2024-03-03, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
Fan va patetisk kommentarer. Pröva du att få 10 skott i ansiktet och se hur mycket go du har i dig. Lovar dig att du kommer ligga hjälplös och be om nåd. Bara för att man har luftpistol så är man ju heller inte stilla och passiv som ni verkar tro.

Jag förstår hur du tänker men du har tyvärr fel.

Först, en luftpistol stoppar INTE en påtänd pundare som har gett sin fan på att få tag på dig.

Jag tror att du inte har skjutit med pistol alls, ännu mindre mot någon under stort adrenalinpåslag och rörligt mål.
Att under sådana scenarion kunna handla med lugn och kyla, sikta just på någons ansikte som kommer emot dig skrikandes och fäktandes är i princip omöjligt om du inte har många års erfarenhet av "vanligt" skytte och dynamiskt skytte.

Jag träffar en femkrona på 25m med en nia utan problem men i en situation som jag nämner ovan så hade jag nog hellre sprungit än att ens försöka skjuta.

Det du ser på film är så långt ifrån verkligheten du kan komma.
Citera
2024-03-04, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
Jag förstår hur du tänker men du har tyvärr fel.

Först, en luftpistol stoppar INTE en påtänd pundare som har gett sin fan på att få tag på dig.

Jag tror att du inte har skjutit med pistol alls, ännu mindre mot någon under stort adrenalinpåslag och rörligt mål.
Att under sådana scenarion kunna handla med lugn och kyla, sikta just på någons ansikte som kommer emot dig skrikandes och fäktandes är i princip omöjligt om du inte har många års erfarenhet av "vanligt" skytte och dynamiskt skytte.

Jag träffar en femkrona på 25m med en nia utan problem men i en situation som jag nämner ovan så hade jag nog hellre sprungit än att ens försöka skjuta.

Det du ser på film är så långt ifrån verkligheten du kan komma.

Det bäst vapnet är det jag har tillgång till. Jag har inte tillgång till en Glock samtidigt som jag skrev, igen så är vapnet menat som ett komplement, inte den slutgiltiga lösningen. Samt de flesta backar när de märker motstånd. Jag har tränat kampsport och väger nästan 120kg vilket hjälper lite.

Samtidigt så är det lätt att se på kommentarna att stå stilla i en skytteförening och prickskjuta saknar närkamps eller close range elementer.
Senast redigerad av Saftxbulle 2024-03-04 kl. 03:04.
Citera
2024-03-04, 11:48
Medlem
Till er som säger att luftpistoler är värdelösa.

https://www.youtube.com/watch?v=7OTJp87WY4M

https://www.youtube.com/watch?v=VLmOcQWeCNo
Senast redigerad av BajsKastanj 2024-03-04 kl. 11:52.
Citera
2024-03-04, 11:51
Medlem
Vilka kolsyrepickor kan matcha de starkaste fjäderladdade luftgevär?

(Luft)Gevär har ju större o starkare laddfjäder än (luft) pickor o kolsyrepickor bygger på
helt annan teknik där storleken inte är avgörande
Citera
2024-03-04, 12:41
Medlem
Citat:
Det bäst vapnet är det jag har tillgång till. Jag har inte tillgång till en Glock samtidigt som jag skrev, igen så är vapnet menat som ett komplement, inte den slutgiltiga lösningen. Samt de flesta backar när de märker motstånd. Jag har tränat kampsport och väger nästan 120kg vilket hjälper lite.

Samtidigt så är det lätt att se på kommentarna att stå stilla i en skytteförening och prickskjuta saknar närkamps eller close range elementer.

Det markerade har du garanterat mer nytta av än att stå och vifta helt utan erfarenhet med ett vapen.
Citera
2024-03-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsKastanj

Du ska träffa också..
Citera
2024-03-04, 14:58
Medlem
Citat:
Det är det visst, de flesta licensfria pistoler är 7.5 även i staterna.

10j perforerat du igenom hud och skjuter sönder bil rutor.

De säger Pellet guns i reportagen du länkade till, vilket är kraftigare än det som kallas luftgevär/luftpistol (BB gun) i Sverige. Pellet guns är kraftigare saker som PCP-gevär/pistoler. Det är tekniskt sett luftvapen eftersom de driver kulan med luft, men det är rejäl skillnad på styrkan. De kraftigare PCP-gevären kan man jaga buffel med.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsKastanj

Värdelöst inlägg.
Ingen av dem var pistoler, och inte heller det som i Sverige vardagligt kallas luftgevär.
Citera
2024-03-04, 15:59
Medlem
Bergakungens avatar
Det finns en del att tänka på när det gäller självförsvar med skjutvapen, inte bara "om en luftpistol duger?".

En av de allra viktigaste är hur långt "tidsfönstret" är för att göra en åtgärd. En riktigt snabb person rör sig 20 meter på ungefär fyra sekunder, 10 meter på tre. Om man inte bär vapnet laddat och i färdigställning hinner man därför INTE använda det innan man har angriparen i halsen. En pistol får man därför bära i handen, färdig att skjuta. Alla som utbildats eller på annat sätt övat på saken vet det här.

Angrips man överraskande eller från nära håll har man förmodligen inte vapnet i färdigställning.
Till exempel polisen övar på "skyddsdrag" (kallades det på min tid i en näraliggande verksamhet) och där har man tillgång till ett vapen som har god verkan även om skjuter i kroppen på nära håll. Ett luftvapen har inte den kapaciteten, utan verkar enbart genom att "se farligt ut" (illusoriska kolsyrevapen) eller via en mycket lätt kula i låg hastighet. (Jag håller med om att ingen skulle tycka om att bli skjuten i kinden, pannan eller läppen. Men en luftvapenkula hindrar ingen som VILL anfalla).

Min gissning är att om man har tränat riktigt ordentligt kan man förmodligen hinna skjuta tre riktade skott på den som angriper från tio meter, OM man har vapnet i handen och inte glömde att knäppa bort säkringen då man tog fram det. Om skotten då är från en laglig (dvs, enkelt åtkomlig) luftpistol kan man troligen få bättre verkan i målet genom att kasta vapnet på angriparen.

Sedan bör man tänka på en risk/reward-kalkyl. Juridiskt riskerar man exakt samma sak med ett luftvapen på stan som med en välfungerande (dvs, olaglig) tårgaskanister för skydd, något som bevisligen fungerar på näravstånd. Drar man fram en illusoriskt skjutvapen bör man veta att detta innebär med stor säkerhet att angripare (eller ingripare) med riktiga vapen kommer att använda dem (de människorna brukar antingen ha lagens skydd (ingriparna) eller ha ett gott våldskapital och avtrubbat omdöme (angriparna).

Det vore riktigt trist om någon får för sig att det finns ett skyddsvärde genom att bära en kolsyrepistol.
Citera
2024-03-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns en del att tänka på när det gäller självförsvar med skjutvapen, inte bara "om en luftpistol duger?".

En av de allra viktigaste är hur långt "tidsfönstret" är för att göra en åtgärd. En riktigt snabb person rör sig 20 meter på ungefär fyra sekunder, 10 meter på tre. Om man inte bär vapnet laddat och i färdigställning hinner man därför INTE använda det innan man har angriparen i halsen. En pistol får man därför bära i handen, färdig att skjuta. Alla som utbildats eller på annat sätt övat på saken vet det här.

Angrips man överraskande eller från nära håll har man förmodligen inte vapnet i färdigställning.
Till exempel polisen övar på "skyddsdrag" (kallades det på min tid i en näraliggande verksamhet) och där har man tillgång till ett vapen som har god verkan även om skjuter i kroppen på nära håll. Ett luftvapen har inte den kapaciteten, utan verkar enbart genom att "se farligt ut" (illusoriska kolsyrevapen) eller via en mycket lätt kula i låg hastighet. (Jag håller med om att ingen skulle tycka om att bli skjuten i kinden, pannan eller läppen. Men en luftvapenkula hindrar ingen som VILL anfalla).

Min gissning är att om man har tränat riktigt ordentligt kan man förmodligen hinna skjuta tre riktade skott på den som angriper från tio meter, OM man har vapnet i handen och inte glömde att knäppa bort säkringen då man tog fram det. Om skotten då är från en laglig (dvs, enkelt åtkomlig) luftpistol kan man troligen få bättre verkan i målet genom att kasta vapnet på angriparen.

Sedan bör man tänka på en risk/reward-kalkyl. Juridiskt riskerar man exakt samma sak med ett luftvapen på stan som med en välfungerande (dvs, olaglig) tårgaskanister för skydd, något som bevisligen fungerar på näravstånd. Drar man fram en illusoriskt skjutvapen bör man veta att detta innebär med stor säkerhet att angripare (eller ingripare) med riktiga vapen kommer att använda dem (de människorna brukar antingen ha lagens skydd (ingriparna) eller ha ett gott våldskapital och avtrubbat omdöme (angriparna).

Det vore riktigt trist om någon får för sig att det finns ett skyddsvärde genom att bära en kolsyrepistol.

Det finns väldigt välgjorda replikor på dom flesta handeldvapen som i princip är omöjliga att skilja från den skarpa från 10 meter. Leverera ca 2 joule. Många av dom har full auto, kan skicka iväg runt 18 stålkulor på ca 2sekunder. Mosar lätt en oöppnad cola burk. En sån svärm kulor i ansikten stoppar nog en angripare omedelbart. Men som du säger, då ska man ha vapnet redo i handen. Dessutom kan du inte ha en aktiverad kolsyrepatron i vapnet speciellt länge, förstör packningar och o-ringar.
Citera
2024-03-04, 18:17
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalafi
Hur effektiv vore en 10 joule luftpistol med blydiaboler i självförsvarssyfte?
Kanske att hota med, men vad du än gör så skjut inte folk!
-De blir bara förbannade då.

Citera
2024-03-05, 13:48
Medlem
redbull72s avatar
Luftgevär/Luftpistol är samlingsnamn på alla luftvapen oavsett vad som driver dem. Sen delas de in i fjäder/gas/kolsyra/tryckluft-pcp, det finns kolsyrepistoler som KAN leverera mer än 10 joule, men problemet är att de snabbt kyls ner, så första skottet levererar "max" andra kanske hälften om man skjuter för snabbt efter det första skottet, det tredje kanske ungefär lika som det andra o sen sjunker hastigheten ändå mer, man måste vänta mellan varje skott för att få ut nån effekt, dessutom så är kolsyra en långsam gas som kräver en lång pipa för att ge effekt, se tex kittet från Artemis CP2, där har du både kolsyrepistol och gevär i ett, bara att byta pipa o kolv, o mig veteligen det kraftigaste som finns i Sverige, pistol med korta pipan ger ca 6 joule, med långa pipan ca 10 joule, jag skulle inte vilja bli skjuten med nån av dom, men att få iväg mer än i skott mot nån som rusar mot dig är uteslutet då du måste göra mantelrörelse för att ladda om om du använder magasin, o du ska ladda kolsyrepatronen med först... det går att modda den för att få ut nån joule till, men det är iallafall för bökigt att använda vid skarpt läge. Sprayfärg och golfklubba är fasen så mycket effektivare...
Citera
2024-03-05, 15:59
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbull72
Sprayfärg och golfklubba är fasen så mycket effektivare...
Något ditåt, om inte annat kan man ta ett bra tag om pipan och slå med kolven...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in