Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-02, 02:35
  #25
Medlem
Titter man på Kivras och Digimails sidor finns det inga uppgifter om alla företag som är anslutna. En sida med en del loggor på myndigheter och en del storföretag ... "och många fler" står där.
På Kivra står där inget om vem som står bakom företaget, det får man hitta på typ Allabolag, 41an Invest AB. Att de är finansierade av Wallenberg och HM får man googla.
Digimail anger åtminstone vem som står bakom, Bring dvs Posten Norge AS.
Kivra omsatte knappt något 14 o 15.

Jag anslöt mig till båda och får myndighets post via Digimail, man kan tydligen bara välja en.
På Digimail loggar man in med pinkod för att sen behöva använda Bank Id för att se och ansluta sig till myndighetspost, på Kivra loggar man bara in med Bank Id.

Vill man bara ha myndighetspost räcker det med minmyndighetspost.se, statens/myndigheternas tjänst.
Enl. en artikel från 2015 får Kivra o Digimail inget betalt av myndigheterna, troligen så att det tillståndet man ger dem med Bank Id gör att de kan hämta från minmyndighetspost.se.
Citera
2017-05-02, 11:24
  #26
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Titter man på Kivras och Digimails sidor finns det inga uppgifter om alla företag som är anslutna. En sida med en del loggor på myndigheter och en del storföretag ... "och många fler" står där.

Jo, jag har också tänkt på det. Men när man väl är registrerad och har ett konto, så har man ju åtminstone möjlighet att söka efter olika företag och myndigheter i deras databas för att se vilka som är anslutna och att man med en inställning kan välja att ta bort dom företag/myndigheter som man inte vill få digital post från. Så det är ju ett alternativ, men det gör det ju lite krångligare för dom som inte har konto.
Citera
2017-09-15, 14:44
  #27
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Titter man på Kivras och Digimails sidor finns det inga uppgifter om alla företag som är anslutna. En sida med en del loggor på myndigheter och en del storföretag ... "och många fler" står där.
På Kivra står där inget om vem som står bakom företaget, det får man hitta på typ Allabolag, 41an Invest AB. Att de är finansierade av Wallenberg och HM får man googla.
Digimail anger åtminstone vem som står bakom, Bring dvs Posten Norge AS.
Kivra omsatte knappt något 14 o 15.

Jag anslöt mig till båda och får myndighets post via Digimail, man kan tydligen bara välja en.
På Digimail loggar man in med pinkod för att sen behöva använda Bank Id för att se och ansluta sig till myndighetspost, på Kivra loggar man bara in med Bank Id.

Vill man bara ha myndighetspost räcker det med minmyndighetspost.se, statens/myndigheternas tjänst.
Enl. en artikel från 2015 får Kivra o Digimail inget betalt av myndigheterna, troligen så att det tillståndet man ger dem med Bank Id gör att de kan hämta från minmyndighetspost.se.

Skaffade just Kivra, men skulle helst vilja ha all myndighetspost till just "myndighetspost" för att dela upp det, men detta går inte alltså?
Citera
2017-09-15, 17:32
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Skaffade just Kivra, men skulle helst vilja ha all myndighetspost till just "myndighetspost" för att dela upp det, men detta går inte alltså?
Om jag kommer ihåg rätt så ansluter man sig separat på Kivra eller Digimail för att få myndighetspost. Gör man inte det kommer den inte till dem. Då ska man kunna se den på Myndighetspost. Har man anslutit myndighetspost på en av de förra kan man inte se den hos Myndighetspost.
Så vill man se den på Myndighetspost får man avregistrera myndighetspost hos Kivra eller Digimail. Det borde inte vara några problem.

För att fånga upp all annan storföretagspost måste man nog både ha Kivra och Digimail.
Citera
2017-09-16, 11:31
  #29
Medlem
Efter allt man läser om övervakning och dataintrång, tror ni man får ha sin digitala post i fred? Jag menar, postnord och bring hanterar posten i annat fall, men de har ju inte praktiska möjligheter att öppna och scanna all papperspost.

Jag har skrivit och frågat till kivra och digimail men får bara ickesvar som att det krävs bankId för att logga in och därför är det fullständigt säkert eller att de inte "kan" läsa din post (vad stoppar dem? kryptering, lagar, eller bara något avtal?).
Citera
2017-09-16, 15:51
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfgang.DeSoto
Efter allt man läser om övervakning och dataintrång, tror ni man får ha sin digitala post i fred? Jag menar, postnord och bring hanterar posten i annat fall, men de har ju inte praktiska möjligheter att öppna och scanna all papperspost.

Jag har skrivit och frågat till kivra och digimail men får bara ickesvar som att det krävs bankId för att logga in och därför är det fullständigt säkert eller att de inte "kan" läsa din post (vad stoppar dem? kryptering, lagar, eller bara något avtal?).
Det finnas ännu en sådan tjänst, www.e-boks.com

Digimail är Brings tjänst.
Kiwra ett mindre företag som där jag tror det var H&M m.fl. satsat riskkapital.
e-boks är det som Danmark haft sen 2001 och som kom till Sverige 2015 och ägs här av av PostNord.
Min Myndighetspost är i offentlig myndighets regi.

Det är väldigt lite redovisat hur det faktiskt fungerar. Jag misstänker att Digimail, Kiwra etc får myndighetsposten elektroniskt från Min Myndighetspost.

e-boks redovisar åtminstone att data ligger på danska servrar med som de säger hög säkerhetsklassning.

T.ex. WahatsApp redovisar hur SMS, samtal är krypterat som de säger på ett sätt som gör att de inte kan läsa detta när det mellanlandar på deras servrar. Något sådant har inte jag sett på de olika e-brevs tjänsterna, där är det bara ytlig flashigt nonsens riktat till folk som inte klara av att läsa mer än korta meningar och knappt ett helt stycke.

Om man tar det svenska kan man väl ta för givet att det är ute och valsar lite varstans i världen och all världens despoter kan läsa din myndighetspost om de hade velat.
__________________
Senast redigerad av Efterdradd 2017-09-16 kl. 15:53.
Citera
2017-12-17, 14:47
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Kan dock hålla med användaren "lyssnar" här ovan, om att det är lite dåligt att man inte istället kunde erbjuda t.ex. bankid på datorn som alternativ för dom få användare som har problem med mobilt bankid.
Stämmer det fortfarande att man bara kan läsa med mobilt bankid, eller syftade ni enbart på Kivra?

Läste precis info om Min myndighetspost på deras hemsida och där står:
Citat:
Du kan läsa din myndighetspost både på datorn, på läsplattan och på mobilen.
Så deras tjänst fungerar väl med vanligt bankid?
Citera
2017-12-19, 18:50
  #32
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Stämmer det fortfarande att man bara kan läsa med mobilt bankid, eller syftade ni enbart på Kivra?

Läste precis info om Min myndighetspost på deras hemsida och där står:
Så deras tjänst fungerar väl med vanligt bankid?

Jag syftade bara på Kivra, hur tjänsten myndighetspost fungerar har jag ingen koll på. Man kan allstå bara logga in med mobilt bankid på Kivra, därimot finns inte möjlighet att installera bankid på datorn för inloggningen, vilket vi konstaterade är lite tråkigt, att man har låst sig enbart vid det alternativet.

Även om dom flesta har en mobil, så kan det ju finnas enstaka individer som inte har det eller att man använder ett annat mobilt OS som inte stödjer mobilt bankid. Visserligen finns ju alternativet att logga in med lösenord och mail, men det är ju långt ifrån lika säkert som bankid.
Citera
2017-12-24, 14:24
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Jag syftade bara på Kivra, hur tjänsten myndighetspost fungerar har jag ingen koll på. Man kan allstå bara logga in med mobilt bankid på Kivra, därimot finns inte möjlighet att installera bankid på datorn för inloggningen, vilket vi konstaterade är lite tråkigt, att man har låst sig enbart vid det alternativet.

Även om dom flesta har en mobil, så kan det ju finnas enstaka individer som inte har det eller att man använder ett annat mobilt OS som inte stödjer mobilt bankid. Visserligen finns ju alternativet att logga in med lösenord och mail, men det är ju långt ifrån lika säkert som bankid.
Undra hur det resonemanget gick, verkar ju jättekonstig. Spelar dock ingen roll för mig då jag ändå bestämt mig för att inte välja deras tjänst, men om jag däremot lutat mot Kivra så hade deras avsaknad av BankID på kort definitivt varit en dealbreaker. Tack för info i alla fall.
Citera
2018-06-05, 18:26
  #34
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Jag syftade bara på Kivra, hur tjänsten myndighetspost fungerar har jag ingen koll på. Man kan allstå bara logga in med mobilt bankid på Kivra, därimot finns inte möjlighet att installera bankid på datorn för inloggningen, vilket vi konstaterade är lite tråkigt, att man har låst sig enbart vid det alternativet.

Även om dom flesta har en mobil, så kan det ju finnas enstaka individer som inte har det eller att man använder ett annat mobilt OS som inte stödjer mobilt bankid. Visserligen finns ju alternativet att logga in med lösenord och mail, men det är ju långt ifrån lika säkert som bankid.

Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Undra hur det resonemanget gick, verkar ju jättekonstig. Spelar dock ingen roll för mig då jag ändå bestämt mig för att inte välja deras tjänst, men om jag däremot lutat mot Kivra så hade deras avsaknad av BankID på kort definitivt varit en dealbreaker. Tack för info i alla fall.
Nu kan man bara logga in på Kivra om man har en mobil eller mobilt bankid.
Citera
2018-06-12, 19:12
  #35
Medlem
EvelKnievels avatar
Jag har tyvärr en totalcrashad ekonomi jag ska ta tag i och samtidigt bor jag inneboende hos en person som inte har gjort någon bakgrundskoll på mig alls. Nu behöver jag skriva mig på denna adress och skulle vilja ha kronofogden samt så många inkassoföretag i den digitala brevlådan jag väljer.

Vad jag har sett så visar bara DigiMail upp Kronofogden. Är de med på alla måntro? Samt vilken är störst och bäst egentligen i det hänseendet?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback