Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-07, 19:36
  #1
Medlem
Hallo ja.

Jag skulle vilja fråga er som står på högerextremens kant, kanske vid nazismen, kanske något annat nära relaterat, vad ni har för filosofier kring hur livet skall levas? Vad ser ni som meningen med livet? Vad innebär det att leva ett "gott liv", eller att vara en "bra människa"?

Finns det rum för olika typer av människor? Har man rätt att leva sitt liv som man själv vill? Ska man följa normen, leva i ett strikt samhälle där alla utför sitt dagliga jobb och bygger upp samhället tillsammans som ett väloljat maskineri?

Vad är vägen till utopin? Vad är idealsamhället? Vilken roll har du och jag i detta spel?

Jag tror ni förstår grejen, jag vill helt enkelt förstå lite mer om hur ni tänker och ser på dessa frågeställningar.

Hoppas man kan få några svar åtminstone. Peace out//
Citera
2015-12-07, 19:49
  #2
Medlem
Syskonens avatar
Det vanliga... Värna vår biologiska särart genom att skaffa många barn, hedra min man som auktoritet och familjens överhuvud, respektera och efterleva våra uråldriga traditioner o.s.v. acceptera min plats i näringskedjan och göra mitt bästa för att försvara dessa värden innan nästa generation tar över stafettpinnen.
Citera
2015-12-07, 19:58
  #3
Medlem
Y2Ws avatar
Använder vi historiens Helene Lööws definition av Högerextremism så dog den enda sådana gruppen i Sverige ut för många år sedan, en process som pågått sedan 40-talet. Det är alltså rätt oklart vad du åsyftar med din fråga.
Citera
2015-12-07, 19:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syskonen
Det vanliga... Värna vår biologiska särart genom att skaffa många barn, hedra min man som auktoritet och familjens överhuvud, respektera och efterleva våra uråldriga traditioner o.s.v. acceptera min plats i näringskedjan och göra mitt bästa för att försvara dessa värden innan nästa generation tar över stafettpinnen.
Varför är dessa saker så viktiga för dig?
Citera
2015-12-07, 20:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Använder vi historiens Helene Lööws definition av Högerextremism så dog den enda sådana gruppen i Sverige ut för många år sedan, en process som pågått sedan 40-talet. Det är alltså rätt oklart vad du åsyftar med din fråga.
Generellt det som ses och ofta benämns som högerextremism idag. Vet inget om Helene Lööw, och är inte intresserad av denna typ av historia.
Man behöver inte göra det så komplicerat. Föreställ er just som det är, att jag som relativt oinsatt ställer dessa frågor, och sen får du väl göra en bedömning om du känner att du tror att ett svar från just dig kan vara av intresse.

Högerextremism - ungefär likamed/kan kopplas samman med;

Nationalism
Rasism
Nazism
Anti-invandring/multicultural
osvosvosvosv

Känner man sig "träffad" av benämningen, skriv. Om inte, gör som du vill.
Citera
2015-12-07, 20:37
  #6
Medlem
Aegishjalmrs avatar
NS har ingen utopi som judiska läror alltid har utan den utgår från evolutionen som är en evig process. Etniskt homogena statsbildningar är organiska och har sin grund i de stamsamhällen som funnits i hundratusentals år. Dessa statsbildningar är de enda som har en möjlighet av överleva. Mångetniska statsbildningar går alltid under.
Citera
2015-12-07, 20:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Etniskt homogena statsbildningar är organiska och har sin grund i de stamsamhällen som funnits i hundratusentals år. Dessa statsbildningar är de enda som har en möjlighet av överleva. .

Jisses pucko
Kan du ge ett enda exempel på ett samhälle som funnits i hundratusentalsår så lär du få nobelpris snart. Om du dessutom kan visa att dessa stamsamhällen bildat stater så är du en lycklig vinnare.

O jisses Djävla stolpskott
Citera
2015-12-07, 20:48
  #8
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syskonen
Det vanliga... Värna vår biologiska särart genom att skaffa många barn, hedra min man som auktoritet och familjens överhuvud, respektera och efterleva våra uråldriga traditioner o.s.v. acceptera min plats i näringskedjan och göra mitt bästa för att försvara dessa värden innan nästa generation tar över stafettpinnen.

Haha jeeesuus, kliv in i 2000-talet..
Citera
2015-12-07, 21:09
  #9
Medlem
Jag vill önska att man så långt som möjligt försöker låta bli att racka på andras åsikter i denan tråd, för att kunna tala så öppet som möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
NS har ingen utopi som judiska läror alltid har utan den utgår från evolutionen som är en evig process. Etniskt homogena statsbildningar är organiska och har sin grund i de stamsamhällen som funnits i hundratusentals år. Dessa statsbildningar är de enda som har en möjlighet av överleva. Mångetniska statsbildningar går alltid under.
Du får gärna utveckla lite om detta. Vad menar du med att "judiska läror" har en utopi? Är alternativet "judisk lära" eller "icke-utopisk lära"? Vad är NS?
Vad är det som gör att "judisk lära" och "utopin" nödvändigtvis, enligt dig, kopplas samman?
Citera
2015-12-07, 21:12
  #10
Medlem
Mänskligheten går miste om något då "mångfald" i långa loppet leder till enfald.

Jag är för en solidarisk, mångfacetterad och rik mänsklighet.

Vår civilisations undergång stundar och i och med det kommer människan och mänskligheten i stort ta flera steg tillbaka.

Samhället ska präglas av gemenskap och trygghet och inte splittring och rivalitet.
Citera
2015-12-07, 21:19
  #11
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Jag vill önska att man så långt som möjligt försöker låta bli att racka på andras åsikter i denan tråd, för att kunna tala så öppet som möjligt.

Du får gärna utveckla lite om detta. Vad menar du med att "judiska läror" har en utopi? Är alternativet "judisk lära" eller "icke-utopisk lära"? Vad är NS?
Vad är det som gör att "judisk lära" och "utopin" nödvändigtvis, enligt dig, kopplas samman?


Marxismen är ett typexempel. Den bygger på en utopi, ett slags slutligt mänskligt tillstånd där utvecklingen tagit slut och människor lever i evig fred och jämlikhet utan att knappt behöva arbeta. NS har ingen sån utopi utan den evolutionära utvecklingen fortsätter, ibland störs den och ibland fortskrider den snabbare. Men det finns inget slutligt tillstånd. Jämför också filosofisk med Nietzsche samt med det indoeuropeiska hjulet med födelse-död-återfödelse. Typiskt för det judiska tänkandet är en början och ett slut på allt.
Citera
2015-12-07, 21:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Marxismen är ett typexempel. Den bygger på en utopi, ett slags slutligt mänskligt tillstånd där utvecklingen tagit slut och människor lever i evig fred och jämlikhet utan att knappt behöva arbeta. NS har ingen sån utopi utan den evolutionära utvecklingen fortsätter, ibland störs den och ibland fortskrider den snabbare. Men det finns inget slutligt tillstånd. Jämför också filosofisk med Nietzsche samt med det indoeuropeiska hjulet med födelse-död-återfödelse. Typiskt för det judiska tänkandet är en början och ett slut på allt.

Halleluja Har du fullständigt missa att både kristendomen och t ex Buddismen bygger på ett slut på allt. Samma finns inom Islam. Du är fullständigt obegåvad

Denna man https://upload.wikimedia.org/wikiped...aul-Blobel.jpg tror du han har ett evigt liv eller att hans evulitionära utveckling fortsätter
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback