Citat:
Ursprungligen postat av
fettkeps
Det är inte helt onormalt att man byggde så vid den tidpunkten. Man byggde en ram med suggor, som man sedan göt ett tunnare golv innanför. Själva muren kan gå typ en meter ner i marken, men golvet är tunnare. Det golvet brukade inte var mer än ett par cm. Det man kan göra är att gräva ur typ en halvmeter innanför grundmuren. Fylla upp med lekakulor en bit för att bryta kapillär verkan. Sedan så lägger man ett lager frigolit. Ovanpå det så gjuter man en grund av EPS betong. Och ovanpå det så kan man lägga golvvärme och flyta ut det hela. Vad man sedan har för ytskikt beror på vad man vill ha.
Om man orkar....
Citat:
Ursprungligen postat av
Salomon-Ella
När huset byggdes 1939 hade 2a världskriget börjat. Cement som används för att göra betong blev snart en bristvara, det mesta gick år till bunkrar skyddsrum och befästningar.
Därför snålades det mycket när det skulle byggas vanliga bostäder.
Ska du göra det ordentligt är det bara att hugga upp golvet och gräva ut för att lägga nytt golv från grunden
Tack för era svar. Detta gällen en yta på knappt 4 m2 så jag skiter nog i att göra det krångligt, eftersom det ändå kommer var på det gamla sättet i resten av källaren. Men om jag gräver ut ca 1dm sand och sedan helt sonika fyller på med betong, kan kag vänta mig problem då?
Kanske är en dum fråga men helre en dum fråga för mycket än en för lite
Kanske ska påpeka att källaren är helt odränerad och oinredd, och vi har inga planer på att inreda den. Vi ska bara måla väggarna och golvet på den ytan.