Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-13, 16:19
  #1
Medlem
Var ute och gick idag, såg tre personer vid en stor konteiner, i konteinern låg fisk fylld till hälften, dem höll även på o lasta av fisk i två skottkärror. Dem blev uppenbart nervösa när jag gick fram och tittade på all fisk, en åkte direkt iväg.

Vad kan detta ha varit, detta är en relativt liten insjö i Småland, här finns inga fiskebåtar, utan hobbyfiske är det som sker, fisken levde, det var brax ingen matfisk. såg ingen båt i närheten... Vad kan detta ha varit?
Citera
2015-12-13, 16:48
  #2
Medlem
psflaxs avatar
I bland fiskar man bort vitfisk för att minska övergödningen.
Hur stora var fiskarna?
Citera
2015-12-13, 17:45
  #3
Medlem
Jag skulle ringt Polis direkt.
Citera
2015-12-13, 18:54
  #4
Medlem
hogerspokets avatar
Iofs anses braxen vara en tjänlig matfisk i många länder utanför Sveriges gränser.

Så min gissning är att det var någon form av svartfiske för avsalu. Eller då avlägsnande av överflödig braxen på samma sätt som man gjort i Finjasjön för att minska övergödning - givet din beskrivning finner jag dock detta som mindre troligt.
Citera
2015-12-13, 19:20
  #5
Medlem
Hm typ 15 cm långa kanske.

Nja, alltså dem blev ju nervösa när jah kom, o visste inte vad dem skulle säga, i o för sig kunde de inte mycket svenska, så kan ju ha misstolkats! Hon frågade om jag ville ha med mig hem iallafall 😊

Känns ologiskt att sälja brax eller, måste ju bli svårt o tjäna pengar på det! Så kanske var för o rensa då 😁 Hmm, ska man ringa polisen i efterhand o fråga? Tog kort på reg nummer fall i fall, men lär ju inte vara några kvar nu liksom! 😐
__________________
Senast redigerad av Mikkoyt 2015-12-13 kl. 19:28.
Citera
2015-12-13, 19:26
  #6
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikkoyt
Hm typ 15 cm långa kanske.

Nja, alltså dem blev ju nervösa när jah kom, o visste inte vad dem skulle säga, i o för sig kunde de inte mycket svenska! Så var kanske för att sälja utomlands!

Ska man ringa polisen i efterhand? Har ju regnr osv, men de lär ju inte vara kvar på platsen! 😑😕

Låter ju iofs mer som björkna (eller kräftbete)...

Det förekommer att en hel del braxen säljs bland 'icke-etniska svenskar' inom landets gränser. Tror inte någon giter fulexportera småbraxen till Polen... Även kinakrogar är inte främmande för att köpa in fulfångad skräpfisk till fisksoppa.

Sen kan man ju diskutera meningen med att ringa polisen. Tjuvfiske är ju knappast något prioriterat brott.
Citera
2015-12-13, 19:30
  #7
Medlem
Ahh va kanske något sådant då! Två av dem såg lite kinesiska ut, o lät som de pratade ngn form av asiatiska! hoppar de med polisen då! Tack för svar 😊😊
Citera
2015-12-13, 19:39
  #8
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikkoyt
Ahh va kanske något sådant då! Två av dem såg lite kinesiska ut, o lät som de pratade ngn form av asiatiska! hoppar de med polisen då! Tack för svar 😊😊

Även vietnameser är ganska förtjust i vitfisk, btw.

Men som sagt, att det försvinner lite vitfisk ur ett vatten är ju, i det stora hela, ett ganska marginellt problem.
Citera
2015-12-13, 20:08
  #9
Medlem
Koljarovs avatar
Är det i Växjö?
Det pågår en kampanj för att fiska upp vitfisk eftersom det finns för mycket så att aborrarna konkurreras bort.
Sker åtminstone i Växjösjön i kommunal regi och fisken placeras i behållare vid stranden där den som vill ha kan plocka gratis.
Så något olagligt är det nog inte.
Citera
2015-12-13, 23:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Är det i Växjö?
Det pågår en kampanj för att fiska upp vitfisk eftersom det finns för mycket så att aborrarna konkurreras bort.
Sker åtminstone i Växjösjön i kommunal regi och fisken placeras i behållare vid stranden där den som vill ha kan plocka gratis.
Så något olagligt är det nog inte.


Jaha nej inte i växjösjön men i Växjö! Ja då så, då måste det ju varit det såklart!!😅😊 förklarar ju varför det inte fanns någon båt osv!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback