Jag börjar med att säga att jag tycker att det är modigt av dig att dela med dig och undersöka om du behöver söka hjälp. Jag tror att du kan få många bildade svar men minst lika många sämre på flashback.
Jag känner inte alls igen mig men jag har en mor som lider av paranoid schizofreni. Jag tycker att dina tankar är väldigt lika med hur min mamma mår när det inte är så bra. Jag tycker absolut att du ska söka vård då du troligen befinner dig i ett lättare skede.
Schizofreni har möjlighet att bli kronisk om man låter den eskalera och min åsikt är att du har all anledning att söka vård. Även om du skulle känna du frisk och tvivlar så tror jag att om du skulle våga ta steget till en utvärdering och vård så skulle det inge en äkta trygghet. Dem som tar emot dig finns till för att hjälpa, vårda och nyttjas!
Håll oss gärna uppdaterade! Uppskattar att man kan följa upp på trådstartare efter en tid
Psykisk störning (psykisk sjukdom) vars mest karakteristiska symtom är:
"
vanföreställningar, t ex om att vara förföljd, stå under påverkan av yttre krafter etc,
hallucinationer, t ex i form av upplevelsen av en röst som fortlöpande kommenterar ens egna tankar och handlingar,
desorganiserat tal, t ex i form av att personen ofta tappar tråden eller talar osammanhängande,
katatont eller annat påtagligt desorganiserat beteende,
negativa symtom som t ex känslomässig avflackning, uppenbart ologiskt tänkande och viljelöshet (eng: avolition)."