• 1
  • 2
2015-12-07, 15:08
Medlem
Det finns ett flertal firmor i Örebro som drivs av invandrare tex
Bilarenan,söder bil, nollnitton bil, tunnelgaraget. Ömsa bil, verkis, mm.
Hur kan det finnas så många utöver märkeshandlarna?
Alla kan ju knappast gå med vinst!

Jag själv köper alltid från märkeshandlarna,
Hur tänker ni runt hysterin att öppna bilfirma/köper ni av dessa handlare?
Citera
2015-12-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brinkee

Klart de går med vinst, annars skulle de inte finnas.

Frågan är varför du köper bil i Örebro överhuvudtaget?
Det är dyrt o utbudet är dåligt.
Drar man till Enköping så sparar man lätt 10 000 kr o får den bil man vill ha.
Kolla runt på blocket istället för att stirra dig blind på Örebro
Citera
2015-12-08, 09:51
Medlem
Provocative2.0s avatar
Jag bor i Linköping. Större än Örebro. Dock inte spec mkt större.
Jämför man antalet bilhandlare mellan städerna så förstår man.
Vi har två stora köp o säljfirmor som drivs av invandrare. Vad jag vet så är deras rykte intakt. Sedan finns några st mindre firmor med.
Ta sedan Örebro. De är nedsölade av dessa firmor. Till o med vissa med svenska namn drivs av invandrare. Jag har själv sett tydliga exempel där på mätarskruvade importbilar.

Tycker synd om de seriösa handlarna där. För jag sätter inte min fot i Örebro om jag ska köpa bil om det inte är en märkeshandlare o jag ska köpa en av deras märken.
Citera
2015-12-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Enköping är väl en blattehåla?
Har du nån bra.firma du rekommenderar?
Citera
2015-12-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag bor i Linköping. Större än Örebro. Dock inte spec mkt större.
Jämför man antalet bilhandlare mellan städerna så förstår man.
Vi har två stora köp o säljfirmor som drivs av invandrare. Vad jag vet så är deras rykte intakt. Sedan finns några st mindre firmor med.
Ta sedan Örebro. De är nedsölade av dessa firmor. Till o med vissa med svenska namn drivs av invandrare. Jag har själv sett tydliga exempel där på mätarskruvade importbilar.

Tycker synd om de seriösa handlarna där. För jag sätter inte min fot i Örebro om jag ska köpa bil om det inte är en märkeshandlare o jag ska köpa en av deras märken.

Vet en firma i Linköping som drivs av invandrare kommer dock inte ihåg namnet, verkar vara en reko firma från kommentarer.

Kan säga jag har 2 bilar köpa av öbab bil i Örebro som är Kia och Subaru handlare. Är svensk ägt och är väldigt nöjd med allt från bilar till service! De är det ja kan rekommendera i Örebro.
Citera
2015-12-08, 23:18
Medlem
core_s avatar
Citat:

Fast det är inte särskilt dyrt i Örebro om man ser till hur det ser ut längre västerut. Då är det förhållandevis billigt, men det har ju förstås sina förklaringar.

Jag har aldrig handlat bil i Örebro och lär inte göra det heller.
Citera
2015-12-09, 07:07
Medlem
Citat:
Enköping är väl en blattehåla?
Har du nån bra.firma du rekommenderar?

Var där o köpte bil för några år sedan. Var en bilfirma som låg precis bredvid motorvägen, mer än så kommer jag inte ihåg
Sparade 10 000 kr o jag fick den färg jag ville ha samt dragkrok och motorvärmare, något som inte fanns i Örebro.
Här fick man bara välja på grå eller vit samt antingen eller när det gällde dragkrok o motorvärmare, aldrig alltihop på samma bil.
Citera
2015-12-09, 08:02
Medlem
core_s avatar
Citat:
Var där o köpte bil för några år sedan. Var en bilfirma som låg precis bredvid motorvägen, mer än så kommer jag inte ihåg
Sparade 10 000 kr o jag fick den färg jag ville ha samt dragkrok och motorvärmare, något som inte fanns i Örebro.
Här fick man bara välja på grå eller vit samt antingen eller när det gällde dragkrok o motorvärmare, aldrig alltihop på samma bil.

Fast handlar det om helt nya bilar skulle nog jag också kunna dra mig till Örebro eller vilken stad som helst. Jag antog att trådstarten närmast behandlade begagnade fordon?
Citera
2015-12-09, 10:23
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Vet en firma i Linköping som drivs av invandrare kommer dock inte ihåg namnet, verkar vara en reko firma från kommentarer.

Kan säga jag har 2 bilar köpa av öbab bil i Örebro som är Kia och Subaru handlare. Är svensk ägt och är väldigt nöjd med allt från bilar till service! De är det ja kan rekommendera i Örebro.
Visst är det så.
Jag skrev att det var två stora med ett intakt rykte. Självklart finns det fler. Men inte i samma omfattning som i Örebro.
Vad gäller Kiahandlaren så hade jag några år då jag hade andra affärer med honom. De kanske var fler som startade så jag får revidera en av dem. Vet inte ens om han är kvar som ägare.
Men om de var "seriösa" på den tiden är jag inte helt hundra på.
Han själv var nog ärlig. Men han åkte till Tyskland o plockade in bilar med jämna mellanrum.

Just den biten att importera för att sälja är för mig oseriöst om man inte har full koll på bilarna. Skulle tro att de köper bilar som är mätarskruvade utan att själva veta om det.
Citera
2015-12-09, 10:28
Medlem
Citat:

det beror väl på hur man redovisar sin verksamhet? Betalar du varken moms eller skatt på vinsten/överskottet, då är det lätt att få det att gå runt. Kolla med skatteverket hur mycket moms dom redovisat senaste året, då får du ett hum om dom är seriösa eller inte.
Citera
2015-12-10, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Fast handlar det om helt nya bilar skulle nog jag också kunna dra mig till Örebro eller vilken stad som helst. Jag antog att trådstarten närmast behandlade begagnade fordon?

Jag pratade om beg bilar.
Citera
2015-12-10, 16:51
Medlem
Är väl inte bara i Örebro detta fenomen finns. Blattar skitar ner verksamheten på alla områden.
Skulle aldrig i livet köpa en kärra av en blatte, reparationer helst inte det heller nej men där kan det finnas bra snubbar fast då jobbar de alltid under svenskar på en större firma.
Sånt är gamet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in