Jag har ett litet problem, som jag nu tänkte ta lite hjälp av er för att försöka komma till en lösning på. Det är nämligen som så att vi har en stuga i fjälls, där värmen är avslagen under vintern. Det blir på så vis väldigt kallt inne i stugan, säkerligen uppåt -10 grader, om inte mer ibland.
Eftersom jag vill ha ett Mobilt Bredband där uppe, för att via Nexa Gateway smidigt kunna styra tillslag/frånslag etc av värmen i stugan så var min tanke att bygga någon typ av isolerad låda som åtminstone håller ett par grader varmt, så att 4G-modemet etc inte fryser sönder. Som sagt så var tanken att bygga en isolerad låda till detta - hittills inga problem.
Men vad skall jag använda till att hålla värmen i denna, som inte är så förbaskat brandfarligt? Eftersom vi har 35 mil till stugan så tar det ju ett tag att åka till stugan om brandlarmet går, och det hinner ju i princip brinna ner helt och hållet under den tiden.
En inte så välisolerad låda med frostvakt kan vara bra om man inte tänker ta bort lådan på sommaren eller då man sätter på värmen med sitt fina system. Lätt att så att säga såga av grenen man sitter på här. Det kan bli för varmt för elektroniken om man stänger in den i en låda när omgivningen blir varm.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!