Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-13, 17:12
  #13
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Ja - vi vet ju alla att den organiserade brottsligheten helt dog ut i USA efter att alkoholförbudet hävdes. Eller?

Det är trams att tro att förbud kommer döda organiserad brottslighet. De kommer bara ersätta den födkroken med utökad beskyddarverksamhet, människohandel, rån med mera. Samtidigt som de kommer fortsätta tjäna pengar på att olagligt hantera cannabis - att nikotin och alkohol är lagligt i Sverige gör ju inte att smuggling och försäljning av dessa varor på den svarta marknaden inte existerar.

Det är ingen som påstår att det skulle "döda" den organiserade brottsligheten, bara ta ifrån dem en viktig födkrok. Om de så lätt som ingenting skulle kunna utöka sin beskyddarverksamhet, varför gör de inte det idag?
Citera
2015-12-14, 13:10
  #14
Medlem
klybans avatar
Alltid jag hör denna, så undrar jag hur det står till med de som säger detta.
Inbillar dom sig verkligen att kriminellanätverk har nått liggande som de ska tjäna pengar på.
Om nu droger råkar bli legaliserade.

Ett 100% fallerande argument.
Givetvis kommer de får göra sin organisation mindre.
Och kan knappast se som nått dåligt.
Citera
2015-12-14, 13:44
  #15
Medlem
I Sverige kommer det bli grisdyrt med cannabis när skatter och avgifter lagts på. Klart att det kommer att finnas möjlighet att odla och sälja svart och tjäna fina pengar.
Med tanke på att skattebrott är ett av de brott som har de högsta straffen i Sverige så kommer det nog avskräcka vanligt folk. Blir ungefär som cigarettsmuggling.
Citera
2015-12-14, 14:24
  #16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0la
I Sverige kommer det bli grisdyrt med cannabis när skatter och avgifter lagts på. Klart att det kommer att finnas möjlighet att odla och sälja svart och tjäna fina pengar.
Med tanke på att skattebrott är ett av de brott som har de högsta straffen i Sverige så kommer det nog avskräcka vanligt folk. Blir ungefär som cigarettsmuggling.
Cannabis är så extremt billigt att odla, så om man vill kan man med enkelhet hålla samma pris eller billigare än idag.

Någon slags sarkasm med höga straff på skattebrott och cannabis?
Citera
2015-12-14, 16:01
  #17
Medlem
beardbraids avatar
Till en viss del kan jag förstå argumentet... Achmed som använder sovrummet i sin 2a till att försörja sig genom cannabisodling idag kommer aldrig konkurera på lika villkor med Rune som redan har 1 ha växthus färdigbyggt och kommer på att cannabis är dyrare än tomater. Tjackmarknaden är däremot väldigt svensk och utan konflikter så jag tror de flesta flyttar dit. Eller grundar strippklubb. Men jag vägrar dra det så långt att jag står och kissar i en polisburk för att Shirin 17 år skall slippa strippa på en mysko klubb.
Citera
2015-12-15, 08:15
  #18
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Alltid jag hör denna, så undrar jag hur det står till med de som säger detta.
Inbillar dom sig verkligen att kriminellanätverk har nått liggande som de ska tjäna pengar på.
Om nu droger råkar bli legaliserade.

Ett 100% fallerande argument.
Givetvis kommer de får göra sin organisation mindre.
Och kan knappast se som nått dåligt.

Håller med dig helt. Det är så dumt att knappt är värt att kommentera, trots det återkommer detta "argument" ständigt från de som vill ha nolltolerans.

Om man vänder på det inser man hur korkat det är: Ska vi inte förenkla bankrån igen, så de kriminella kan sluta sälja cannabis för att tjäna pengar?
Citera
2015-12-15, 15:16
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Alltid jag hör denna, så undrar jag hur det står till med de som säger detta.
Inbillar dom sig verkligen att kriminellanätverk har nått liggande som de ska tjäna pengar på.
Om nu droger råkar bli legaliserade.

Ett 100% fallerande argument.
Givetvis kommer de får göra sin organisation mindre.
Och kan knappast se som nått dåligt.
Precis. Om jag skulle vara maffiaboss så skulle jag vara mycket medveten om detta och göra allt som står i min makt för att hindra en ev legalisering. (Organiserad brottslighet kanske inte kan påverka politiker här, men väl i länder som Mexiko.)
Citera
2015-12-15, 21:03
  #20
Medlem
LivinginthePasts avatar
Kan bara hålla med flertalet tidigare inlägg här...
Det finns knappast hyllösnings-födkrokar som kan tas till av den organiserade brottsligheten. En legalisering av cannabis vore ett hårt slag. Legalisering av alla droger ett ännu hårdare slag.
Visst, cannabis som säljs skattad blir knappast billig. Den som inte gillar priset kan då odla själv eller köpa av sin icke-kriminella trevliga granne som nu inte längre behöver hymla med vad han producerar för godsaker i sin garderob. Skumma multikriminella langaren har inte längre några kunder - varför skulle någon utsätta sig för obehaget att gå till honom?
...och det innebär ju att experimenterande ungdomar inte längre kommer i kontakt med kriminella. Hoppla, vem förlorar (förutom de kriminella)?
Citera
2015-12-15, 23:15
  #21
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast
Kan bara hålla med flertalet tidigare inlägg här...
Det finns knappast hyllösnings-födkrokar som kan tas till av den organiserade brottsligheten. En legalisering av cannabis vore ett hårt slag. Legalisering av alla droger ett ännu hårdare slag.
Visst, cannabis som säljs skattad blir knappast billig. Den som inte gillar priset kan då odla själv eller köpa av sin icke-kriminella trevliga granne som nu inte längre behöver hymla med vad han producerar för godsaker i sin garderob. Skumma multikriminella langaren har inte längre några kunder - varför skulle någon utsätta sig för obehaget att gå till honom?
...och det innebär ju att experimenterande ungdomar inte längre kommer i kontakt med kriminella. Hoppla, vem förlorar (förutom de kriminella)?

Håller med i allt förutom prisfrågan. Att producera cannabis är rimligtvis inte mycket dyrare än att producera tomater i växthus i stor skala och det klarar vi av i Sverige. Och till och med fattiga jag har råd trots moms. Jag tror att vid en eventuell legalisering skulle skatten läggas så slutpriset landar lite under dagens priser (för att man kan och för att se till att alla går över till den lagliga marknaden).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback