Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-23, 10:27
  #133
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novus.
Så vore jag du hade jag tänkt om vad gäller astrologins faktiska ålder...


På vilket sätt bevisar en ännu längre tidsrymd med tvivelaktiga astronomiska observationer att astrologi fungerar? Astrologins trovärdighet vore större om den uppstått först år 1543.
Citera
2015-12-30, 13:30
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Min fetning. Det här var ju ett roligt uttalande. Eller halmgubbe. Om det inte är en halmgubbe, eller åsikt, får du gärna lägga fram belägg för ditt påstående.

Är väl bara en personlig tro i så fall. Jag kan bara inte tro att särskilt många på fullt allvar tror att stjärnors och planeters position, påverkar specifika personlighetsdrag.
Men jag kan ha fel.


Citat:
Nämen! Är det halmgubbe igen? Spännande! Du kanske bör sätta dig in i astrologi som ämne istället för att hålla dig till sådant man läser i damtidningar och kvällsblaskor. Blir mindre ämnesförbistring då.
Annars får du gärna belägga ditt påstående med källor. Eller är det åsikter?
Skulle du kunna hänvisa mig till ett eller flera horoskop, som möter alla de krav du tidigare ställde upp? Finns det något sådant horoskop - som du skulle betrakta som korrekt - att läsa på någon hemsida?
Skulle vara intressant att se om dessa "korrekta horoskop", innehåller mer än bara barnumuttalanden.


Citat:
Hur kan man förvänta sig det? Vet du hur många kombinationer ett horoskop kan ha? Det här ser ut som ytterligare en halmgubbe för att styrka en åsikt.
Självklart bör man kunna förvänta sig att det går att veta vilket stjärntecken en person har, om man har koll på dennes olika personlighetsdrag, om det verkligen fanns något samband, eller?

För det ska väl gå få fram en personbeskrivning efter att man fått reda på stjärntecken och allt vad det heter, så då ska det ju givetvis även fungera åt andra hållet.
Citera
2015-12-30, 13:42
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Jag hade tagit bort 'nästan' i sammanhanget. Ja, detta borde ha testats, men har mig veterligen inte gjorts. Att det skulle ha testats på grund av att det är enkelt att påvisa har inget att göra med att det har testas. Anslag styr en avsevärd del av forskning och ett bra sätt att bli av med anslag eller inte få dem är att göra studier kring vad som uppfattas som kontroversiellt. Ett klassiskt moment 22, alltså.


Profisionella astrologer borde väl vara jätteivriga att bevisa att det här verkligen fungerar? Pengar kan väl knappast vara ett problem här?
Att bevisa en sådan sak som att astrologi verkligen är på riktigt, skulle ju vara en av de mest fantastiska upptäckter som någonsin har gjorts och därmed leda både till rikedom och berömmelse.
Jag förstår inte varför alla astrologer, medium, folk med telekenesisförmågor, faith-helare, siare osv, är så fruktansvärt skygga när det kommer till att bevisa deras förmågor och påståenden. Jag kan bara se fördelar med att lyckas göra detta. Och jag kan inte se några särskilda hinder till att kunna göra det heller.

Citat:
De 'riktiga' horoskopen har mycket mer specifika personbeskrivningar men kan även täcka andra områden. Vanligt är att man tar med sådant som ens kropp har predispositioner för, exempelvis ledproblem, undernäring, styrka, mm.
Och jag skulle som sagt väldigt gärna vilja läsa ett sådant horoskop.


Citat:
Det var här jag tyckte att PCR-liknelsen var så himla bra. Jag tror jag ska försöka förklara båda, då jag tycker det är en användbar liknelse.

Om man vill undersöka förkomst av en gen eller en mutation i en gen utgår man från DNA som man extraherat. Till det behöver man designa s.k. 'primers' som är korta sekvenser av DNA (även kallat oligonukleotid) som definerar var du börjar kopiera och var du slutar kopiera ditt DNA. När du kopierat upp ditt relevanta DNA så använder man (ofta) en agarose-gel för att analysera band, dvs fragmentlängd. Då behöver man en DNA-ladder så man kan hänvisa hur många baspar ens produkt har.

Om du saknar primers eller gör fel med protokollet för maskinen och polymeraset (kopierings-enzymet i sammanhanget, alltså)så får du en s.k. 'smear' som, istället för att bli ett tydligt band, blir utsmetat längs med gelen då man får fragment av alla möjliga storlekar.
Skulle du sakna ladder så kan man inte ens referera.

På likadant sätt blir astrologiska uttalanden alltid 'smear' eller 'barnum'-uttalanden när man saknar korrekt info (ort, tid, år). Har man heller inte något att referera till (DNA-ladder, eller vilken planet i vilket tecken) vet man inte hur man ska analysera informationen.

Citat:
Hoppas det blev tydligare.
Ja, jag förstår vad du menar. Men jag avvaktar som sagt med att ta ställning till huruvida barnumttalanden är en del av även de horoskop som möter dessa krav, eller ej, tills dess att jag läst ett sådant horokop samt sett bevis på att denna eventuella specifika personlighetsbeskrivning stämmer in på personen den ska beskriva.
Citera
2016-01-22, 23:23
  #136
Medlem
Men planeterna är ju inte i samma position år från år, på vilket sättet blir en person född i april 1996 påverkad på samma vis som född 1997, då alla planeter har helt andra lägen?

Dessutom kände man ju inte ens till alla planeter när man skrev när vilja egenskaper man fick...

Nä, astrologi är till för att sälja smycken och lura i folk horoskop. Punkt slut.
Citera
2016-01-23, 13:39
  #137
Medlem
i viss mån påverkar nog det ens utveckling exakt hur gammal man är olika tider på året. små detaljer kan betyda mycket när man utvecklas. planeternas position har dock givetvis ingen inverkan.
Citera
2016-01-23, 22:41
  #138
Medlem
meramans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egeria
Vet att många inte håller med om att stjärntecken kan ha en betydelse i personlighetsdrag. Men jag personligen känner igen mig otroligt mycket även vissa saker jag inte vill erkänna när jag läser mitt fulla horoskop med alla planeternas positioner etc.
Och det får mig att tänka, vad är det och hur kommer det sig egentligen att stjärntecken kan ha en påverkan på personlighet etc? Om ni inte håller med om det så kan man ändå fundera på det hypotetiskt..

Samtliga stjärntecken är påhittade/skapade av människan genom användande av fantasi. Inget av detta påverkar dig hur du och ditt liv är.
Citera
2016-01-24, 20:39
  #139
Medlem
kanelipullas avatar
Jaa absolut att det påverkar.. men då måste man läsa både öst och väst tillsammans.
Citera
2016-01-24, 21:13
  #140
Medlem
meramans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Jaa absolut att det påverkar.. men då måste man läsa både öst och väst tillsammans.

Läsa öst och väst tillsammans? Vad exakt menar du med det? Och varför utelämna nord och syd?
Citera
2018-05-19, 01:21
  #141
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Jag tror det finns någon slags andlig kraft i universum som påverkar vilka vi blir när vi föds. Vart solen, planeterna och stjärnornbilderna står i relation till kraften i universum.
Kraften antar jag kommer från big bang, universums början. Om jag får flumma iväg lite tänker jag mig att kraften jag nämnde är gud.

Detta tror jag inte har något med gravitation att göra eftersom andra stjärnor och planeter o stort sätt har 0 gravitation till jorden förutom månen och solen.

Vad som övertygade mig var att läsa stjärntecknens personliga egenskaper och jämföra mina närmaste bekanta och familj. Och jag blev förvånad hur pass mycket som stämde.
Horoskop i tidningar tror jag är ren bluff dock.
Citera
2018-05-19, 14:19
  #142
Medlem
TwoThousands avatar
Nu ska vi inte tala stjärntecken och vilken personlighet varje individ har... Två helt oberoende saker!

Din grundläggande natur är densamma reflekteras i ditt stjärntecken personligheten står du allt för själv!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback