2015-12-10, 15:18
Medlem
Ghraars avatar
Hej Flashback,

Jag behöver lite tips och råd angående hållbarhet och transport av livsmedel när jag far hem till Sverige från min utbytestermin i Italien, Turin.

Jag funderar på att köpa med mig lite råvaror och delikatesser för att kunna dels bruka själv när jag kommer hem men även ge bort något i julklapp eventuellt.

Det jag funderar på att köpa med mig är såklart vin, inga konstigheter där, blir något trevligt Barolo vin och något härligt Barbera från Langhe vindistrikt.

Men min fundering är hållbarhet osv. för exempelvis ost och korv när jag far hem.
Jag kommer att fara runt lunchtid men inte vara hemma i hemstaden förrän runt kl 23 och detta då jag är fast på Arlanda i 5 timmar () för att invänta sista flyget som tar mig hela vägen hem.

Rekommendationer för HUR och OM jag ska transportera detta skulle vara väldigt uppskattat!
Citera
2015-12-10, 15:24
Medlem
lugnbaralugns avatar
Ost och rökt korv är ingen fara att ta med sig.
Citera
2015-12-10, 15:33
Medlem
Ghraars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugnbaralugn
Ost och rökt korv är ingen fara att ta med sig.

Okej, då pratar vi till exempel Parmesan, Pecorino osv. då. Inte mozzarella, Fontina, Bra osv eller?
Förlåt min okunskap, jag älskar mat men jag vet inte så mycket runt de praktiska förhållandena.
Citera
2015-12-10, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghraar
Okej, då pratar vi till exempel Parmesan, Pecorino osv. då. Inte mozzarella, Fontina, Bra osv eller?
Förlåt min okunskap, jag älskar mat men jag vet inte så mycket runt de praktiska förhållandena.

Mozzarella kan du tyvärr fetglömma. Men Parmesan och Pecorino klarar sig hur bra som helst, det är inget att oroa sig över. Rökt korv är heller inga problem!
Citera
2015-12-10, 16:24
Medlem
Ghraars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbeercules
Mozzarella kan du tyvärr fetglömma. Men Parmesan och Pecorino klarar sig hur bra som helst, det är inget att oroa sig över. Rökt korv är heller inga problem!

Alright, tackar! Ska komma ihåg detta när jag går på jakt i Eataly Torino, Lingotto.

Tack för hjälpen.
Citera
2015-12-10, 18:21
Medlem
Köp en liten smidig kylväska . Tar ingen direkt plats i väskan och isolerar bra. Man kan också köpa någonting fryst och lägga i tillsammans med övrig mat. Då kommer det troligen hålla sig kallt hela vägen. Det frysta som nu hunnit tina äter du sen till middag när du kommit hem. Eller så köper du något billigt som en fryst kyckling och helt enkelt slänger den sen.
Citera
2015-12-10, 22:06
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghraar
Hej Flashback,

Jag behöver lite tips och råd angående hållbarhet och transport av livsmedel när jag far hem till Sverige från min utbytestermin i Italien, Turin.

Jag funderar på att köpa med mig lite råvaror och delikatesser för att kunna dels bruka själv när jag kommer hem men även ge bort något i julklapp eventuellt.

Det jag funderar på att köpa med mig är såklart vin, inga konstigheter där, blir något trevligt Barolo vin och något härligt Barbera från Langhe vindistrikt.

Men min fundering är hållbarhet osv. för exempelvis ost och korv när jag far hem.
Jag kommer att fara runt lunchtid men inte vara hemma i hemstaden förrän runt kl 23 och detta då jag är fast på Arlanda i 5 timmar () för att invänta sista flyget som tar mig hela vägen hem.

Rekommendationer för HUR och OM jag ska transportera detta skulle vara väldigt uppskattat!

Har själv rest från Italien till Sverige under juletider och haft med mig Pecorino, Parmesan, Parmaskinka och div. korvar av salamityp. Inga som helst problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in