2015-12-06, 20:44
Medlem
Hej!

Har kollat på en begagnad Renault Clio 1.4 årsmodell 2000 för 10,000 kronor. Den har nyligen bytt vattenpump och kamrem + massor av annat. Gått cirka 17,000 mil. Har googlat runt och fått upp mestadels negativa recensioner. Min fråga, är bilen verkligen ett så dåligt köp? Är den lika dyr som det sägs att reparera? Andra tankar?

Tack.
Citera
2015-12-06, 20:51
Bannlyst
Haha vilket jävla sammanträffande Vi har sådana här på jobbet, exakta modellen, fast röda. Grejen med bilen är att växel 2, 3, 4 & 5 är väldigt svaga. Du kan växla till 3 eller högre när marken är näst intill vågrät. Men, det är inte det värsta. Det värsta är fönstret bakåt. När du backar så måste du nästan helt förlita dig på sidospeglarna, det är 40% vänster spegel, 40% höger spegel, 10% backspegel och 10% bakruta. Fönstret är jättelitet och man ser ingenting hur man än ber sig åt, så mitt tips till dig är: En bra bil, men många många fel!!! TESTA INNAN KÖP!
Citera
2015-12-06, 21:03
Medlem
Beror väl på vem du frågar , som föregående , jobb bil ? Hur många kör bilen på jobbet som hemma ? Typ ingen därav slitagen !! Så är det ! Frågar du moster som åker till affären var 14 dag så är den super

Jag själv gillar den men så är det Frankrike , budget bil , liten mm mm

Till o från jobbet i stan ! Grym !

Pendla mellan Överkalix - Lund nja
Citera
2015-12-06, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maskrospojken
Beror väl på vem du frågar , som föregående , jobb bil ? Hur många kör bilen på jobbet som hemma ? Typ ingen därav slitagen !! Så är det ! Frågar du moster som åker till affären var 14 dag så är den super

Glömde att fönstret krymper varje gång någon kör bilen...
Citera
2015-12-06, 21:24
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karikea
Hej!

Har kollat på en begagnad Renault Clio 1.4 årsmodell 2000 för 10,000 kronor. Den har nyligen bytt vattenpump och kamrem + massor av annat. Gått cirka 17,000 mil. Har googlat runt och fått upp mestadels negativa recensioner. Min fråga, är bilen verkligen ett så dåligt köp? Är den lika dyr som det sägs att reparera? Andra tankar?

Tack.

Det är en Renault!

Köp en äldre japan/korean. Undviker du Toyota (priset) så får du då en både billig OCH pålitlig bil.
Citera
2015-12-06, 21:29
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusKNetWork
Glömde att fönstret krymper varje gång någon kör bilen...
Tack för skrattet!

Ser faktiskt inget större problem med att det är dålig sikt genom bakrutan. Ingen av våra firmabilar har en bakruta, så det är backspeglarna på sidorna som gäller. Dom få gånger jag nu kör en av dessa bilar har jag inga svårigheter öht, inte när det gäller fickparkering eller något annat moment. Har 15 anställda som kör dessa bilar dagligen och det har aldrig varit några svårigheter där heller, vad jag har hört iallafall.
Citera
2015-12-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskrospojken

Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Det är en Renault!

Köp en äldre japan/korean. Undviker du Toyota (priset) så får du då en både billig OCH pålitlig bil.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Tack för skrattet!

Ser faktiskt inget större problem med att det är dålig sikt genom bakrutan. Ingen av våra firmabilar har en bakruta, så det är backspeglarna på sidorna som gäller. Dom få gånger jag nu kör en av dessa bilar har jag inga svårigheter öht, inte när det gäller fickparkering eller något annat moment. Har 15 anställda som kör dessa bilar dagligen och det har aldrig varit några svårigheter där heller, vad jag har hört iallafall.

Sikten bryr jag mig väl inte direkt om, den kommer mestadels bli körd i stan med, men även lite utanför.

Går dom sönder så ofta som man hört? Är reparationskostnaderna verkligen så dyra?
Citera
2015-12-06, 22:04
Medlem
Har känt tre med clio -00 som brukare.

Bilarna var skit. En hade elstrul. En annan fel, småfel med elektronik. Den tredje problem med rost, lampor, fjädring, motorn...

Alla hade gått ca 14.000 - 18.000 mil.

Min granne har en automat. Den går framåt. Hans fru kör den till/från jobbet. I stan ca 10 min. Juste, nämnde jag att han jobbar som mek på volvo...? Skitbil men den går billigt säger han. Hans optimism gällande Renault är överlag låg. Han mekar inte Renault på jobbet - ingen vill det utan endast en kille sköter Renault hehe...
Citera
2015-12-06, 22:25
Medlem
M1159s avatar
Om vi bortser från vad fejken CyrusKNetWork som numera är historia säger, så är det verkligen en skitbil det mesta som kan gå sönder gör det också, de är billiga på grund av den orsaken.
Citera
2015-12-06, 23:22
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karikea
Sikten bryr jag mig väl inte direkt om, den kommer mestadels bli körd i stan med, men även lite utanför.

Går dom sönder så ofta som man hört? Är reparationskostnaderna verkligen så dyra?
Köp en Tysk o återkom med reservdelspriser
Renaulten är inte billig men knappast dyr heller i reservdelar. Men det finns grader i helvetet.
Men nu pratar vi om en bil för 10 000kr. Oavsett om det är en BMW eller en Renault så åker den till skroten om det är något dyrt som går sönder.

Se det så här.
Vad kostar skatten? Vad kostar en trafikförsäkring? Vad drar den/mil? Där har du dina kostnader för en bil i den prisklassen.
Den du skrev om verkar välskött o får jag gissa så är den nybesiktigad.
Skitbil eller inte så låter den som ett kap även om jag nu kommer få skit för det här inlägget.
Citera
2015-12-07, 00:38
Medlem
Dålig och dålig. Det är ju en fransk bil, den har sina egenskaper

Kör en 01a, tror att det är samma. 1,4 liters manuell. 17500 mil. Har haft bilen i 2 år och kört ca 3500 mil. Pendlar 9 mil motorväg om dagen plus övrig körning.

Kopplingen rasade vid 15500 mil (kärringkörd i Sthlm innan). Skulle kosta 9000 på verkstad att göra så jag gjorde det själv. Kopplingssats och ny växellådsolja ca 2500:-. Men det var ett jävla skitgöra. Trångt och jävligt och hela subframen fick plockas ner.

Annars, elfel är vanligt. Nu har bilen ett enkelt elschema och jag jobbar som fordonselektriker så det är ganska lättarbetad för mig. Dimljusen t.ex brukar lägga av pga kabelbrott i spaken vid ratten.

Vevaxel-givaren brukar strula vilket gör att dom bara står och tuggar på startmotorn utan att tända. Brukar räcka med att ta loss den och göra rent, annars kostar en ny ca 300. Sitter lättåtkomlig med 2 bult. Jag har gjort rent min en gång och det var ganska precis efter att jag köpt den. Förra ägaren trodde att det var batteriet som var dåligt.

Kamremsbytena är tydligen viktigt att man gör i tid på dessa. Det var ju gjort på din så det är lugnt.

Annars så går den billigt (snittar 0,55-0,7 beroende på däck), är skön att köra men det är en liten motor så den är inget fartmonster och på motorvägen varvar den 3500 i 110 km/h.

Så på 2 år har jag lagt 2500 på koppling och kanske en 1000-lapp på olja och filter, gav 14000 för bilen. Är både nöjd och missnöjd, men ångrar absolut inte köpet. Den är billig så länge inget går sönder.

Hur långt kör du om året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in