Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-23, 22:23
  #109
Medlem
Jag har lite problem med min Vive när jag ska köra guiden där man sätter på sig headsetet. Guiden dyker bara upp på datorskärmen. I headsetet visas bara start skärmen/hubben (vet inte vad det kallas). Någon som vet vad som kan vara fel?

Ljudet dök också upp på skärmen först men det lyckades jag lösa genom att ställa om inställningen för standard ljudutgång.
Datorskärmen är ansluten till till översta grafikkortet och Vive på det undre (två helt nya GTX1070). Drivrutinerna för grafikkorten är även uppdaterade och SLI avstängt.

EDIT: Fick äntligen igång det efter en massa testande. Felmeddelandet försvann också. Det jag gjorde flyttade HDMI kabeln för Vive till samma kort som datorskärmen och aktiverade SLI. Detta skulle jag märkligt nog inte göra enligt början av guiden, där skulle de anslutas till varsitt grafikkort. Fick ändra inställningen för ljudutgången igen också.
__________________
Senast redigerad av nicke157 2016-12-23 kl. 22:39.
Citera
2017-01-18, 06:58
  #110
Medlem
Hittade två svenska Facebook grupper inom Vr https://www.facebook.com/groups/605313109634521/

VR Racing Sverige , för bil spel. https://www.facebook.com/groups/398970360435851/
Citera
2017-05-22, 13:37
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Fick hem den i onsdags. Kan nog kortfattat säga att jag tycker det är mer underhållande att låta vänner pröva den än själv använda, har själv tröttnat på spel rätt rejält med åren.

Men att kolla på film och de "upplevelser" som finns är rätt najs, upplösningen fixas med supersampling (och ett bättre kort, borde uppgradera från mitt 770 (som visserligen funkar rätt bra fyi)) och screen door effekten är minimal efter man använt den en stund.

Hur det är millimeterprecision och grymt snabb responstid på kontrollrarna och headsetet när man rör sig är riktigt häftigt, nog mer än spelen i sig. Att kunna peta ihop båda kontrollrarna och höra ljudet när de skrapar mot varandra och att se 3d-modellerna krocka är nog en av de bästa upplevelserna hittils. Otroligt intuitiva kontroller i de flesta spel/program, även de som aldrig spelar annars kommer in direkt i detta.

Suddet från ljusa objekt i mörkret är väl lite störande, men ibland blir nästan upplevelsen bättre då det emulerar att något är ljust.

Värt att köpa? Njaaa, om du har mycket pengar över kanske. Finns inte jättemycket spel/program än.
Men jag väntade i 4 år, och nu var väntan över

Själv äger jag en oculus dk2 och en vive, jag har väntat på något vettigt sedan 1997. Speciellt roligt är det när man utvecklat något eget i unity eller unreal engine och testar

Dock har jag fått spendera 60 000 kr på detta. Jag har ju 360-kamera, 3d kamera, 3d-printer, VR + snygg tjej, livet leker
Citera
2017-05-29, 15:23
  #112
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datapojken
Själv äger jag en oculus dk2 och en vive, jag har väntat på något vettigt sedan 1997. Speciellt roligt är det när man utvecklat något eget i unity eller unreal engine och testar

Dock har jag fått spendera 60 000 kr på detta. Jag har ju 360-kamera, 3d kamera, 3d-printer, VR + snygg tjej, livet leker

Jadu, snart ett år senare och jag har fortfarande inte uppgraderat datorn, då jag inte tycker det är värt det. Viven samlar damm.

Men men, kul leksak om man gillar spel antar jag. Hypen var ändå bäst
Citera
2017-06-17, 00:09
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Vilka spel har du provat?

Jamen mer eller mindre alla skulle jag tro. Inte märkt minsta FPS-drop.

EDIT: SuperHot var en mycket märklig och fascinerande upplevlese.
Citera
2017-06-23, 20:35
  #114
Medlem
annanmedlems avatar
Problemet är väl kanske att det är svårt att ha idéer (bortom sitta på en bergochdalbana eller att skjuta på saker ..) och att det på PC-sidan kräver så mycket pengar att få har utrustningen vilket ju begränsar hur många man kan sälja till så det tar väl emot att göra stora satsningar där. På Playstation är det ju åtminstone billigare.

Med augmented reality till den verkliga världen borde det ju gå att göra väldigt mycket intressant vare sig det är utökad information om den verkliga världen eller lekar, äventyr och berättelser.

Trillar ju hur som helst in VR titlar lite hela tiden så man får hoppas det kommer en del bra. Både Doom och Fallout kommer ju i VR versioner iaf.

Fallout känns ju som något där det faktiskt kan bidra och innesluta användaren ännu mer i världen.
Citera
2017-06-24, 19:16
  #115
Medlem
Vad krävs för pc komponenter för att kunna spela HTC Vive på hög/högsta grafik utan lagg? Kör ett 970 kort just nu, det är för dåligt förmodar jag.
Citera
2017-06-26, 15:58
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacekid
Vad krävs för pc komponenter för att kunna spela HTC Vive på hög/högsta grafik utan lagg? Kör ett 970 kort just nu, det är för dåligt förmodar jag.

Jag kör min Vive på hög med ett 970. Du kan prova att använda Steams VR Performance Test för att se hur din dator hanterar belastningen.
Citera
2017-06-26, 17:41
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainWater
Jag kör min Vive på hög med ett 970. Du kan prova att använda Steams VR Performance Test för att se hur din dator hanterar belastningen.

Ska köpa bärbar, vet inte om jag behöver upp till ett 1070 då kanske. Hur är grafiken ?
Citera
2017-06-27, 09:53
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacekid
Ska köpa bärbar, vet inte om jag behöver upp till ett 1070 då kanske. Hur är grafiken ?

Nu kör jag förvisso med anti-aliasing nedskalat en bit, men grafiken är inget att riktigt hänga i granen. Något jag tycker är jobbigt är att man väldigt tydligt kan se pixlarna på skärmen, i vissa fall blir det suddigt och man har svårt att läsa text.

Detta är dock snarare en begränsning på första generationens headset, så hur rejält grafikkort du än köper borde du inte förvänta dig för mycket grafikmässigt. Skaffa inte en Vive för grafiken, skaffa det för upplevelsen.
Citera
2017-06-27, 13:02
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainWater
Nu kör jag förvisso med anti-aliasing nedskalat en bit, men grafiken är inget att riktigt hänga i granen. Något jag tycker är jobbigt är att man väldigt tydligt kan se pixlarna på skärmen, i vissa fall blir det suddigt och man har svårt att läsa text.

Detta är dock snarare en begränsning på första generationens headset, så hur rejält grafikkort du än köper borde du inte förvänta dig för mycket grafikmässigt. Skaffa inte en Vive för grafiken, skaffa det för upplevelsen.

Tusen tack för svar.
Jag har ett vr headset jag köpte för 1500:- till min telefon, är det typ samma grafiik?
Är oculus rift samma grafik eller bättre ?
Citera
2017-07-03, 20:06
  #120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacekid
Tusen tack för svar.
Jag har ett vr headset jag köpte för 1500:- till min telefon, är det typ samma grafiik?
Är oculus rift samma grafik eller bättre ?

Bättre på Riften än din mobil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback