Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-08, 02:01
  #1
Medlem
TorkelSnorkels avatar
(Väljer att lägga denna tråd under Politik, Inrikes, eftersom den är tänkt att handla om hur svenska politiker sköter sitt jobb och inte hur Johan Hakelius är som skribent)

I den här krönikan: http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21896077.ab

sammanfattar Johan Hakelius vad han tycker om svenska politiker och statens agerande. några axplock:

Citat:
Jag vet inte vad det är med svenska politiker. De pratar om hållbarhet, men de är själva oförmögna att fatta beslut som håller mer än några månader.

När det sedan börjar knaka i fogarna, håller de fast vid det ohållbara så länge de kan. När de måste släppa, kastar de sig handlöst åt andra hållet

det är klart att det är enklare att få saker att fungera om man vet ungefär vad som gäller. Om man slipper vakna upp till en helt ny verklighet var fjortonde dag,

Just nu ägnar sig staten mestadels åt att skapa osäkerhet och oro. Vi har en riksbank som anser att stabiliteten kräver att den gör ekonomin instabil

Och längst upp i toppen har vi politiker som ängsligt omfamnar omväxlande extremer

Jag tycker det är en lysande sammanfattning av hur (illa) dagens svenska politiker sköter sitt jobb.

Men är Hakelius beskrivning kanske för negativ?
__________________
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2015-12-08 kl. 02:08.
Citera
2015-12-08, 02:05
  #2
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Men är Hakelius beskrivning kanske för negativ?

Inte då. Hakelius är bland de få förnuftiga i mediasverige, och hans bedömning är om något lite för okritisk. Svenska politiker är enkel uttryckt en skam för landet i internationellt perspektiv. Löfven och hans traineeregering är ett skräckexempel.
Citera
2015-12-08, 02:06
  #3
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Inte då. Hakelius är bland de få förnuftiga i mediasverige, och hans bedömning är om något lite för okritisk. Svenska politiker är enkel uttryckt en skam för landet i internationellt perspektiv. Löfven och hans traineeregering är ett skräckexempel.
"Traineeregering"

Tack, MrBulldog! Ett utmärkt ord att ha med sig i debatt-arsenalen. Mycket träffande, tyvärr.
Citera
2015-12-08, 02:19
  #4
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
"Traineeregering"

Tack, MrBulldog! Ett utmärkt ord att ha med sig i debatt-arsenalen. Mycket träffande, tyvärr.

Kan tyvärr inte ta cred för den... Gudmundsson och gänget på SvD har häcklat svetsloppans amatörgäng med termen i snart ett år nu.
Citera
2015-12-08, 08:14
  #5
Medlem
Häller med om att vi bör ha stabilitet och lugn.

I övrigt har jag insett att politik blivit för komplext för mig, och överlåter med varm hand detta till politiker och professorstyper med full insikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback