Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-06, 12:44
  #1
Medlem
Pungsnoppens avatar
Jag har en undran som ni på detta forum ska få försöka stilla.

Nu när det väller in asylsökare, lycksökare, välfärdssökare för fullt och myndigheterna har fallit på knä men man fortsätter tillåta detta när man inte klarar av situation från många olika håll,
Hur kan man garantera att människor inte far illa?

Jag menar liksom om tex socialmyndigheterna inte alltid klarade av att hantera, hjälpa olika människor med deras situationer av misär och fattigdom innan systemet börja kollapsa i sådan fart som senaste 2-3åren, hur ska man säkerställa att barn inte utnyttjas allt från sexuellt till slaveri och som Yara-fallet där en liten 8åring utnyttjades i hemmet genom arbete, inga varma kläder under vintern samt bli misshandlad och torterad till döds??

Fallet jag pratar om är (FB) 8-åriga Yara Alnajjar mördad i Karlskrona

Så om hennes fall föll genom stolarna gång på gång och nån socialarbetare som hade fullt upp med annat, några var lediga osv hur är det nu kan man undra?

Det lär vara dussintalet om inte hundratals som nu missas pga det höga idioti som pågår, ja idioti då man vet att man inte klarar av detta och det har visats att det inte klaras av på ett rationellt och humant sätt.

Är det någon som vet hur man tänker och hur Sveriges myndigheter ser till att Yara-fallets situation inte ska uppstå nu när kassorna och resurserna sinar ut?
Citera
2015-12-11, 07:30
  #2
Medlem
Pungsnoppens avatar
Nu besvara Expressen ungefär det jag undrade om.

http://www.expressen.se/ledare/det-y...natet-brister/

Man tycker att det är okej att barn hamnar hos sexmissbrukare och pedofiler med andra ord enligt Skl.


Tidningen Dagens Samhälle skriver att SKL efterlyser sänkta krav på familjehemsutredningar. När tidningen frågar SKL om detta inte kan leda till att barn placeras i helt olämpliga hem blir svaret: "Absolut."


"Krismyndigheten MSB larmar också: Situationen för socialtjänsten försämras snabbt på flera håll. Arbetsbelastningen beskrivs som "icke hanterbar".
Det är de mest utsatta som drabbas när det sociala skyddsnätet brister.
Socialtjänsterna hinner exempelvis inte kontrollera familjehem så noga längre. Det ledde till att en ensamkommande pojke i Vallentuna placerades hos en familj där pappan var dömd för sexualbrott."

Man har
Använt sig av yaras bild till artikeln.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback