Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-13, 00:54
  #1
Medlem
Geomeisters avatar
Det första spelet med sikte för prickskytte sägs det!

Ett relativt tidigt FPS som idag antagligen känns förbannad daterat rent spelmässigt, men handlingen (både rösterna, klippens grafik och det som sägs) samt musiken är magnifik anser jag. Det håller 100 % än idag.

Spelet blev aldrig någon succé i termer av Duke Nukem 3-D, Quake, Doom eller Wolfenstein 3-D... Men visst måste det finnas både en och annan här som spelade detta?

Skulle det göras ett western-spel med lika välgjord handling och atmosfärisk musik skulle jag köpa det på direkten. Det behöver inte ens vara ett FPS. Jag kan tänka mig ett spel som Life Is Strange, The Wolf Among Us eller The Walking Dead med liknande tema. Skulle kunna bli hur bra om helst det med!

Jag skulle nog placera detta spel bland mina topp 10 spelminnen genom tiderna. Vad tyckte du?
Citera
2015-12-14, 15:38
  #2
Medlem
Sikkans avatar
tyckte i ärlighetens namn att det var sådär när det begav sig. Fanns andra shooters som var fetare.
"Where are ya, marshal?"
Citera
2015-12-15, 07:25
  #3
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
tyckte i ärlighetens namn att det var sådär när det begav sig. Fanns andra shooters som var fetare.
"Where are ya, marshal?"

Det var mitt första intryck också. Duke Nukem 3-D och Quake exempelvis var överlägsna spel på många sätt. Men när jag väl satte mig in i spelet växte det rejält!

Don't be a fool marshal!
Citera
2015-12-20, 21:51
  #4
Medlem
Caseuals avatar
Ah! Outlaws!

Spenderade många timmar under min barndom till detta underbara spel.

Storyn, musiken och atmosfären är helt underbar!

Kommer ihåg att det fanns en del easter eggs, som när man sprängde en toa, hoppade i och simmade iväg för att sen hitta ett UFO!
Citera
2015-12-27, 01:09
  #5
Medlem
Detta spelet var legendariskt! WHERE ARE YOU MARSHAL?! Hehe.. Minns att man kunde spränga sig ner i ett utedass och komma ner till aliens under toan osv, var 5-6 bast när jag först spelade detta spel !
Citera
2018-10-27, 07:36
  #6
Medlem
Svennglenns avatar
Jag gillade det väldigt mycket. Vill minnas att man kunde skjuta extra snabbt genom att hålla in Z-tangenten.
Citera
2018-10-30, 14:42
  #7
Medlem
Geomeisters avatar
Damer and gentlemän! Damer and gentlemän! Här kommer ett av mina favoritklipp ifrån youtube. Samlade scener ifrån Outlaws. https://www.youtube.com/watch?v=keaLGgGPLA4

Jag tänkte endast ge länken, men var tvungen att se på hela bara för att det är så jäkla bra. För er som inte är insatta, är det ett längre intro och sedan oftast korta mini-klipp mellan scenerna samt slutligen finalen.

Går det att jämföra dessa klipp med dagens spel? Grafikmässigt? Angagligen inte, men röstskådespeleriet, detaljer, musiken, uppbyggandet och den raka, men ändå klyftiga handlingen. Love it!

Enjoy!
Citera
2018-11-10, 04:49
  #8
Avstängd
Skruven66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Det första spelet med sikte för prickskytte sägs det!

Ett relativt tidigt FPS som idag antagligen känns förbannad daterat rent spelmässigt, men handlingen (både rösterna, klippens grafik och det som sägs) samt musiken är magnifik anser jag. Det håller 100 % än idag.

Spelet blev aldrig någon succé i termer av Duke Nukem 3-D, Quake, Doom eller Wolfenstein 3-D... Men visst måste det finnas både en och annan här som spelade detta?

Skulle det göras ett western-spel med lika välgjord handling och atmosfärisk musik skulle jag köpa det på direkten. Det behöver inte ens vara ett FPS. Jag kan tänka mig ett spel som Life Is Strange, The Wolf Among Us eller The Walking Dead med liknande tema. Skulle kunna bli hur bra om helst det med!

Jag skulle nog placera detta spel bland mina topp 10 spelminnen genom tiderna. Vad tyckte du?
Det var bra.
Men med tanke på dom hundratals jag spelat, inte bland dom bästa.
Hade jag spelat 10 spel totalt kanske så.

Valuta för pengarna, då.
Citera
2018-12-26, 03:32
  #9
Medlem
Geomeisters avatar
Det var en dåvarande kompis/granne som visade mig spelet för första gången minns jag. Då var det demo. Tror inte det attraherade mig först. Det kan vara så att brorsan verkade gilla det och såg till att vi hade demot kvar. Tänka sig att man spelade demon då? Finns ens det längre eller är det bara trailers som gäller?

Sedan köpte vi spelet och jag minns inte hur lång tid det tog att klara, men det var inget man rökte igenom på några timmar. Vissa uppdrag tog väldigt lång tid. Har för mig att en boss innebar någon glitch och att det inte alltid var särskilt linjärt. Samt att man hörde bossar på långt avstånd så man fattade inte alltid var dom höll till.

Var det så att man var tvungen att döda alla vanliga fiender innan bossarna visade sig?

Förmodligen var det hjärnan som lade till massa saker i spelet som inte fanns, men vill minnas att western atmosfären verkligen fanns där. Något Red Dead Redemption också hade, men då med betydligt fler verktyg för att få det att hända.
Citera
2019-01-25, 18:31
  #10
Medlem
Luzurs avatar
Var ganska roligt spel när det kom, faktiskt, men inget man behöll nån längre tid, dessvärre, nu verkar det va värt en slant.
Citera
2019-01-26, 18:49
  #11
Medlem
Spelade ut detta häromdagen för första gången på 20 år. Fortfarande lika kul, och lika mycket illamående
Citera
2019-05-12, 23:52
  #12
Medlem
Glokulas avatar
Musiken var ju guld värd. Eller iaf om jag minns den rätt. Första eller andra banans musik. Som vanligt GT med Lucas Art var det småkul humor titt som tätt. 😁
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback