Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-04, 12:03
  #205
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag skulle snarast tro att det handlar om att det på de flesta halvautomater är ytterligt bökigt att plocka ut slutstycket eller att bryta bössan när jaktlaget samlas.
Rätt släpiga tryck på de halvautomater jag provat, så första skottet blir definitivt bättre med en cylinderrepeter än en halvautomat.
Citera
2017-06-04, 23:55
  #206
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Rätt släpiga tryck på de halvautomater jag provat, så första skottet blir definitivt bättre med en cylinderrepeter än en halvautomat.

Sådant går ju iof att justera och många gör det också.
Citera
2017-06-10, 00:19
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
PÅ grund av att när ett skott avlossas så ligger ett nytt framme i loppet?

Dom flesta jägare repeterar ju så ett nytt skott ligger i loppet ifall dom behöver ett andra skott det är ju inte svårare att plundra en halvautomat än en repeter.

kan det ha nåt att göra med att detta är dyra köpjakter? man måste ju få valuta för pengarna...

en massa lirare ifrån stockholm som köpt ny sauer 303 med fin träbit som skjuter på allt som rör sig?

en flock med vildsvin springer förbi och de tror de är Franz Albrecht?

oj vad kommer där en till gris pang pang, nej det var visst hunden...
Citera
2017-07-11, 20:57
  #208
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Sannolikt för att någon klåfingrig byråkrat i sin oändliga visdom bestämt sig för att man inte ska riskera spray & pray-skytte efter björn och några andra arter.

Det är väl f.ö. femskottsbegränsning vid jakt efter alla övriga arter med halvotto.

Sverige i ett nötskal - vid den enda egentliga jaktformen där halvautomat faktiskt kan tänkas fylla en reell funktion, björnjakt, får man enbart använda 2+1 plugg...

Lite ironiskt kan tyckas.

I vilken utsträckning man kan tänkas åka dit för att ha för hög mag.kap. på en halvotto vet jag inte, men en del sjöfågeljägare har åkt dit med uppbrutna mag. Minns inte vad det slutade i strikt rättsligt.

Det har tydligen med art och habitatdirektivet att göra. Sven-Erik Bucht vill tydligen försöka skrota denna bestämmelse genom att tillåta generella dispenser i fortsättningen enligt Jakt & Jägare.

Bara en dryg månad kvar till släpp nu.
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2017-07-11 kl. 21:43.
Citera
2017-07-21, 14:41
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En fråga jag mer och mer funderat på är varför man ska ha en cylinderrepeter. Framförallt - varför jagar så många med ett sådant vapen?

1) Varje år skadeskjuts massor av vilt. Misstänker starkt att så inte hade varit fallet om jägarna istället i högre grad varit utrustade med halvautomatiska vapen. Då går det mycket snabbare att få iväg ett andraskott.

2) Säkerhetsmässiga aspekter. Vet inte hur ni andra känner, men själv känner jag mig inte helt bekväm med att ha slutstycket precis under ögat på cirka 10 cm håll.

När man läser om sådant här blir jag lätt skärrad:

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2...-nastan-livet/

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=200921

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10205137.ab

De där snacket har gått mycket på våra skjutbanor i Sverige. Oftast kommer de av yngre/oerfarna killar/gubbar.
Mins för några år sedan när en man i 60års ålder stog och skröt och skröt om sin halv auto. Efter att sagt att ingen kunde vara snabbare än han, tröttnade en kille med cyl rep.
Han skjuter årligen 3 siffrigt med gris och drygt 10k smällar på banan. Dom gjorde upp på springande älg frihand. Gubben med auto satte 3 st inom träffområdet.
Killen med cyl satte 5 plugg med sämsta smällen 5:a resten 5 1. Sen fick gubben bottom hem.

Tränar man behöver man inte kompensera för något.
Vet inte hur många gånger gubbar talat om för mig att 6.5 kan man inte jaga älg med. För att sedan se dom kämpa med att få en godkänd serie. Kan du inte skjuta spelar de ingen roll om du har halv auto eller 416 Rigby.

BTW så länkar du till en rakrepeter.

Angående Mauser, jag har skjutit nästan 15k jaktmatch med min m96. Aldrig något problem.
Citera
2017-07-21, 22:02
  #210
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
De där snacket har gått mycket på våra skjutbanor i Sverige. Oftast kommer de av yngre/oerfarna killar/gubbar.
Mins för några år sedan när en man i 60års ålder stog och skröt och skröt om sin halv auto. Efter att sagt att ingen kunde vara snabbare än han, tröttnade en kille med cyl rep.
Han skjuter årligen 3 siffrigt med gris och drygt 10k smällar på banan. Dom gjorde upp på springande älg frihand. Gubben med auto satte 3 st inom träffområdet.
Killen med cyl satte 5 plugg med sämsta smällen 5:a resten 5 1. Sen fick gubben bottom hem.

Tränar man behöver man inte kompensera för något.
Vet inte hur många gånger gubbar talat om för mig att 6.5 kan man inte jaga älg med. För att sedan se dom kämpa med att få en godkänd serie. Kan du inte skjuta spelar de ingen roll om du har halv auto eller 416 Rigby.

BTW så länkar du till en rakrepeter.

Angående Mauser, jag har skjutit nästan 15k jaktmatch med min m96. Aldrig något problem.

Anekdoter finns det gott om. Jag har hört talas om de som påstår sig skjuta lika snabbt med enkelskottare som med halvauto också. De stoppar bara patronerna mellan tänderna, så det ska gå fort att ladda om. Har aldrig sett det live, men det påstås det. För mig kvarstår ändå det faktum att ingen laddar om lika snabbt och lika kontrollerat som med en halvauto. Skytten kan hålla i vapnet med bägge händerna, hela tiden fokusera på målområdet i kikarsiktet. Det ÄR en fördel hur man än vrider och vänder på. Visst, sätter du en halvauto i händerna på en riktigt kass skytt lär denna skytt inte knappt träffa någonting. Å andra sidan skulle denna kassa skytt förmodligen vara ännu sämre om det dessutom tillkommer ett omladdningsmoment. Den skickliga skytten som förmår att få in 5 träffar med cylinderrepeter under ett löp hade förmodligen lyckats med ytterligare ett par träffar med en halvauto.
Citera
2017-07-22, 07:00
  #211
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Den här tråden är antagligen den dummaste i hela vapenforumet.

TS har en bild av halvauto, blir sågad av i stort sett alla redan från början och får vettiga förklaringar. TS länkar till saker han inte förstår som motsäger hans bild... ändå fortsätter han.

Det är inte så att du trollar va?

Citat:
Den skickliga skytten som förmår att få in 5 träffar med cylinderrepeter under ett löp hade förmodligen lyckats med ytterligare ett par träffar med en halvauto.

Du saknar kunskap, erfarenhet och lagstöd för detta i Sverige. Du gör trollingen nästan lite för uppenbar.
__________________
Senast redigerad av BoJackHorseman 2017-07-22 kl. 07:05.
Citera
2017-07-22, 12:19
  #212
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoJackHorseman
Den här tråden är antagligen den dummaste i hela vapenforumet.

TS har en bild av halvauto, blir sågad av i stort sett alla redan från början och får vettiga förklaringar. TS länkar till saker han inte förstår som motsäger hans bild... ändå fortsätter han.

Det är inte så att du trollar va?



Du saknar kunskap, erfarenhet och lagstöd för detta i Sverige. Du gör trollingen nästan lite för uppenbar.

What??! Jag har både kunskap och erfarenhet av skytte med såväl cylinderrepeter och halvauto. Både på rörligt och fast mål. Håller inte med om att jag blivit sågad. Däremot tycks det finnas ett antal puritaner inom jaktsverige som hävdar att jag har fel, utan att riktigt kunna förklara varför.

Sedan att det skulle finnas någon slags lag som står i konflikt mot snabbskytte på en älgbana har jag aldrig hört talas om. Jag har som sagt väldigt svårt att se några nackdelar med halvauto. Skulle då vara den generellt något högre vikten då om man har problem med det. Å andra sidan är ju lite vikt i vapnet många gånger dessutom en fördel vid anläggning och skytte, även om det förstås är lite tråkigt att bära omkring på. Fast, vad handlar det om i snitt? 1 kg kanske. Finns dessutom lättviktsmodeller av bland annat Browning BAR. Svårt att se det som en nackdel. Men alla är väl frälsta i sin tro. När jag startade den här tråden var aldrig min tanke att starta någon slags pajkastning, men tyvärr är det ju så med Flashback. Man kan aldrig diskutera något sansat, utan att de med avvikande uppfattning ska kalla det andra lägret för okunniga, oerfarna, ute efter att trolla eller vad det nu än må vara. Att på ett balanserat sätt belysa för- och nackdelar tycks vara en total omöjlighet.
Citera
2017-07-23, 07:56
  #213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En fråga jag mer och mer funderat på är varför man ska ha en cylinderrepeter. Framförallt - varför jagar så många med ett sådant vapen?

1) Varje år skadeskjuts massor av vilt. Misstänker starkt att så inte hade varit fallet om jägarna istället i högre grad varit utrustade med halvautomatiska vapen. Då går det mycket snabbare att få iväg ett andraskott.
Jakt är mycket en fråga om tradition och cylinderrpetrar är traditionella. Sedan klarar en välgjord cylinder mycket höga tryck ifall du skjuter med magnumammunition. Sedan har det ju funnits fullt med snusförnumstiga människor både bland myndigheter och jägare som tycker allt över 6.5x55 och alla halvautomater är bara för galningar.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
När man läser om sådant här blir jag lätt skärrad:

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2...-nastan-livet/

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=200921

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10205137.ab
Man tappar ju fan hakan. Och Blaser R93!?!?!?!?

Inom bilindustrin används numera en standard som heter ISO26262 för att göra analys av ett systems säkerhet innan en produkt lanseras, det har funnits andra standarder tidigare. Men generellt sett inom bilindustrin gäller att säljer du en produkt som du vet har inbyggda säkerhetsfel (Takata airbags...) ligger du brunt till för stämningar. Tycker man skall utfärda försäljningsförbud på vapen som kan avfyras utan att slutstycket är i låst läge. Finns liksom ingen ursäkt, varför är inte alla vapen så?

Och ursäkten från Blaser är ju ofattbar - slagstiftet kan göra ett märke i primern men inte avfyra skottet. Jaså, är det första gången ett skott går av en överkänslig primer? Ofattbart. Sluta köp skiten!
Citera
2017-07-24, 01:51
  #214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Och ursäkten från Blaser är ju ofattbar - slagstiftet kan göra ett märke i primern men inte avfyra skottet. Jaså, är det första gången ett skott går av en överkänslig primer? Ofattbart. Sluta köp skiten!

Samtliga cylinderrepetrar från slutet från 1800 talet och framåt (Skulle jag nog vilja påstå) så fungerar de på samma sätt. Det går alldeles utmärkt att trycka av utan att slutstycket är helt låst. Det som händer är att slagstiftfjädern vrider ner slutstycket för att säkerställa att det är helt låst innan den når fram till tändhatten, oftast ger detta ett litet anslag som inte antänder. Skulle tändhatten gå ändå så är slutstycket låst.

Hade inte denna mekaniska funktion funnits så hade skjutvapen varit totalt livsfarliga att använda för skytten och det hade varit ett oräknligt antal olyckor.

Bara ta fram bössan och testa, vrid fram slutstycket några grader från fullt lås och tryck av. Låstycket kommer antagligen att vridas nedåt. Min cylinderreptrar gör så, min Blaser R8 gör mycket riktig märken i tändhatten om jag inte stänger slutstycket helt, fast det är stängt efter avfyrningen så slutstycket låser precis innan slagstiftet når fram, precis som alla andra vapen.

Olyckan i bollnäs kan mycket väl bero på fördröjd avfyrning och tidigt öppnade av slutstycket av skytten själv. Ett olycksförlopp som är ovanligt men händer ibland.
__________________
Senast redigerad av sunnis 2017-07-24 kl. 02:06.
Citera
2017-07-24, 02:00
  #215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Samtliga cylinderrepetrar från slutet från 1800 talet och framåt (Skulle jag nog vilja påstå) så fungerar de på samma sätt. Det går alldeles utmärkt att trycka av utan att slutstycket är helt låst. Det som händer är att slagstiftfjädern vrider ner slutstycket för att säkerställa att det är helt låst innan den når fram till tändhatten, oftast ger detta ett litet anslag som inte antänder. Skulle tändhatten gå ändå så är slutstycket låst.

Hade inte denna mekaniska funktion funnits så hade skjutvapen varit totalt livsfarliga att använda för skytten och det hade varit ett oräknligt antal olyckor.
Jo jag håller med dig men det var ju detta som inte fungerade på Blaser R93, vapnet avfyrade utan att slutstycket var helt låst och det skall inte kunna hända enligt vad du säger. Så vad var det som hände den olycksalige R93-skytten?

Det borde ju vara rimligt att kräva att låsklackarna skall ha ett rimligt ingrepp innan avtryckaren kan släppa slagmekanismen och att det lilla ingrepp som återstår inte gör att slutstycket kan låsas upp. Men det hände tydligen.
Citera
2017-07-24, 02:16
  #216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jo jag håller med dig men det var ju detta som inte fungerade på Blaser R93, vapnet avfyrade utan att slutstycket var helt låst och det skall inte kunna hända enligt vad du säger. Så vad var det som hände den olycksalige R93-skytten?

Det borde ju vara rimligt att kräva att låsklackarna skall ha ett rimligt ingrepp innan avtryckaren kan släppa slagmekanismen och att det lilla ingrepp som återstår inte gör att slutstycket kan låsas upp. Men det hände tydligen.

Läs min edit.

Alltså, jag har själv en R8. Jag har själv läst om ämnet, diskuterat detta med min vapenhandlare och jag har själv verifierat detta på min kompis R93. Naturligtvis blev jag själv skärrad av denna olycka. Slagfjädern i vapnet drar fram slutstycket och låser, sedan fortsätter fjädern framåt för att antända patronen. Det kan inte ske på något annat sätt.

Jag tror det var fördröjd avfyrning. Gubben uppger ju i artikeln att han hörde ett "klick, sedan small det". En annan person i Piteå artikeln fick slutstycket i handen efter det sa klick och direkt gör mantelrörelse tillbaka ... Som sagt, det händer olyckor hela tiden PGA fördröjd avfyrning och är livsfarligt oavsett vapen om man öppnar slutstycket utan att vänta tillräckligt länge.

DEVA som är oberoende gjorde den vapentekniska utredningen och kom fram till ammunitionsfel. Sedan kan man naturligtvis vara konspiratorisk över detta.
__________________
Senast redigerad av sunnis 2017-07-24 kl. 02:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback