Dålig och dålig. Det är ju en fransk bil, den har sina egenskaper
Kör en 01a, tror att det är samma. 1,4 liters manuell. 17500 mil. Har haft bilen i 2 år och kört ca 3500 mil. Pendlar 9 mil motorväg om dagen plus övrig körning.
Kopplingen rasade vid 15500 mil (kärringkörd i Sthlm innan). Skulle kosta 9000 på verkstad att göra så jag gjorde det själv. Kopplingssats och ny växellådsolja ca 2500:-. Men det var ett jävla skitgöra. Trångt och jävligt och hela subframen fick plockas ner.
Annars, elfel är vanligt. Nu har bilen ett enkelt elschema och jag jobbar som fordonselektriker så det är ganska lättarbetad för mig. Dimljusen t.ex brukar lägga av pga kabelbrott i spaken vid ratten.
Vevaxel-givaren brukar strula vilket gör att dom bara står och tuggar på startmotorn utan att tända. Brukar räcka med att ta loss den och göra rent, annars kostar en ny ca 300. Sitter lättåtkomlig med 2 bult. Jag har gjort rent min en gång och det var ganska precis efter att jag köpt den. Förra ägaren trodde att det var batteriet som var dåligt.
Kamremsbytena är tydligen viktigt att man gör i tid på dessa. Det var ju gjort på din så det är lugnt.
Annars så går den billigt (snittar 0,55-0,7 beroende på däck), är skön att köra men det är en liten motor så den är inget fartmonster och på motorvägen varvar den 3500 i 110 km/h.
Så på 2 år har jag lagt 2500 på koppling och kanske en 1000-lapp på olja och filter, gav 14000 för bilen. Är både nöjd och missnöjd, men ångrar absolut inte köpet. Den är billig så länge inget går sönder.
Hur långt kör du om året?