskspråkig svensk musik så har jag alltid tyckt att The Plan (Theodor Jensen) förtjänade ett bättre öde. Första plattan är nästan lika bra som Hellströms debut.
Petra Marklund har ju dock haft cry for you och satellites under artistnamnet september som var stora utomland även om hennes svenska låtar kanske borde ha blivit större.
Citera
2020-02-21, 00:47
  #47
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Petra Marklund har ju dock haft cry for you och satellites under artistnamnet september som var stora utomland även om hennes svenska låtar kanske borde ha blivit större.
Händerna mot himlen om den hade översatts med en bra engelsk refräng skulle bli hur stor som helst. Pwtra är sjukt underskattad. Jag gillar hennes musik väldigt mycket.
Citera
2020-03-09, 17:43
  #48
Medlem
freeriderXIIs avatar
Några av Lena Philipsons 80-tals hits i MF borde ha kunnat slå utomlands (i alla fall om de översatts till engelska). Visst en del utländska Eurovision-nördar känner till dem via bl.a. OGAE second chance contest (Om igen vann 1988) men de borde vara större.

Här Kärleken är evig.

Här Dansa i neon ¨

och här Om igen.

Jag gillar alla genrer så länge det är kvalité. Pop kan också hålla hög klass rent musikaliskt precis som klassisk musik, ragtime, metal och jazz etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback