2015-12-13, 22:05
Medlem
Sommargays avatar
de flesta luftpistoler har en ganska krånglig process där en fjäder skall spännas manuellt mellan varje skott. båda händer krävs och en viss kraft

oftast har de inget magasin utan varje projektil brukar behövas föras in i något litet håll någonstans. pilligt

de är oftast större än vad motsvarande krutvapen är

de flesta ser ut som just luftpistoler

de mår oftast inte bra av att vara "laddade" utan skall helst spännas och laddas precis innan användning

kläder dämpar projektilen effektivt, en vinterjacka med en tröja under blir nästan som en skottsäker väst
Citera
2015-12-14, 03:28
Medlem
Nej, en luftpistol är sämre än i princip alla tillhyggen.

Först och främst måste du träffa riktigt turligt för att riktigt skada någon såpass att denna inte kan fortsätta attackera dig.
Träffar du en jacka så kommer kulan att stanna mot tröja/BH/t-shirt utan verkan.
Personen blir bara mer förbannad och du vill ju inte HJÄLPA den som skall attackera dig eller?

Sedan, drar du ett luftvapen så finns ju risken att någon annan drar en riktig pistol och skjuter ihäl dig. Varför ta den risken om du själv är helt verkanslös?

Sist men inte minst, för att ha effekten 10 joule snackar vi ett vapen som du laddar manuellt. Alltså inte kolsyrevapen som du kan trycka av flera skott utan att krångla.
Så med andra ord, du har EN kula som inte ens har någon vidare effekt om du inte träffar öga, gommen, öra/tinning eller rakt upp i näsan. Och inte ens då är det säkert att den har god effekt.

Med andra ord, tillochmed en liten liten kniv är bättre för du kan sticka med den flera gånger på 10 sekunder och då faktiskt få personen att tro att den håller på att dö.
Men bäst av allt är att inte ens behöva använda våld. Vad skyddar du dig mot egentligen? Är du rädd att du skall bli robbad på din mobil? Skaffa en billigare mobil som du kan ha med dig när du kan bli robbad i så fall.
Kan garantera att dom skiter i dig om du inte har något dom kan använda.
Citera
2015-12-14, 04:23
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalafi
Tråden handlar om effektfullheten av en sådan pistol beskriven i TS rent fysiskt, allt snack om riktiga pistoler, knivar, basebollträn, Tony Montana och kukstorlek är OT.

Läste någonstans att det krävdes 7,5 joule för att penetrera ett mänskligt skallben på relativt nära håll, och att det var därför den gränsen sattes i Tyskland. Om det stämmer så borde väl en 10 joule pistol med magasin vara ganska effektiv?

Haha ett luftgevär har 10 joule 4,5 mm utgångshastighet på 195 m/s. Jag har provskjutit det på en cocosnöt och det hände absolut ingenting på cocosnöten på 3 meters avstånd. Inte ens ett märke men en deformerad kula som studsade.
En luftgevär kula går inte ens genom skalpen på en människa utan fastnar där. Skalpen är 5 mm-1 cm tjock vanligtvis.

En cocosnöt klarar lika starkt tryck som ett skalle, ca 1400 pounds, 630 kg enligt mythbusters. En cosnöt är övrigt rätt bra jämförelse med hur mycket en skalle tål, skallen är dock något hårdare och klarar mer blunt force trauma. En cocosnöts skal är betydligt svagare och även tunnare än ett skallben. Lägger man cocosnötskal utan köttet på diskbänken går det att knäcka ifall man trycker på den med handen mot diskbänken ganska lätt. Lycka till att göra det med 6 mm tjockt skallben och sen har man skalpen ovanpå som absorberar våld också.
När jag testade slå med en sedvanlig snickarfil på en coocosnöt krävdes det all min kraft med spetsen för att orsaka en fraktur och flera slag och då är jag en stark gym kille.

En luftpistol kanske är bra självförsvar att skada en ilsken mås som vaktar sitt fågelbo? Knappt det.
Senast redigerad av slemhog 2015-12-14 kl. 04:48.
Citera
2015-12-14, 11:42
Medlem
Jethrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Haha ett luftgevär har 10 joule 4,5 mm utgångshastighet på 195 m/s. Jag har provskjutit det på en cocosnöt och det hände absolut ingenting på cocosnöten på 3 meters avstånd. Inte ens ett märke men en deformerad kula som studsade.
En luftgevär kula går inte ens genom skalpen på en människa utan fastnar där. Skalpen är 5 mm-1 cm tjock vanligtvis.

En cocosnöt klarar lika starkt tryck som ett skalle, ca 1400 pounds, 630 kg enligt mythbusters. En cosnöt är övrigt rätt bra jämförelse med hur mycket en skalle tål, skallen är dock något hårdare och klarar mer blunt force trauma. En cocosnöts skal är betydligt svagare och även tunnare än ett skallben. Lägger man cocosnötskal utan köttet på diskbänken går det att knäcka ifall man trycker på den med handen mot diskbänken ganska lätt. Lycka till att göra det med 6 mm tjockt skallben och sen har man skalpen ovanpå som absorberar våld också.
När jag testade slå med en sedvanlig snickarfil på en coocosnöt krävdes det all min kraft med spetsen för att orsaka en fraktur och flera slag och då är jag en stark gym kille.

En luftpistol kanske är bra självförsvar att skada en ilsken mås som vaktar sitt fågelbo? Knappt det.

Håller helt med dig, ta ut ett öga max. Tror också att halsen blir svår att allvarligt skada, hud, brosk samt att det är lätt att få snedträff.
Ett luftgivär på Point blank gick precis igenom huden på min barnfot så även tunt tyg lär göra skillnad i skydd
Citera
2015-12-14, 11:56
Medlem
Funkar nog bättre att slå eventuella angripare i huvudet med kolven än att skjuta efter dem skulle jag tro.
Citera
2015-12-14, 12:04
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:

Finns fall där luftvapen på 10J penetrerat skallbenet och in i hjärnan. Även ett från Tyskland där ett luftgevär på 7,5J orsakade ett vådaskott i hjärtat och personen avled snabbt.

Men i praktiken är det mycket som ska klaffa. Dels måste geväret vara så nära 10J som möjligt, man måste träffa på "rätt" ställe där skallbenet är tunt och en vanlig blydiabol kommer sannolikt att deformeras så att kraften sprids ut på större område och därmed ej klarar penetrera skallbenet. Det måste också vara väldigt kort avstånd.

Så med solen i ryggen, köttbullarna på spisen och frugan i sängen så kanske, men inte mer än kanske.
Citera
2015-12-14, 15:10
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:

Man kan inte bara säga att vilket luftgevär som helst har 10 joule i anslagsenergi. Många anger den effekten men kan inte ens i närheten leva upp till de angivna specifikationerna.
Om inte annat kan man ordna en fräsch Hatsan 125 och sätta i trimfjäder (vilket gör det licenspliktigt av goda skäl). Dock är det så fruktansvärt slött att ladda om manuellt, så det duger bara till jakt av småvilt såvida man inte tänkt sätta en kula i tinningen på intet ont anande människor.

TS vill förstås ha något hel- eller halvautomatiskt.
Själv hade jag två stycken Heckler & Koch P8 från Cabom som otrimmade spräckte bilrutor och gav sårskador som var minst sagt otrevliga. Anslagsenergin i orginalutförande är kring 2,4J.
En bekant fick en av dessa av mig och trimmade upp denna till att skjuta genom konservburkar genom att bara byta fjädern som slår upp gasmunstycket i magasinet.
Kolsyrepatronen räckte visserligen bara till ett eller två magasin, men såvida man inte möter en härdad yrkeskriminell som laddat upp med yxa och kokain lär angriparen tänka om minst en gång efter att ha fått 17 skott i ansiktet.

Går även att få upp både hastighet och precision lite till genom att byta till precisionsborrad pipa som går på någon hundring och kvalitetsammunition så den inte fastnar.
Bäst är förstås om du hittar 6mm stål- koppar- eller blykulor.

Tänk dock på att halvautomatiska luftvapen är licenspliktiga över 3 joule, vilket en trimmad P8 slår med råge, så det är inget du vill att farbror blå hittar monterat och laddat.
Senast redigerad av Bonnatorp 2015-12-14 kl. 15:14.
Citera
2015-12-14, 15:13
Medlem
Ghastens avatar
Dom där helautomatiska med gaspatron. Trycka iväg ett par hundra kulor
mot en person skulle nog få stopp på vem som helst. Köp uzi varianten.
Citera
2015-12-14, 16:48
Medlem
Zalafis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Man kan inte bara säga att vilket luftgevär som helst har 10 joule i anslagsenergi. Många anger den effekten men kan inte ens i närheten leva upp till de angivna specifikationerna.
Om inte annat kan man ordna en fräsch Hatsan 125 och sätta i trimfjäder (vilket gör det licenspliktigt av goda skäl). Dock är det så fruktansvärt slött att ladda om manuellt, så det duger bara till jakt av småvilt såvida man inte tänkt sätta en kula i tinningen på intet ont anande människor.

TS vill förstås ha något hel- eller halvautomatiskt.
Själv hade jag två stycken Heckler & Koch P8 från Cabom som otrimmade spräckte bilrutor och gav sårskador som var minst sagt otrevliga. Anslagsenergin i orginalutförande är kring 2,4J.
En bekant fick en av dessa av mig och trimmade upp denna till att skjuta genom konservburkar genom att bara byta fjädern som slår upp gasmunstycket i magasinet.
Kolsyrepatronen räckte visserligen bara till ett eller två magasin, men såvida man inte möter en härdad yrkeskriminell som laddat upp med yxa och kokain lär angriparen tänka om minst en gång efter att ha fått 17 skott i ansiktet.

Går även att få upp både hastighet och precision lite till genom att byta till precisionsborrad pipa som går på någon hundring och kvalitetsammunition så den inte fastnar.
Bäst är förstås om du hittar 6mm stål- koppar- eller blykulor.

Tänk dock på att halvautomatiska luftvapen är licenspliktiga över 3 joule, vilket en trimmad P8 slår med råge, så det är inget du vill att farbror blå hittar monterat och laddat.
En sån här? http://www.cabom.se/produkter/soft-a...ch-p8,30114105

Det är en softairgun, alltså 6,0mm kula. Om man trimmar, vad rör det sig om för joule då? Och är det blykulor i kaliber 6,0 som gäller då?
Citera
2015-12-14, 16:58
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalafi
En sån här? http://www.cabom.se/produkter/soft-a...ch-p8,30114105

Det är en softairgun, alltså 6,0mm kula. Om man trimmar, vad rör det sig om för joule då? Och är det blykulor i kaliber 6,0 som gäller då?

Oavsett typ (soft air gun/luftpistol) så kan ett vapen drivet av Co2-patroner aldrig ge mer än ca 16J, vilket är vad dom kraftigaste Co2-gevären ger ostrypta. Detta pga det låga trycket i en Co2-patron.

Vill du ha ett luftvapen med bra tryck så är det PCP som gäller, inga problem att komma upp i över 100J och dom kraftigaste är i nivå med salongsgevär (22lr). FX Revolution är ett äkta semiautomatiskt PCP-gevär men ligger bara runt 60J har jag för mig, dock förbjudet i Sverige.
Citera
2015-12-14, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Vill du ha ett luftvapen med bra tryck så är det PCP som gäller, inga problem att komma upp i över 100J och dom kraftigaste är i nivå med salongsgevär (22lr). FX Revolution är ett äkta semiautomatiskt PCP-gevär men ligger bara runt 60J har jag för mig, dock förbjudet i Sverige.
Salongsgevär var oftast i kaliber .22 Short som har ca 1/3 i anslagsenergi av 22LR, namnet
kommer ifrån att den räknades som så klen att man gott kunde skjuta inomhus, i salongen.
Har för mig att den även var licensfri ett tag, sen totalförbjöds den tom på jaktlicens av oklar
anledning.

Finns abnorma luftgevär (minst 3st + 1 ny jag hittade just nu) som kan och som man har skjutit
djur i storleksordning kronhjort med i Afrika.

https://www.youtube.com/watch?v=10AZVrQl_5c
https://www.youtube.com/watch?v=1BCQk-h1jcE
https://www.youtube.com/watch?v=1GPejLukzcY

Sen, till tidigare postare, det här med att skjuta genom skallben med 10j luftvapen funkar strikt
enbart på internet inte i verkligheten.
Senast redigerad av Epikantus 2015-12-14 kl. 17:34.
Citera
2015-12-14, 18:01
Medlem
Zalafis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Oavsett typ (soft air gun/luftpistol) så kan ett vapen drivet av Co2-patroner aldrig ge mer än ca 16J, vilket är vad dom kraftigaste Co2-gevären ger ostrypta. Detta pga det låga trycket i en Co2-patron.

Så det skulle gå att trimma en semiauto luftpistol till 16j?

Crosman 2240 är ju en kolsyrepistol som ger 10 joule, vad hindrar de semiautomatiska att ge lika mycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in