Citat:
Ursprungligen postat av
dePaul
Fast utrikes är det ganska vanligt med hästkött till råbiff, framför allt i engelsktalande länder.
Håller med om att det kan vara farligt att använda otestat kött men i händelse av att köttet fått vit flagg från berörda myndigheter så bör det inte vara någon fara.
https://en.wikipedia.org/wiki/Steak_tartare
~Paul~
PS De riktiga konnässörerna skrapar försiktigt köttet (semifruset), preferabelt oxinnanlår
Att man äter hästkött i några mängder i engelsktalande länder det tror jag du fått helt om bakfoten. I USA är det i det närmaste tabu att äta hästkött, i England lika illa. Finns inte en människa från ett engelsktalande land jag bjudit på Gustavskorv som förmått sig äta det. Det ligger nog snarare på samma status där som vi och äta katt här.
Problematiken med hästkött är att du kan inte döda trikinerna som du kan göra i tamsvinkött genom att frysa köttet en månad, det funkar inte alls på hästkött. Så mitt råd är gör/ät aldrig aldrig någonsin en råbiff på hästkött. Och myndighetsintyg och kött, nej jag väljer att vara skeptisk till alla dessa intyg, var väl bara några år sedan hästkött gick som oxfilé vill jag minnas, inte mycket nytta med intyg då inte... Så jag avstår allt rått hästkött av säkerhet oavsätt vad intygen ger.