Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-09, 13:27
  #61
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helter
Vad sa SD 2002 då? Och 1992?

Samma sak, vilket jag ser som trist. Jag liksom de flesta andra som röstat SD gör inte det för att "Jimmie är bääääst" utan för att de är det enda partiet som markerar min ståndpunkt i frågan. Gillar generellt inte SD, framför allt inte deras kommunpolitiker, men är tvungen att rösta på de för de andra är ohederliga hatare.
Citera
2015-12-09, 15:10
  #62
Medlem
facemans avatar
Ja den så kallade konspirations synen på världen är den uppenbara sanna världsbilden. den politiska arenan ÄR en fasad för härskarklassen och den världsbild media försöker sälja till massan är en total illusion. Alla som fattar detta kommer bli stämplade som galningar och extremister som hotar vårat fria demokratiska samhälle
__________________
Senast redigerad av faceman 2015-12-09 kl. 15:17.
Citera
2015-12-09, 17:31
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helter
Vad sa SD 2002 då? Och 1992?

Spelar det någon roll vad partiet sa 1992?

Jag har ingen som helst aning, vad är din poäng?
Citera
2015-12-09, 17:38
  #64
Medlem
Fjodorovs avatar
Det borde de göra, kommer att bli svettigt för etablisemanget de närmaste åren.
Citera
2015-12-09, 19:10
  #65
Medlem
Vintergrisens avatar
Skrattade gott när jag läste en notis från TT om det här utspelet. Vanligt folk är alltså för kritiska till staten varför det behövs mer källkritik?

Mer källkritik är väl alltid bra, men jag betvivlar att det skulle gynna vare sig staten, DN eller Expo. Vad dessa aktörer egentligen menar är förstås att det behövs mer källkritik när det gäller alternativ media och mindre ifrågasättande när det gäller de egna nyhetskanalerna.
Citera
2015-12-09, 19:18
  #66
Medlem
EXPOs debattartikel handlar om konspirationer och bristande tillit till de styrande i Sverige. EXPO försöker skingra tvivlen kring den svenska statens avsikter med den förda politiken. EXPO skriver om konspirationsteorier som förklaring till den tilltagande misstron till inte bara statens representanter, andra självklara auktoriteter som historiker och jounarlister, utan också gentemot dessas åtgärder. EXPOs förklaring är kort sagt, minst sagt, konstipatorisk. Nej förlåt, EXPOs förklaring är inte konstipatorisk, utan konspiratorisk. Och eftersom till och med sanningsvittnena i EXPO och på Dagens Nyheters ledarredaktion ägnar sig åt konspirationsteorier, så kan väl jag flashcbackskribent göra detsamma, som svar på EXPO/DN-debattartikeln. Nämligen så här.

Vet inte om nån tagit upp det i tråden, men är det så, tål det ändå att upprepas. EXPO har som grund för sin debattartikel i Dagens Nyhter, en underökning genomförd av Ungdomsbarometern. Vad är då Ungdomabarometern? Jo, Ungdomsbarometern är ett aktiebolag. Verkställande direktör är Per Ulrik Sverker Simonsson. Ägare av Ungdomsbarometern AB är holdingbolaget USPG Holding AB. Ett annat aktiebolag alltså.

Undersökningen som EXPO baserar sin debattartikel på, en artikel publicerad i den öppet agendesättande periodiska skriften Dagens Nyheter, är alltså genomförd av ett aktiebolag som ägs av ett annat aktiebolag.Varför detta flerkskiktade ägenda? Har man något att dölja?

Vad är då ett holdingbolag, som är ägaren till det aktiebolag som gjort underökningen? Och vad är egentligen ett aktiebolag? Jo så här är det, gott folk.

Ett aktibeolag har som enda syfte att tjäna pengar. Själva aktiebolagskonstruktionen ger samtidigt ägarna ett mycket långtgående skydd mot att behöva ta ekonomiskt ansvar för det aktiebolaget företar sig. Vidare kostar det pengar att starta ett aktiebolag. Vem som helst kan inte starta ett aktiebolag. Och vilka är det då som gjort den här undersökningen som ligger till grund för EXPOs debattartikel, i den agendasättande bolagsägda periodiska skriften Dagens Nyheter? Vilka ligger bakom undersökningen som ligger till grund för debattartikeln i den agendasättande periodiska skriften? Jo, så här är det vidare, gott folk.

Verkställande direktören för Ungdomsbarometern AB är Per Ulrik Sverker Simonsson. Han har också ett engagemang i Ungdomsbarometerns moderbolag, USPG Holding AB, det vill säga det bolag som äger bolaget Ungdomsstyrelsen. Där är han verkställande direktör, i hodlingbolaget. Han är vidare ägare av aktiebolaget Tinctoria AB, som inte har några anställda och sistlidna taxeringsår inte hade någon omsätting alls, men samtidigt hade tillgångar om 847 000 kronor. De andra av Per Sverker Ulrik Simonssons bolag, Ungdomsstyrelsen AB och USPG Holding AB, hade 2014 tillgångar på 4 215 000 kronor respektive 3 853 000 kronor. Alla bolag startades 2013. Alla tre har som syfte att bedriva konsultverksamhet avseende företags organistaion.Och jag undrar, varför alla dessa bolag? Vad är syftet med deras konsultverksamhet? Och varför har man ett bolag som heter Tinctoria som helt saknar verksamhet men ändå har en massa tillgångar? Tinctoria är för övrigt namnet på ett färgämne. Försöker man undanhålla något? Rentav dölja något? Jag gott folk, mystiken tätnar som sagt. Kosrvist ägande, flerskiktat ägande, overksamma bolag med stora tillgångar. Vad är egentligen Ungdomsbarometern för något? Vad vill Ungdomsbaromtern? Och varför alnitas de av EXPO? Frågorna hopar sig sannerligen!

Befattningshavare i bolagen, förutom Simonsson, är bland annat Carl Peder Gunnarsson Lennhart, som i sin tur är engagerad i det mystiska bolaget Train of Thougts. Ytterligare en mystisk figur figurerar i anknytning till det vinstdrivande aktiebolaget Ungdomsbarometern, nämligen Anders Fredrik Lemmel.

Anders Fredrik Lemmel har förutom i Ungdomsbarometern AB och dess moderbolag USPG holding AB, engagemang i följande bolag. Nämligen i UVWD Wind Down AB med syfte att bedriva reklam, PR, mediebyrå och annonsförsäljning, Lemmel Ventures AB som sysslar med övrig juridisk verksamhet (pff...) , PR-byrån Aggregate Stockholm AB och slutligen Bombay Holding Sweden AB ,som bedriver konsultverksamhet avseende företags organisation. Men det slutar inte där, Anders Fredrik Lemmel har också ett djupt engagtemang i Dalaoptik AB som är en optikerbutik i Insjön i Dalarna. Men inte ens i Leksand tar det slut. Anders Fredrik Lemmel är också egnagerad i Mailworld Group AB, vars verksamhet är höljd i dunkel. Vadan dessa många bolag? Varför genomför en optikeraffärs befattningshavare beställningsuppdarg å EXPO? Varför? Vilka är dessa genomförare av undersökning beställd av EXPO? Mystiken tätnar som sagt.

Här har jag alltså rättframt och utan krusiduller presenterat gennomföraren av den undersökning som EXPO har som grund för sin debattartikel i den agendasättande periodiska skriften Dagens Nyheter. Och det visar sig vara ett bolag ägt av ett annat bolag, vars reprentanter är engagerade i en mängd andra bolag med gud vet vilka ytterligare kopplingar, som står bortonm det Bolagsverkets kontroll. Man blir tamejfan mörkrädd nät man tänker på det! EXPOs källa är ett bolag som ägs av ett annat bolag och vars ägare ägnar sig åt optikverksamhet, PR-verklsamhet, djuridisk rådgivning (gnägg...) och konsultaion angående företagsorganisation. Varför gör ett sådant bolag opinionsundersökningar? I vilket syfte gör man det? Och vilka är egentligen dessa befattningahavare egentligen? Vad är deras drivkrafter? Deras syfte? Och varför finns underlaget för EXPOs debattartikel inte allmänt tillgängligt?

Jag anser att min redogörelse ger vid handen, att det är sunt skeptiskt att förhålla sig avvaktande till slutsatserna som presenteras i EXPOs debattartikel. Det verkar ju mest vara ett slags reklamjippo med aviskt att sätta agendan. Och jag undrar, har egentligen någon undersökning genomförts? Alltså verkligen genomförts? Om så, varför går det inte att ta del av underökningen i sig och hur den har genomförts?

Mystiken tätnar. Inte bara kring EXPO och Dagens Nyheter, utan också mystiken kring deras leverantörer av underlag för PR-kampanjerna man driver. Här finns sannerligen anledning att vara konspoiratorisk. Sanna mina ord!

EXPOs och DNs fallenhet för konspirationsteorier gör mig verkligen orolig. När två av de mest välrenommerade, eller i alla fall malligaste, nyhetskällorna går all in konspirationsteoretiskt sett, då måste man verkligen ha rätt att som vanlig liten medborgare ställa sig frågan, om allt i Sverige egentligen inte bara är en konspiration.
__________________
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-12-09 kl. 20:11. Anledning: rättstavning X 3;- ber om ursäkt
Citera
2015-12-09, 20:09
  #67
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan

Bra rapporterat. Rena skumraskaffärerna. Men vad annat är att vänta ev sådan organsiations som Expo/AFA. Och att DN publicerar skiten passar ju också som en torsk i en brödrost.

Att folk blir skeptiska till staten är bara bra det. Men jag tycket att publiceringen av den här "undersökningen" (som mycket väl kan vara helt uppdiktad, även om resultatet framstår som högst sannolikt) passar ganska bra i mönstret. Wolodarski har ju under sensommarn/hösten talat sig varm för censur. Det är viktigt när man talar om DN att komma ihåg hur vidrig den karln är alltså. Personligt. Politiskt. Sexuellt. Det finns ett tydligt mönter i hur han försöker (och delvis lyckas) trycka ned den vanliga lilla människan som bara vill ha frihet, och stället jobba för Makteliten.
Citera
2015-12-09, 20:10
  #68
Medlem
Snyggt
Citera
2015-12-09, 20:27
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Bra rapporterat. Rena skumraskaffärerna. Men vad annat är att vänta ev sådan organsiations som Expo/AFA. Och att DN publicerar skiten passar ju också som en torsk i en brödrost.

Att folk blir skeptiska till staten är bara bra det. Men jag tycket att publiceringen av den här "undersökningen" (som mycket väl kan vara helt uppdiktad, även om resultatet framstår som högst sannolikt) passar ganska bra i mönstret. Wolodarski har ju under sensommarn/hösten talat sig varm för censur. Det är viktigt när man talar om DN att komma ihåg hur vidrig den karln är alltså. Personligt. Politiskt. Sexuellt. Det finns ett tydligt mönter i hur han försöker (och delvis lyckas) trycka ned den vanliga lilla människan som bara vill ha frihet, och stället jobba för Makteliten.


När jag läste EXPOs artikel så började jag faktiskt skratta. Mitt svar till dem och DN, som de så klart inte kommer att läsa, är skrivet i sann EXPO/DN-anda. Jag har bara härmat EXPO/DN.

Jag förstår att du förstår att jag skämtar, men det är upplyftande att åtminstone någon också förstår att jag inte bara är en pajasclown, utan ibland också åtminstone försöker väva in lite allvar i det jag skriver, även om jag för det mesta bara tramsar runt här på Internets stora stormiga hav.

Debattartikeln är så extremt dålig, att det faktiskt är svårt, kräver en smula ansträngning, att driva gäck med EXPO och DN. Det är nämligen mycket svårare att sänka sig lägre än de dummaste dumma, kräver oändligt mycket mer ansträngning, i vart fall rent själsligt och sett till det egna samvetet, än att höja sig skyhögt över de mest kapabla i dagens Sverige. Flera före mig i tråden, bland annat och då främst Sius, har redan tillintetgjort debattartikeln. Och det är egentligen fullt tillräckligt. Men jag kunde bara inte låta bli att bidra med mina pajaskonster.
__________________
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-12-09 kl. 20:29. Anledning: rättstavning
Citera
2015-12-09, 21:30
  #70
Medlem
Endast en korrupt makt och deras lika korrupta hantlangare misstror folket. Det märkliga är att de inte verkar se det själva. Frågan är hur långt de beredda att gå. Sverige har verkligen förändrats de sista åren mot en totalitär stat, visserligen med små steg men det räcker över tid som 20 till 30 år. Detta var helt omöjligt förr.

Nu gillar inte makten vad folket tycker med hjälp av låtsas undersökningar så frågan är vad är nästa steg är att få folk att tänka"rätt"? Det borde väl bli ännu hårdare indoktrinering i skolan och omskolningsläger för vuxna som inte kan hålla käft.
Citera
2015-12-09, 21:42
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagring
Endast en korrupt makt och deras lika korrupta hantlangare misstror folket. Det märkliga är att de inte verkar se det själva. Frågan är hur långt de beredda att gå. Sverige har verkligen förändrats de sista åren mot en totalitär stat, visserligen med små steg men det räcker över tid som 20 till 30 år. Detta var helt omöjligt förr.

Nu gillar inte makten vad folket tycker med hjälp av låtsas undersökningar så frågan är vad är nästa steg är att få folk att tänka"rätt"? Det borde väl bli ännu hårdare indoktrinering i skolan och omskolningsläger för vuxna som inte kan hålla käft.
Ja, det undrar jag också. Hur ska Poohl komma åt de vuxna krimtänkarna? (Han skriver ju uttryckligen att de är i särskilt behov av "åtgärder".)

Citat:
Samtidigt visar ovanstående siffror på att unga hyser en större skepsis till konspirationsteorier än vuxna.

[...] De insatser samhället sätter in för att stävja tendenserna kan därför inte bara fokusera på unga utan även på de grupper där problemet är mer påtagligt. Det som behövs är gemensamma åtgärder i syfte att främja klassiskt akademiska ideal som kritiskt tänkande och källkritik.

Vad tänker han på här? Obligatorisk värdegrundsutbildning på arbetsplatserna?
Citera
2015-12-09, 21:48
  #72
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
DN, EXPO etc är upprörda över att deras informations- och tolkningsföreträde håller på att glida dem ur händerna. I vad som knappast är det sista desperata försöket att behålla greppet börjar de nu rejält försöka att kladda ner motståndaren, SD sympatisörer, med invektiv. Alla som inte håller med dem är alltså odemokratiska, antisemiter, islamofoba konspirationsteoretiker och så vidare. Problemet här är att de alltså inte har lärt sig någonting av de senaste årens debatt, att kladda rasist, fascist och annat har haft närmast noll funktion och enbart lätt till en urvattning av begrepp.
Fast då har du nog inte förstått hur expoiterna arbetar.

Expo har hållit på och kastat ut anklagelser om rasism helt enkelt därför att Expo är mot ett rasmedvetet tänkande. Syftet med Expos ständiga belysning på enskilda rasmedvetna medlemmar i Sd har inte varit att sänka Sd:s opinionssiffror. Om det hade varit fallet så borde ju Expo ha gett upp sin verksamhet eftersom de uppenbarligen arbetar kontraproduktivt. Syftet är istället att driva Sd i en rasnihilistisk och marxistisk riktning.

Jag och skribenten Frappant har vid flera tillfällen (oftast för döva öron) påpekat att Expo har informatörer internt inom Sd och att Sd:s ledning vid vissa tillfällen har umgåtts med Expo under inmundigande av rusdrycker. Vid flera tillfällen har interna saker inom Sd nått Expo långt innan det har nått de egna medlemmarna. Expo används av ledningen som ett skrämselkort för att disciplinera sina medlemmar att tänka okritiskt och lyda den mediokra ledningens direktiv.

Expo behöver inte bry sig om att Sd ligger på 30 % om de har kommit dit genom att överge fler och fler nationella ideal. Dagens Sd är ett parti som står för att kolsvarta personer ska kunna ses som svenskar, bögsex, rasblandning under statlig inverkan (kallat integration) samt mycket annat. Självklart ser Expo ett problem i att Sd:s väljare inte litar på politikerna. Sd:s egna politiker är ju en grupp som många Sd-väljare och Sd-gräsrötter inte heller litar på. Expo fördömer dem som paranoida konspirationister medan Sd fördömer dem med sin antirasistiska nolltolerans.

Expo är ofta mer bekymrade över de som stödjer Sd än de som styr Sd, det borde mana till eftertanke.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback