• 1
  • 2
2015-12-06, 09:17
Medlem
rex144s avatar
Råbiff serveras i Polen överallt, på fina restauranger och lokala krogar,

den görs av fint malet oxkött, helst innanlår, den serveras i versioner : badad i rövetssaft för estetikens skull, man slipper se porer och senor eller naturligt

råbiff ska inte halstras, köttet ändrar sin konsistens och smakar som dåligt stekt biff

den lägges på tallriken så att den bildar en ring, i mitten sätter man en äggula, bredvid har man finhackad lök, finhackad ättiksgurka, kapris, en matsked olja, nymalen svartpeppar,
till det grovt bröd med smör, även fina sardiner i olja kan blandas i,

tartar som på polska heter tatar kommer ursprungligen från tatarer, de färdades långa sträckor på stäppen, (dagens Ryssland, Kazakhstan, Mongoliet) , sommartid över 30 graders värme, tatarer uppfann ett sätt att förvara köttet, oxkött eller hästkött lades under sadeln, när hästen svettades så konserverades köttet tack vare sältan i svetten,
Citera
2015-12-06, 09:36
Medlem
Sebzors avatar
Tycker du råbiff är gott?
Citera
2015-12-06, 09:58
Medlem
rayraviolis avatar
Är råbiff verkligen Polens nationalrätt? Jag hade gissat bigos eller golonka.
Citera
2015-12-06, 10:00
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Är råbiff verkligen Polens nationalrätt? Jag hade gissat bigos eller golonka.

Nej, du har rätt där, Bigos anses som nationalrätten.
Citera
2015-12-06, 10:23
Medlem
rex144s avatar
(det skulle vara rödbetssaft och inget annat)

råbiff är väldigt populär, den serveras på vodka barer, det är en ypperlig måltid när man dricker starksprit, lättsmält men väldigt stärkande och tar inte mycket plats i magen vilket är viktigt,
Citera
2015-12-15, 09:59
Medlem
På Toso är råbiffen såhär: handskuren ryggbiff av bra kvalitet, brynt smör med soja, tryffelpicklad schalottenlök, shiitake, rostad lök, wasabicreme, frystorkad syltlök, örter. Prova! En liten annan upplevelse än den klassiska. Och även om man kör klassiskt så är det inte fel att skeda över lite brynt smör över köttet.
Citera
2015-12-15, 10:04
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Råbiff serveras i Polen överallt, på fina restauranger och lokala krogar,

den görs av fint malet oxkött, helst innanlår, den serveras i versioner : badad i rövetssaft för estetikens skull, man slipper se porer och senor eller naturligt

råbiff ska inte halstras, köttet ändrar sin konsistens och smakar som dåligt stekt biff

den lägges på tallriken så att den bildar en ring, i mitten sätter man en äggula, bredvid har man finhackad lök, finhackad ättiksgurka, kapris, en matsked olja, nymalen svartpeppar,
till det grovt bröd med smör, även fina sardiner i olja kan blandas i,

tartar som på polska heter tatar kommer ursprungligen från tatarer, de färdades långa sträckor på stäppen, (dagens Ryssland, Kazakhstan, Mongoliet) , sommartid över 30 graders värme, tatarer uppfann ett sätt att förvara köttet, oxkött eller hästkött lades under sadeln, när hästen svettades så konserverades köttet tack vare sältan i svetten,
Har alltid trott att Bigos är Polens nationalrätt?
Har dock ätit väldigt bra och god Råbiff i Polen.
Citera
2015-12-16, 08:44
Medlem
Använder de rödbetssaft så är det bara för att dölja att de i själva verket är gris eller häst de malt. Innanlås från nöt skall inte ha senor som behöver döljas!
Citera
2015-12-16, 09:11
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Använder de rödbetssaft så är det bara för att dölja att de i själva verket är gris eller häst de malt. Innanlås från nöt skall inte ha senor som behöver döljas!
Du använder aldrig aldrig någonsin hästkött till råbiff.
Trikinfaran är för stor.
Citera
2015-12-16, 10:52
Medlem
japanskbruds avatar
råbiff står som nummer 1 på min lista över maträtter att undvika.. sett för mkt youtubeklipp med inälvsparasiter
Citera
2015-12-17, 19:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du använder aldrig aldrig någonsin hästkött till råbiff.
Trikinfaran är för stor.
Fast utrikes är det ganska vanligt med hästkött till råbiff, framför allt i engelsktalande länder.

Håller med om att det kan vara farligt att använda otestat kött men i händelse av att köttet fått vit flagg från berörda myndigheter så bör det inte vara någon fara.

https://en.wikipedia.org/wiki/Steak_tartare

~Paul~

PS De riktiga konnässörerna skrapar försiktigt köttet (semifruset), preferabelt oxinnanlår
Citera
2015-12-18, 10:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast utrikes är det ganska vanligt med hästkött till råbiff, framför allt i engelsktalande länder.

Håller med om att det kan vara farligt att använda otestat kött men i händelse av att köttet fått vit flagg från berörda myndigheter så bör det inte vara någon fara.

https://en.wikipedia.org/wiki/Steak_tartare

~Paul~

PS De riktiga konnässörerna skrapar försiktigt köttet (semifruset), preferabelt oxinnanlår
Att man äter hästkött i några mängder i engelsktalande länder det tror jag du fått helt om bakfoten. I USA är det i det närmaste tabu att äta hästkött, i England lika illa. Finns inte en människa från ett engelsktalande land jag bjudit på Gustavskorv som förmått sig äta det. Det ligger nog snarare på samma status där som vi och äta katt här.

Problematiken med hästkött är att du kan inte döda trikinerna som du kan göra i tamsvinkött genom att frysa köttet en månad, det funkar inte alls på hästkött. Så mitt råd är gör/ät aldrig aldrig någonsin en råbiff på hästkött. Och myndighetsintyg och kött, nej jag väljer att vara skeptisk till alla dessa intyg, var väl bara några år sedan hästkött gick som oxfilé vill jag minnas, inte mycket nytta med intyg då inte... Så jag avstår allt rått hästkött av säkerhet oavsätt vad intygen ger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in