Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Haha ett luftgevär har 10 joule 4,5 mm utgångshastighet på 195 m/s. Jag har provskjutit det på en cocosnöt och det hände absolut ingenting på cocosnöten på 3 meters avstånd. Inte ens ett märke men en deformerad kula som studsade.
En luftgevär kula går inte ens genom skalpen på en människa utan fastnar där. Skalpen är 5 mm-1 cm tjock vanligtvis.
En cocosnöt klarar lika starkt tryck som ett skalle, ca 1400 pounds, 630 kg enligt mythbusters. En cosnöt är övrigt rätt bra jämförelse med hur mycket en skalle tål, skallen är dock något hårdare och klarar mer blunt force trauma. En cocosnöts skal är betydligt svagare och även tunnare än ett skallben. Lägger man cocosnötskal utan köttet på diskbänken går det att knäcka ifall man trycker på den med handen mot diskbänken ganska lätt. Lycka till att göra det med 6 mm tjockt skallben och sen har man skalpen ovanpå som absorberar våld också.
När jag testade slå med en sedvanlig snickarfil på en coocosnöt krävdes det all min kraft med spetsen för att orsaka en fraktur och flera slag och då är jag en stark gym kille.
En luftpistol kanske är bra självförsvar att skada en ilsken mås som vaktar sitt fågelbo? Knappt det.
Man kan inte bara säga att vilket luftgevär som helst har 10 joule i anslagsenergi. Många anger den effekten men kan inte ens i närheten leva upp till de angivna specifikationerna.
Om inte annat kan man ordna en fräsch Hatsan 125 och sätta i trimfjäder (vilket gör det licenspliktigt av goda skäl). Dock är det så fruktansvärt slött att ladda om manuellt, så det duger bara till jakt av småvilt såvida man inte tänkt sätta en kula i tinningen på intet ont anande människor.
TS vill förstås ha något hel- eller halvautomatiskt.
Själv hade jag två stycken Heckler & Koch P8 från Cabom som otrimmade spräckte bilrutor och gav sårskador som var minst sagt otrevliga. Anslagsenergin i orginalutförande är kring 2,4J.
En bekant fick en av dessa av mig och trimmade upp denna till att skjuta genom konservburkar genom att bara byta fjädern som slår upp gasmunstycket i magasinet.
Kolsyrepatronen räckte visserligen bara till ett eller två magasin, men såvida man inte möter en härdad yrkeskriminell som laddat upp med yxa och kokain lär angriparen tänka om minst en gång efter att ha fått 17 skott i ansiktet.
Går även att få upp både hastighet och precision lite till genom att byta till precisionsborrad pipa som går på någon hundring och kvalitetsammunition så den inte fastnar.
Bäst är förstås om du hittar 6mm stål- koppar- eller blykulor.
Tänk dock på att halvautomatiska luftvapen är licenspliktiga över 3 joule, vilket en trimmad P8 slår med råge, så det är inget du vill att farbror blå hittar monterat och laddat.