Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-09, 18:45
  #1
Medlem
Vill bara börja med att jag inte hittat någon tråd om detta, så förlåt om det redan finns.

Jo, det jag var lite sugen på att ta upp var att jag letar efter tågtunnlar. Helst i södra Sverige och helst övergivna. Detta är då i Ue syfte. Så om någon känner till en bra tunnel så tackar jag gärna för information Mvh SaltaP
Citera
2015-12-09, 20:25
  #2
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltap
Vill bara börja med att jag inte hittat någon tråd om detta, så förlåt om det redan finns.

Jo, det jag var lite sugen på att ta upp var att jag letar efter tågtunnlar. Helst i södra Sverige och helst övergivna. Detta är då i Ue syfte. Så om någon känner till en bra tunnel så tackar jag gärna för information Mvh SaltaP

Finns knappt några i hela landet. Ska man räkna tunnlar som inte trafikeras alls så är det nog tre eller fyra. Sen finns det tunnlar hos museiföreningar som visserligen inte tittar till dem varje dag, men som ändå använder dem säsongsvis.
Citera
2015-12-09, 20:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo
Finns knappt några i hela landet. Ska man räkna tunnlar som inte trafikeras alls så är det nog tre eller fyra. Sen finns det tunnlar hos museiföreningar som visserligen inte tittar till dem varje dag, men som ändå använder dem säsongsvis.

Är de något o ha eller är det bara tunnlar på 10 meter. Skulle varar coolt o vandra i en riktigt lång en
Citera
2015-12-12, 00:45
  #4
Medlem
Running_mans avatar
Det finns några i Stockholmsområdet, nån enstaka i Norrland samt en i mellan-Sverige som tillhör ett museum(?).
Citat:
Ursprungligen postat av Saltap
Helst i södra Sverige och helst övergivna.
Definiera din syn på "södra Sverige"... söder om Jönköping? Skåne?? Söder om Sundsvall???
Citera
2015-12-12, 09:39
  #5
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Det finns några i Stockholmsområdet, nån enstaka i Norrland samt en i mellan-Sverige som tillhör ett museum(?).

De jag kommer på är

• Två nedlagda i Stockholmsområdet
• Två igengjutna i samma område
• Tre museibanetunnlar i Västra götalands län
• Två museibanetunnlar i det som ofta kallas mellannorrland
Citera
2015-12-12, 12:51
  #6
Medlem
Vi hade ju två st i södra Sverige under 10-20 år men nu verkar det som att trafik ska passera de i dagarna

Tunnlar finns det mängder av men inte några tågtunnlar direkt. Större chans att hitta vid någon gruva isf.
Citera
2015-12-12, 22:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Det finns några i Stockholmsområdet, nån enstaka i Norrland samt en i mellan-Sverige som tillhör ett museum(?).

Definiera din syn på "södra Sverige"... söder om Jönköping? Skåne?? Söder om Sundsvall???
Stockholm o neråt. Har inte lust o åka till Kiruna för att gå i en tunnel
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback