Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-06, 17:21
  #1
Medlem
Koljarovs avatar
Imorgon har en film som heter "my honor was loyalty" premiär.

Den handlar om en soldat i 1. SS-Panzer Division Leibstandarte SS Adolf Hitler och det är en italiensk film med vad det verkar mest italienska skådisar som talar tyska alt är dubbade.
Jag känner inte till vad det är för bolag som producerat den men budgeten låg på ynka €15 000 men trailern ser bra ut.

Undrar mest eftersom just premissen med ett SS-förband i handlingen är lite kontroversiell om det är så att några nyazis eller italienska nyfascister har varit inblandade i produktionen?
Inte för att det skulle störa mig men det vore intressant att veta.
Citera
2015-12-06, 17:39
  #2
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Imorgon har en film som heter "my honor was loyalty" premiär.

Den handlar om en soldat i 1. SS-Panzer Division Leibstandarte SS Adolf Hitler och det är en italiensk film med vad det verkar mest italienska skådisar som talar tyska alt är dubbade.
Jag känner inte till vad det är för bolag som producerat den men budgeten låg på ynka €15 000 men trailern ser bra ut.

Undrar mest eftersom just premissen med ett SS-förband i handlingen är lite kontroversiell om det är så att några nyazis eller italienska nyfascister har varit inblandade i produktionen?
Inte för att det skulle störa mig men det vore intressant att veta.
Svårt att göra nåt bra rent cineastiskt med den budgeten... Kommer väl kännas jävligt B, och då inte på ett positivt sätt.

Trailern: https://www.youtube.com/watch?v=vIwimWccIoM

Trailer 2: https://www.youtube.com/watch?v=KGFJYJHxYxc
__________________
Senast redigerad av NirvanA 2015-12-06 kl. 17:41.
Citera
2015-12-07, 23:04
  #3
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Imorgon har en film som heter "my honor was loyalty" premiär.

Den handlar om en soldat i 1. SS-Panzer Division Leibstandarte SS Adolf Hitler och det är en italiensk film med vad det verkar mest italienska skådisar som talar tyska alt är dubbade.
Jag känner inte till vad det är för bolag som producerat den men budgeten låg på ynka €15 000 men trailern ser bra ut.

Undrar mest eftersom just premissen med ett SS-förband i handlingen är lite kontroversiell om det är så att några nyazis eller italienska nyfascister har varit inblandade i produktionen?
Inte för att det skulle störa mig men det vore intressant att veta.

Alessandro Pepe skall iallafall jobbat under Stephen Spielberg, han skall inte ha haft sponsorer utan finansierat allt ifrån egen ficka. Skall enligt egen utsago tagit fyra år.

Har haft hjälp utav frivilliga ifrån historiska "reenactments".

Filmen i sig, säljs främst som ett drama.

Lite ifrån en sidan som säljer filmen (länkar ej dit) :

Sergeant Ludwig Herckel is a devoted and patriotic soldier of the SS Leibstandarte, He’s fights in every major conflict from the Eastern front to Normandy.
Fiercely loyal to his country and his brothers in arms, and loved by his men, he will face his greatest battle against himself.

Realizing how the war going to end, he will deal with hard choices in order to stay alive with his friends and get back to his wife.

This is the ‘German Band of Brothers’ based on true events.

It depicts a fascinating side of the second world war that was rarely told.

A truly beautiful film that tells of loyalty, courage, sacrifice and truth – it is not for everyone, but those who are courageous enough to stand we bring you.


Snubblade över denna film häromdagen.., och tänkte starta en tråd över den.., i film-forat.
Citera
2015-12-07, 23:46
  #4
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Alessandro Pepe skall iallafall jobbat under Stephen Spielberg, han skall inte ha haft sponsorer utan finansierat allt ifrån egen ficka. Skall enligt egen utsago tagit fyra år.

Har haft hjälp utav frivilliga ifrån historiska "reenactments".

Filmen i sig, säljs främst som ett drama.

Lite ifrån en sidan som säljer filmen (länkar ej dit) :

Sergeant Ludwig Herckel is a devoted and patriotic soldier of the SS Leibstandarte, He’s fights in every major conflict from the Eastern front to Normandy.
Fiercely loyal to his country and his brothers in arms, and loved by his men, he will face his greatest battle against himself.

Realizing how the war going to end, he will deal with hard choices in order to stay alive with his friends and get back to his wife.

This is the ‘German Band of Brothers’ based on true events.

It depicts a fascinating side of the second world war that was rarely told.

A truly beautiful film that tells of loyalty, courage, sacrifice and truth – it is not for everyone, but those who are courageous enough to stand we bring you.


Snubblade över denna film häromdagen.., och tänkte starta en tråd över den.., i film-forat.
Snubblade över som i att du har sett den? Är det endast köp via nån obskyr hemsida som gör det möjligt att se den?
Citera
2015-12-08, 00:00
  #5
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Snubblade över som i att du har sett den? Är det endast köp via nån obskyr hemsida som gör det möjligt att se den?

Nej, nej.., har inte sett den.

Bara höll på och slösurfade på youtube och så fick jag fram trailen ifrån "intet", sen så sökte jag lite mer på filmen, undrade ju vad det var fråga om.

Ett tips : sök på facebook sidan så finner du deras hemmasida för att beställa filmen. Ser helt legit ut i mina ögon.

När det är sagt, så är ämnet ju kontroversiellt.., tydligen såpass att det har inte skrivits en blekaste rad om det i msm.., men "reklam" över seriemördare som görs till film (Jim Jones & andra), knarklangaren Pablo Escobar i Netflix "Narcos".., går fint.

Det skall sägas att det behöver inte vara till en nackdel att man inte mottagit sponsorhjälp, hjälpen kan ju önska få ett input i hur filmen berättas.

Ingen aning om hur filmen är, men är nyfiken..

(om jag inte minns fel, skall filmen börja sommaren -43, dvs när det har vänt)
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2015-12-08 kl. 00:05.
Citera
2015-12-08, 00:18
  #6
Avstängd
pethoms avatar
Filmen kommer säkerligen bojkottas och ses som icke önskvärd bland alla de som inte vågar ha en egen åsikt.
Citera
2015-12-08, 18:15
  #7
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ett tips : sök på facebook sidan så finner du deras hemmasida för att beställa filmen. Ser helt legit ut i mina ögon.
Det bär lite emot att lägga pengar på en film vars budget var €15 000 så jag vill helst ha ett utlåtande om filmen först, helst laddar jag ju hem den gratis men skulle gärna stödja filmmakare som vågar göra kontroversiella filmer om Waffen-SS och inte bara visar tyskarna som onda galningar.
Den tyska filmen/serien "Krigets unga hjärtan" fick ju massiv kritik för att den påstods förringa tyskarnas brott men jag älskade den och tycker att den snarare var objektiv med viss anti-tysk vinkling.
Dock hade "Krigets unga hjärtan" en budget på €10 000 000 så förutsättningarna var lite bättre.


Citat:
Det skall sägas att det behöver inte vara till en nackdel att man inte mottagit sponsorhjälp, hjälpen kan ju önska få ett input i hur filmen berättas.

Ingen aning om hur filmen är, men är nyfiken..
Visst kan det vara positivt att filmen inte fått så mycket sponsring från stora filmbolag men just grejen att många av statisterna och skådespelarna är s.k "reenactments" är givetvis bra ur budgetsynpunkt men det var också ett problem när det gällde "Saving Private Ryan" där reenactment-grupper bl.a från Sverige spelade tyska soldater tvingades raka huvudet för att se ut som skinnskallar istället för att ha den reglementsenliga tyska frisyren vilket retade upp mig.

Bland annat var den SdKfz 251 med besättning som sprängs av en amerikan med bazooka från en svensk reenactmentgrupp.
Citera
2016-01-30, 20:58
  #8
Medlem
Snapcounts avatar
Tro det eller ej, men fick filmen gratis och har just sett den..

Började att fylla ut beställningen med namn och adress, men det blev något tjafs med kreditkortet (kommer ej ihåg vad) så jag tröttnade.., och blev bra häpen när filmen damp ner i postkassen.

Nåväl, till filmen.

En rejäl besvikelse dessvärre, speciellt den första halvan. Många (alldeles för många !) stridsscener, för lite dialog, för mycket monolog. Man blir aldrig känt något djupare med karaktärerna som i "band of brothers" deras historier, värderingar, kamratskap osv.. Det är inte omöjligt att skapa trots att det är tyskar det är fråga om. Clintan lyckades ju utmärkt med elaka Japaner i "letters from iwo jima".

Den andra halvan så börjar det ta sig.., storymässigt. Rejäla blunders förekommer dock rent geografisk. Menar.., tallskog i Normandie ? (och då är jag förlåtande i.o.m jag visste om den mycket skrala budgeten)

I den andra delen så förkommer det skall sägas endel bra scener, med poänger som känns att de har en autentisk bakgrund, då tänker jag drama. Filmmusiken förtjänar ett omnämnande, den är bra.

Desto längre filmen går, så börjar den ta sig..
(men syns första halvan är ett rejält bottennapp)
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2016-01-30 kl. 21:02.
Citera
2017-04-26, 13:46
  #9
Medlem
sebno1s avatar
Finns ju på Netflix nu för dom som har det.
Citera
2017-04-27, 12:49
  #10
Medlem
NirvanAs avatar
Blev tvungen att stänga av efter en halvtimme, att använda röstskådespelare (och en grymt dålig sådan) var en av de sämsta sakerna de kunde göra...Alltid samma tonläge oavsett om det är mitt i strid eller konversation vid en lägereld... kändes lite för mycket "skolprojekt upplagt på youtube-film".
Citera
2017-04-27, 17:09
  #11
Medlem
Fattar inte varför regissören valde att göra en film om tex ett italienskt SS kompani istället då det använde sig av italienska skådespelare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback