Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-17, 17:43
  #133
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Och, som sagt - för oss tolkelever tog den språkutbildningen ett läsår. För folk i högre ålder som inte är selekterade för språkförmåga och motivation, och där det inte är acceptabelt med ett 40%-igt bortfall, torde det behöva ta längre tid - även om invandrare i Sverige kan dra nytta av ett svenskt språkbad som vi inte hade någon motsvarighet till.

Nu när du så tydligt har gått igenom hur svårt det är att studera på universitet på ett annat språk än modersmålet, vad hade du sagt om dina chanser att arbeta på ryska?

Samma språkliga handikapp gäller i min erfarenhet för arbetslivet. Idag erbjuder Sverige en mycket enkel utbildning i svenska under beteckningen SFI. Efter fullgjord SFI kan invandraren i bästa fall göra sig förstådd i enkla vardagliga situationer, men kan sannolikt inte läsa en dagstidning eller förstå TV-nyheterna. Det är förstås möjligt att arbeta på fabriksgolvet med grundläggande språkliga färdigheter, och det går att köra taxi utan att vara särskilt god grammatik, men för att faktiskt inneha kvalificerade arbeten där det gäller att tolka och förstå komplex och nyanserad som t.ex. chefer, advokater, lärare, läkare eller ingenjörer skall göra, då krävs det helt andra språkliga färdigheter.

Skulle du själv Hamilkar t.ex. ha kunnat föreläsa för ryska studenter på ryska efter en motsvarighet till svensk SFI på ryska, och skulle studenterna ha varit nöjda med ditt språk?
Citera
2015-12-17, 18:04
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Nu när du så tydligt har gått igenom hur svårt det är att studera på universitet på ett annat språk än modersmålet, vad hade du sagt om dina chanser att arbeta på ryska?

Samma språkliga handikapp gäller i min erfarenhet för arbetslivet. Idag erbjuder Sverige en mycket enkel utbildning i svenska under beteckningen SFI. Efter fullgjord SFI kan invandraren i bästa fall göra sig förstådd i enkla vardagliga situationer, men kan sannolikt inte läsa en dagstidning eller förstå TV-nyheterna. Det är förstås möjligt att arbeta på fabriksgolvet med grundläggande språkliga färdigheter, och det går att köra taxi utan att vara särskilt god grammatik, men för att faktiskt inneha kvalificerade arbeten där det gäller att tolka och förstå komplex och nyanserad som t.ex. chefer, advokater, lärare, läkare eller ingenjörer skall göra, då krävs det helt andra språkliga färdigheter.

Skulle du själv Hamilkar t.ex. ha kunnat föreläsa för ryska studenter på ryska efter en motsvarighet till svensk SFI på ryska, och skulle studenterna ha varit nöjda med ditt språk?
Jag vill bara påpeka att mina inlägg absolut inte ska läsas som att jag menar att SFI är tillräckligt. SFI är pinsamt undermåligt och bör reformeras snarast.
Citera
2015-12-17, 18:15
  #135
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Jag vill bara påpeka att mina inlägg absolut inte ska läsas som att jag menar att SFI är tillräckligt. SFI är pinsamt undermåligt och bör reformeras snarast.

Där är vi överens. Jag är dock mycket skeptisk till att Sverige har förmågan eller ens viljan att erbjuda invandrare en utbildning i svenska språket som är på den nivå och omfattning som behövs för att ge flertalet en chans på arbetsmarknaden.
Citera
2015-12-17, 18:17
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det där är en mer komplicerad materia än vad det först förefaller. Jag var definitivt inte kapabel att studera på ryska lika effektivt som på svenska när jag pluggade i Moskva, och då hade jag klarat av C-nivån i ryska på Slavicum också. Men då ska man ha klart för sig a) att ryssar är mycket värre grammar nazis och språksnobbar än vad svenskar är och b) att jag har en hög läshastighet på mitt modersmål - runt 900 ord i minuten för normal sakprosa - som jag inte är kapabel att komma i närheten av på något annat främmande språk än engelska. Jag klarade mig i Moskva, men jag glänste sannerligen inte - och det är jag nog såpass inbilsk att jag tycker att jag rätt konsekvent gjorde under mina svenska universitetsstudier.

Sen ska man ha klart för sig att TolkS i vart fall på min tid hade ett mycket selekterat intag där många kände sig kallade, och få var utvalda, och att det dessutom bara brukade vara drygt hälften som fullgjorde utbildningen. (På min kurs tror jag vi var 45 när vi började, och 27 när vi gick ut.) Visserligen gjorde vi annat än att plugga ryska också - tolkutbildningen var en riktig befälsutbildning, och inte på något sätt "halvcivil" - men det var konsekvent ryskfärdigheterna som de som inte klarade sig stöp på.

Så - trots att TolkS rekryterade högt studiebegåvade och studiemotiverade elever, trots att en tredjedel inte klarade sig igenom utbildningen, trots att jag gick ut TolkS på övre halvan, och trots att jag hade ytterligare en termin akademiska ryskstudier bakom mig, klarade jag mig bara nöjaktigt när jag pluggade på ryska i en rysk språkmiljö.

Och, som sagt - för oss tolkelever tog den språkutbildningen ett läsår. För folk i högre ålder som inte är selekterade för språkförmåga och motivation, och där det inte är acceptabelt med ett 40%-igt bortfall, torde det behöva ta längre tid - även om invandrare i Sverige kan dra nytta av ett svenskt språkbad som vi inte hade någon motsvarighet till.
Tack för intressant inlägg. Jag hade en följdfråga, som Milo snuddar vid; skulle du säga att det är lättare att lära sig ett språk tillräckligt bra för att kunna arbeta med det man utbildat sig till, än det är att lära sig ett språk tillräckligt bra för att kunna utbilda sig till det på det nya språket?

Tidigare har svenskar i Sverige ifrågasatt min tes. Vi har däremot någotsånär liknande bakgrund, men du har över 20 år mer erfarenhet och dessutom mer relevanta kunskaper än mig när det kommer till språkinlärning. Appeal to authority, jag vet, men ändå
Citera
2015-12-17, 18:22
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Där är vi överens. Jag är dock mycket skeptisk till att Sverige har förmågan eller ens viljan att erbjuda invandrare en utbildning i svenska språket som är på den nivå och omfattning som behövs för att ge flertalet en chans på arbetsmarknaden.
Att viljan saknas stämmer nog. Jag har träffat fransmän, belgare och tyskar som studerat svenska i sina hemländer som på relativt kort tid nått en nivå där vardagliga samtal skett obehindrat (mer obehindrat än när jag talar med danskar, men det är på grund av mig, inte danskarna ). Jag förstår inte varför man inte skrotar SFI och bygger upp det från grunden.

Om man vill bli mörkrädd: http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...at-din-snorre/
Citera
2015-12-18, 00:53
  #138
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Nu när du så tydligt har gått igenom hur svårt det är att studera på universitet på ett annat språk än modersmålet, vad hade du sagt om dina chanser att arbeta på ryska?[
Det beror helt på vilka språkliga krav arbetsuppgiften ställer. Det är skillnad på den språkliga förmåga som krävs av en städare och en affärsjurist. Inom mitt eget fakultetsområde skulle jag förmodligen ha kunnat jobba som narkos- eller röntgenläkare utan att göra ett sämre jobb än infödda på samma kompetensnivå, men psykiater hade det nog varit värre med.

Citat:
Samma språkliga handikapp gäller i min erfarenhet för arbetslivet. Idag erbjuder Sverige en mycket enkel utbildning i svenska under beteckningen SFI. Efter fullgjord SFI kan invandraren i bästa fall göra sig förstådd i enkla vardagliga situationer, men kan sannolikt inte läsa en dagstidning eller förstå TV-nyheterna. Det är förstås möjligt att arbeta på fabriksgolvet med grundläggande språkliga färdigheter, och det går att köra taxi utan att vara särskilt god grammatik, men för att faktiskt inneha kvalificerade arbeten där det gäller att tolka och förstå komplex och nyanserad som t.ex. chefer, advokater, lärare, läkare eller ingenjörer skall göra, då krävs det helt andra språkliga färdigheter.

Skulle du själv Hamilkar t.ex. ha kunnat föreläsa för ryska studenter på ryska efter en motsvarighet till svensk SFI på ryska, och skulle studenterna ha varit nöjda med ditt språk?
SFI har lite olika utfall beroende på hurpass mycket synergi man har med modersmålet - holländare och tyskar brukar bli bättre på SFI än vad araber och somalier gör. En ryska på svensk arab-SFI nivå hade knappt dugt till nånting professionellt i Ryssland. Ryssar är som sagt ena hialösa språksnobbar, som mycket väl skulle ha kunnat dra slutsatsen att jag inte begrep ett skvatt av vad jag pratade om eftersom jag använde fel sorts rörelseverb i tio procent av fallen. Jag har föreläst på franska för franska studenter efter ett år i Frankrike utan att de klagade på mitt språk - men då hade jag sex års skolfranska med högsta betyg som grund, låt vara avslutat tolv år tidigare.
Citera
2015-12-18, 00:58
  #139
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Tack för intressant inlägg. Jag hade en följdfråga, som Milo snuddar vid; skulle du säga att det är lättare att lära sig ett språk tillräckligt bra för att kunna arbeta med det man utbildat sig till, än det är att lära sig ett språk tillräckligt bra för att kunna utbilda sig till det på det nya språket?
Det beror, som jag skrev till Milo, på arbetsuppgifterna. För yrken som kräver ett exakt skriftspråk är det nog snarast svårare att lära sig språket tillräckligt bra för att arbeta med det. För andra yrken är det lättare.
Citera
2018-01-18, 14:54
  #140
Medlem
Det går redan idag att klara sig med arabiska i Sverige. Mycket av samhällsservice finns redan. Nu till och med en läkarapp.

http://www.gp.se/livsstil/konsument/...ssef-1.5035768

Vi är i princip tvåspråkiga (svenska och engelska) här. Engelska måste man ha på högskolan men jag tror nog att vi snart kan ta examen på högskolan på arabiska.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback