Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-14, 19:04
  #13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nja, de som hade ett skumt förflutet på den tiden de gjorde ofta så här:
Först "lånade" de ett pass utav någon som liknade dem,
Reste sen exempelvis till Hamburg eller Rotterdam, mönstra på en båt och seglade runt ett tag,
fått en giltig sjömansbok med stämplar osv,
därpå kunde de efter en tids tjänst tex ta sig till Främlingslegionens antagningskontor
och skriva in sig där, Eventuellt kunde de då använda en ny förfalskad sjömansbok elr likn
vid inskrivningen. Sådana sjömansböcker gick att få tag i förfalskade.

Efter ett tag i Främlingslegionen kunde de ansöka om franskt medborgarskap.

Då på den tiden fanns ju inga moderna ID-system alls och man kunde hålla sig kvar utomlands ganska bra utan vidare..

Det är skojigt att 9fds09d uppskattar det jag skriver men ibland så snurrar jag till det, och breder ut texten, tangentbordsbroderier hehe - jag brukar mest skriva om data relaterade saker men det nu varit ganska trögt på dem forumen

Det är ju riktigt att Korsika var ju ett tillhåll för mycket skummisar en gång i tiden.

Jag tittade för ngt år sedan på Främlingslegionens webbsida men lönen är inte så hög där, alltså för franska förhållanden, men i och med att man har mat och logi på regementet så sparar man ju en bra slant.

Fast det påstås att det är svårt att göra karriär där, Tuff konkurrens ?
Om "lönen" är särskilt dålig vet jag inte.

Men däremot skulle jag vilja påstå att förmånerna är alldeles utomordentliga.
Dvs efter 3 perioder så får man livstids helpension var som helst på franskt territorium.

En ganska lovande utsikt för tex en ung pojkvasker på 18-20 år att passa på och skriva in sig då. Stanna kvar i dessa ter perioder (15 år. 5 år per gång) och efteråt marschera ut och välja vart man vill bo. Jag hade valt Franska Polynesien helt klart, Tahiti eller Bora Bora. En schysst liten palmbeklädd tomt där med utsikt över den smäktande lagunen och hula-hulaflickornas magdans.

För bögarna finns det goda möjligheter också - legionen har sitt alldeles egna lilla bög-slott för pensionerade legionärer på Korsika att odla vin och böga med varandra resten av sina liv.
Citera
2015-12-15, 03:44
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Citerar du mig eller stolpskottet?

Ah, du menar stolpskottet 9fds09d - nej ursäkta förlåt det var inte riktigt meningen
- skulle varit noga med citeringen men 9fds09d e tydligen avstängd just nu,
äh skitsamma,

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Om "lönen" är särskilt dålig vet jag inte.

Men däremot skulle jag vilja påstå att förmånerna är alldeles utomordentliga.
Dvs efter 3 perioder så får man livstids helpension var som helst på franskt territorium.

En ganska lovande utsikt för tex en ung pojkvasker på 18-20 år att passa på och skriva in sig då. Stanna kvar i dessa tre perioder (15 år. 5 år per gång) och efteråt marschera ut och välja vart man vill bo. Jag hade valt Franska Polynesien helt klart, Tahiti eller Bora Bora. En schysst liten palmbeklädd tomt där med utsikt över den smäktande lagunen och hula-hulaflickornas magdans.

För bögarna finns det goda möjligheter också - legionen har sitt alldeles egna lilla bög-slott för pensionerade legionärer på Korsika att odla vin och böga med varandra resten av sina liv.

Bög-slott och Hula-Hula ja det låter det ja ? - många ex-militärer väljer ju istället att jobba med vakt- och säkerhetsuppdrag - sådana jobb kan ju vara ganska lugna och slappa - tex så kan man vara utkastare på ngn krog hehe - FFL har visst fortfarande en hög åldersgräns, 39,5 år vilket antagligen är rätt unikt för rekryter.

Läste någon artikel för någon vecka sedan att det finns funderingar på att öka antagningen till FFL förmodligen pga Paris-dåden och IS terrorn - men får väl se vad som händer ?
Citera
2015-12-16, 10:05
  #15
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ah, du menar stolpskottet 9fds09d - nej ursäkta förlåt det var inte riktigt meningen
- skulle varit noga med citeringen men 9fds09d e tydligen avstängd just nu,
äh skitsamma,



Bög-slott och Hula-Hula ja det låter det ja ? - många ex-militärer väljer ju istället att jobba med vakt- och säkerhetsuppdrag - sådana jobb kan ju vara ganska lugna och slappa - tex så kan man vara utkastare på ngn krog hehe - FFL har visst fortfarande en hög åldersgräns, 39,5 år vilket antagligen är rätt unikt för rekryter.

Läste någon artikel för någon vecka sedan att det finns funderingar på att öka antagningen till FFL förmodligen pga Paris-dåden och IS terrorn - men får väl se vad som händer ?
Man kan ju vid inskrivningen ange en valfri ålder, på samma sätt som med namnen. Man lämnar den korrekta åldern och identiteten hos inskrivningskontoret, så man kan ta tillbaka de om man vill när man slutar.
Många väljer att skriva in sig som yngre än de är, och inskrivnings-personalen rekommenderar kandidaterna att hålla åldern nere till högst runt 30 - för att undvika att de äldre ska bli utpekade eller mobbade/utsatta av de andra.
Citera
2016-11-24, 19:01
  #16
Medlem
CharlieMartels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
....Det jag undrar är om legionen har makten nog att ta sig an isis när inga länder i väst vill ha soldater på marken / mvh
Nej. Då skulle dom tvingas angripa folk som poserar som legionärer men är terrorister.

Den gamla tidens legion hade inte sådana enorma mängder afrikaner och nordafrikaner som idag. Många terrorister som vill ha vapenutbildning men också folk som efter legionen får tillåtelse att stanna i Frankrike.

Legionen kan komma att visa sig vara en krutdurksplantskola framöver

Annat var det när jag tjänstgjorde.
Citat:
Främlingslegionär pekas ut som Paris-terrorist

http://omni.se/framlingslegionar-pek...rorist/a/a9vka
Citat:
Yes, a foreign legionnaire may apply for French citizenship from three years of service.

http://en.legion-recrute.com/mdl/inf...-become-french
__________________
Senast redigerad av CharlieMartel 2016-11-24 kl. 19:12.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback