Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-12, 18:52
  #1
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Jag vill göra en video om avkriminalisering och jag har insett att det är vinkeln vi avkrim-aktivister måste börja köra: Kostnader. De flesta människor brukar inte illegala droger och bryr sig därför inte om drogpolitiken, blir väldigt ljummet intresse när jag gör drogvideos. Däremot så betalar de flesta människor skatt, och det finns inget svensson hatar mer än att se sina ihopknegande pengar slösas.

Och kriget mot droger är ett slöseri. Drogöverdoser har mer än fördubblats det senaste 10 åren och Sverige är nr 2 i Europa när det kommer till narkotikarelaterade dödsfall. Sett som en investering har kriget mot droger inte lyckats ge avkastning. Avkriminalisering skulle vara både billigare och bättre för missbrukarna.

Så. Skulle det vara möjligt att få veta kostnaden för, inte bara "drogförebyggande åtgärder" i form av PR-kampanjer mot droger och propaganda, men även kostnader för rättegångar för innehav och sådant? Helt enkelt, alla kostnader relaterade till drogbruk och missbruk, helst så nyliga siffror som möjligt. Gärna från 2015.
Citera
2015-12-12, 18:57
  #2
Medlem
Vetenspaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Jag vill göra en video om avkriminalisering och jag har insett att det är vinkeln vi avkrim-aktivister måste börja köra: Kostnader. De flesta människor brukar inte illegala droger och bryr sig därför inte om drogpolitiken, blir väldigt ljummet intresse när jag gör drogvideos. Däremot så betalar de flesta människor skatt, och det finns inget svensson hatar mer än att se sina ihopknegande pengar slösas.

Och kriget mot droger är ett slöseri. Drogöverdoser har mer än fördubblats det senaste 10 åren och Sverige är nr 2 i Europa när det kommer till narkotikarelaterade dödsfall. Sett som en investering har kriget mot droger inte lyckats ge avkastning. Avkriminalisering skulle vara både billigare och bättre för missbrukarna.

Så. Skulle det vara möjligt att få veta kostnaden för, inte bara "drogförebyggande åtgärder" i form av PR-kampanjer mot droger och propaganda, men även kostnader för rättegångar för innehav och sådant? Helt enkelt, alla kostnader relaterade till drogbruk och missbruk, helst så nyliga siffror som möjligt. Gärna från 2015.

Kriget mot droger drar in MILJARDER KRONOR. Att inte kriga mot droger är FEL.
Citera
2015-12-12, 19:02
  #3
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Jag vill göra en video om avkriminalisering och jag har insett att det är vinkeln vi avkrim-aktivister måste börja köra: Kostnader. De flesta människor brukar inte illegala droger och bryr sig därför inte om drogpolitiken, blir väldigt ljummet intresse när jag gör drogvideos. Däremot så betalar de flesta människor skatt, och det finns inget svensson hatar mer än att se sina ihopknegande pengar slösas.

Och kriget mot droger är ett slöseri. Drogöverdoser har mer än fördubblats det senaste 10 åren och Sverige är nr 2 i Europa när det kommer till narkotikarelaterade dödsfall. Sett som en investering har kriget mot droger inte lyckats ge avkastning. Avkriminalisering skulle vara både billigare och bättre för missbrukarna.

Så. Skulle det vara möjligt att få veta kostnaden för, inte bara "drogförebyggande åtgärder" i form av PR-kampanjer mot droger och propaganda, men även kostnader för rättegångar för innehav och sådant? Helt enkelt, alla kostnader relaterade till drogbruk och missbruk, helst så nyliga siffror som möjligt. Gärna från 2015.


Med den logiken kan vi lika bra göra alla brott lagliga.

Tänk så mycket ett mord kostar samhället i form av poliser, krkminaltekniker, skl, rättegångar, fängelse.

Fängelse är ju om något svindyrt det kan vi också avskaffa.



För att svara på kostnader.

http://www.can.se/sv/drogfakta/frago...var/narkotika/

"I Missbruksutredningen (2011) görs skattningar av samhällets kostnader för missbruket av narkotika. I utredningen kommer man fram till att kostnaden för narkotikamissbruk var cirka 24 miljarder år 2008. Ungefär 26 procent av kostnaderna uppstår i sjukvård och socialtjänst och 27 procent utgörs av kostnader för statliga myndigheter (bl.a. rättsväsende och förebyggande arbete). Indirekta kostnader såsom produktionsbortfall vid sjukskrivning och för tidig död utgör ca 42 procent. Resterande fem procent är kostnader som uppstår i privat sektor, t.ex. försäkringskostnader och företagshälsovård."


Så ifall man hade gjort det lagligt hade man sluppit kostnaden för rättväsende och förebyggande åtgärder alltså 27 procent.

De övriga kostnaderna för samhället som är på 73 procent hade fortfarande varit kvar.

Utöver det måste vi ta med i beräkningarna att ifall man gör det lagligt kommer användandet av narkotika öka. När narkotika användandet ökar så kommer kostnaderna för sjukvård, socialtjänst, minskade skatteintäkter med mera öka markant.

Det kommer bli ännu dyrare för skattebetalarna att göra det lagligt. Det bästa för skattebetalarna är att ingen använder narkotika.

Det är inte polisväsendet som är den dåliga och stora kostnaden för skattebetalarna. Det är ni narkotikamissbrukare som kostar oss mycket pengar och det är er vi vill bli av med.


Personer som intar narkotika begår i mycket högre utsträckning andra brott också vilket är en ytterliggare extra kostnad de utgör för samhället.
__________________
Senast redigerad av bergwall94 2015-12-12 kl. 19:50.
Citera
2015-12-12, 19:06
  #4
Medlem
Ugglens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenspak
Kriget mot droger drar in MILJARDER KRONOR. Att inte kriga mot droger är FEL.

Hur? Utveckla!
Citera
2015-12-12, 19:08
  #5
Medlem
tj.s avatar
En diskussion för narkotikapolitik, inte specifikt cannabis.

Cannabis --> Narkotikapolitik
/Moderator
Citera
2015-12-12, 19:10
  #6
Avstängd
Jag vill se källor. Statistik och siffror på kostnader och antal brukare.
Citera
2015-12-12, 19:15
  #7
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Jag vill göra en video om avkriminalisering och jag har insett att det är vinkeln vi avkrim-aktivister måste börja köra: Kostnader. De flesta människor brukar inte illegala droger och bryr sig därför inte om drogpolitiken, blir väldigt ljummet intresse när jag gör drogvideos. Däremot så betalar de flesta människor skatt, och det finns inget svensson hatar mer än att se sina ihopknegande pengar slösas.

Och kriget mot droger är ett slöseri. Drogöverdoser har mer än fördubblats det senaste 10 åren och Sverige är nr 2 i Europa när det kommer till narkotikarelaterade dödsfall. Sett som en investering har kriget mot droger inte lyckats ge avkastning. Avkriminalisering skulle vara både billigare och bättre för missbrukarna.

Så. Skulle det vara möjligt att få veta kostnaden för, inte bara "drogförebyggande åtgärder" i form av PR-kampanjer mot droger och propaganda, men även kostnader för rättegångar för innehav och sådant? Helt enkelt, alla kostnader relaterade till drogbruk och missbruk, helst så nyliga siffror som möjligt. Gärna från 2015.

Då kanske du ska börja med invandringspolitiken, narkotikapolitiken är en nål i höstacken jämfört med invandringen när det gäller kostnader.
Citera
2015-12-12, 19:20
  #8
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Då kanske du ska börja med invandringspolitiken, narkotikapolitiken är en nål i höstacken jämfört med invandringen när det gäller kostnader.
"Börja."

Vad fan tror du jag har gjort videos om i ett år nu?
Citera
2015-12-12, 19:26
  #9
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Hur svårt är det att fatta rubriken på tråden?

Jag vill veta hur mycket kriget mot droger kostar.

Jag vill inte ha en föreläsning om hur "fel" det är att använda droger, detta av människor som vägrar att läsa på för att dom prioriterar inbillad moral högre än kunskap. Jag ska inte behöva länka er till forskning på området, finns nog redan trådar om det.
Citera
2015-12-12, 19:46
  #10
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Hur svårt är det att fatta rubriken på tråden?

Jag vill veta hur mycket kriget mot droger kostar.

Jag vill inte ha en föreläsning om hur "fel" det är att använda droger, detta av människor som vägrar att läsa på för att dom prioriterar inbillad moral högre än kunskap. Jag ska inte behöva länka er till forskning på området, finns nog redan trådar om det.


Har du löst hela mitt inlägg jsg länkar till kostnader för 2011 och har även citerat delar.
Citera
2015-12-12, 19:48
  #11
Medlem
Schweppes99s avatar
Ts, dina videos är mycket uppskattade Tack!

Menar du alla droger , inklusive alkohol?

Systembolaget håller ju på en en hel del propaganda

Första steg är väl att ta reda på vilka som har kostnader och sedan kolla upp de enskilda aktörernas kostnader för att sedan summera. Kan gärna hjälpa till.
__________________
Senast redigerad av Schweppes99 2015-12-12 kl. 20:02.
Citera
2015-12-12, 20:15
  #12
Medlem
Xer0s avatar
Jag tycker man skall skifta fokus mot att jaga langare och smugglare i stället för brukare.
Brukare behöver vård för sitt missbruk, inte fängelse.

Man har ju också lagt ned undercoververksamheten innom den svenska polisen. Detta gjordes 2010.
Därmed har polisen dåligt med verktyg för att komma åt den organiserade brottsligheten och dom riktigt stora fiskarna går fria.

I stället fokuserar man på att terrorisera Svenssons som vill röka lite gräs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback