Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-24, 19:50
  #2161
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Det var med en stor skopa ironi och sarkasm som jag skrev det inlägget.
Javisst.
Citera
2016-04-28, 20:33
  #2162
Medlem
Gubben spelade psyksjuk några månader innan och nu efteråt smörjer frugan kollegorna. Snart kommer denna mördare friskförklaras och släppas lös och leva lyckligt med sin läkare-fru i alla sina dagar. Det perfekta mordet månne? Fruktansvärt synd är det om de två som fått hjärnskador till följd av denna psykopat. Men ingen tänker på dem, för det är sååå synd om GM som plötsligt vid hög ålder som en blixt från klar himmel, kort tid före mord och mordförsök, hastigt blev paranoid. Jo, det kan man ju tro på om man aldrig öppnat en bok i ämnet i hela sitt liv.
Citera
2016-04-28, 20:35
  #2163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Du har fel här. Du bör inte pressa dig ytterligare med att hålla dig OK, en sådan resa kan snarare förvärra. Massvis m folk, lång resa, tidsomställningar mm. Vet en läkare om att du har paranoida tankar så skall han ej rekommendera resan. Han gick igång där nere. Har inte läst kvällspressen. Social fobi, ja då är det bra att "utmana" dom situationer som du får detta i men detta var betydligt allvarligare. Jag hade definitivt tagit kontakt med läkaren som make/fru.

Det stämmer att en resa kan förvärra en sådan sjukdom. Om GM nu är sjuk så ville väl frugan inte avstå resan för det är väl inte fint nog att ha en sjuk man och inte fint nog att avstå resor heller. Någon kan ju tro att man har det knapert för sjutton!
Citera
2016-04-30, 10:49
  #2164
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Gubben spelade psyksjuk några månader innan och nu efteråt smörjer frugan kollegorna. Snart kommer denna mördare friskförklaras och släppas lös och leva lyckligt med sin läkare-fru i alla sina dagar. Det perfekta mordet månne? Fruktansvärt synd är det om de två som fått hjärnskador till följd av denna psykopat. Men ingen tänker på dem, för det är sååå synd om GM som plötsligt vid hög ålder som en blixt från klar himmel, kort tid före mord och mordförsök, hastigt blev paranoid. Jo, det kan man ju tro på om man aldrig öppnat en bok i ämnet i hela sitt liv.

Håller delvis med. Tycker det verkar lite efterkonstruerat att han skulle helt plötsligt blivit så allvarligt sjuk att han högg ihjäl sin kompis och försökte ha ihjäl sina grannar. Som jag skrivit tidigare verkar det som de berörda inte berättar allt. I förundersökningen står det hur han hade ett "säkerhets-tänkande" med knivar i bilarna och larm i huset. Men uthuset låstes inte? Från att varit en framgångsrik ledande person i ett städföretag med begynnande nojor till att "go bananas" och mörda någon är steget stort. Vad fick honom att ta detta steg?

Jag saknar i förundersökningen en närmare undersökning av relationen mellan de två svårt misshandlade grannarna och den mördade samt den misstänkta. Fanns det några ekonomiska relationer mellan några? Den misshandlade grannen sägs ju ha arbetet med "internet"? Hade inte den mördade datafirma? Jag saknar också en undersökning av den misstänktes spelvanor. Var det mera spelande än poker i Macao och på andra ställen? Hade han spelskulder?

Om nu domstolen tycker att han är allvarligt psykiskt störd, är det risk att han kan snabbt "friskförklaras" av läkarna senare och kan komma ut efter något år? Hur fungerar detta i praktiken? Eller hålls han inlåst åtminstone mini-strafftiden för mord?

Annars kan man ju misstänka att den åtalade säger och gör de sakar som leder till en kort inlåsning som psykisk sjuk och därefter ett snabbt tillfrisknade! Då blir det ju det perfekta mordet, som hoaxgammon ovan föreslår!
Citera
2016-04-30, 15:21
  #2165
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Håller delvis med. Tycker det verkar lite efterkonstruerat att han skulle helt plötsligt blivit så allvarligt sjuk att han högg ihjäl sin kompis och försökte ha ihjäl sina grannar. Som jag skrivit tidigare verkar det som de berörda inte berättar allt. I förundersökningen står det hur han hade ett "säkerhets-tänkande" med knivar i bilarna och larm i huset. Men uthuset låstes inte? Från att varit en framgångsrik ledande person i ett städföretag med begynnande nojor till att "go bananas" och mörda någon är steget stort. Vad fick honom att ta detta steg?

Jag saknar i förundersökningen en närmare undersökning av relationen mellan de två svårt misshandlade grannarna och den mördade samt den misstänkta. Fanns det några ekonomiska relationer mellan några? Den misshandlade grannen sägs ju ha arbetet med "internet"? Hade inte den mördade datafirma? Jag saknar också en undersökning av den misstänktes spelvanor. Var det mera spelande än poker i Macao och på andra ställen? Hade han spelskulder?

Om nu domstolen tycker att han är allvarligt psykiskt störd, är det risk att han kan snabbt "friskförklaras" av läkarna senare och kan komma ut efter något år? Hur fungerar detta i praktiken? Eller hålls han inlåst åtminstone mini-strafftiden för mord?

Annars kan man ju misstänka att den åtalade säger och gör de sakar som leder till en kort inlåsning som psykisk sjuk och därefter ett snabbt tillfrisknade! Då blir det ju det perfekta mordet, som hoaxgammon ovan föreslår!

Han kanske har snokat själv i egenskap av ledande person i ett städföretag och får för sig att någon av de han snokat på vet/eller anar att han snokat Då kanske han blir lite paranoid.
Citera
2016-05-01, 22:12
  #2166
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Gubben spelade psyksjuk några månader innan och nu efteråt smörjer frugan kollegorna. Snart kommer denna mördare friskförklaras och släppas lös och leva lyckligt med sin läkare-fru i alla sina dagar. Det perfekta mordet månne? Fruktansvärt synd är det om de två som fått hjärnskador till följd av denna psykopat. Men ingen tänker på dem, för det är sååå synd om GM som plötsligt vid hög ålder som en blixt från klar himmel, kort tid före mord och mordförsök, hastigt blev paranoid. Jo, det kan man ju tro på om man aldrig öppnat en bok i ämnet i hela sitt liv.
Om du har läst fup:en (eller följt tråden) så har du vetskap om att GM insjuknade och blev paranoid tidigt på vintern/våren 2015. Över ett halvår innan den här oerhört tragiska händelsen inträffade.
Var någonstans har det uttryckts att det är mer synd om GM än grannparet som skadades och fick men för livet eller för familjen som blev kvar efter att han tog livet att sin bästa vän?
Citera
2016-05-02, 09:39
  #2167
Medlem
"Våldet var så kraftigt att kniven bröts av på mitten." Nu har rättegången startat. http://t.sr.se/1WBPht2
Citera
2016-05-02, 09:52
  #2168
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Gubben spelade psyksjuk några månader innan och nu efteråt smörjer frugan kollegorna. Snart kommer denna mördare friskförklaras och släppas lös och leva lyckligt med sin läkare-fru i alla sina dagar. Det perfekta mordet månne? Fruktansvärt synd är det om de två som fått hjärnskador till följd av denna psykopat. Men ingen tänker på dem, för det är sååå synd om GM som plötsligt vid hög ålder som en blixt från klar himmel, kort tid före mord och mordförsök, hastigt blev paranoid. Jo, det kan man ju tro på om man aldrig öppnat en bok i ämnet i hela sitt liv.
Vad babblar du om - det är ju dokumenterat sedan tidigare att han varit paranoid. När någon går in i paranoidpsykos så är det ett tillstånd som hastigt kan försämras .. vilket det dock inte ens är frågan om här - eftersom han skulle på middagen just för att han var paranoid och hans fru ville veta om andra uppfattade hans sjukdomsstadium på samma sätt som hon själv.
Citera
2016-05-02, 09:53
  #2169
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det stämmer att en resa kan förvärra en sådan sjukdom. Om GM nu är sjuk så ville väl frugan inte avstå resan för det är väl inte fint nog att ha en sjuk man och inte fint nog att avstå resor heller. Någon kan ju tro att man har det knapert för sjutton!
En resa kan också förbättra tillståndet - eftersom personen då får lämna den miljö som är kopplad till tvångstankarna.

Tror knappast att ert dillande har något som helst att göra med verkligheten.
Citera
2016-05-02, 11:04
  #2170
Medlem
allegragellers avatar
Ganska otroligt att han fortfarande tror att någon har varit inne i hans dator och fifflat med dokument. Funkar inte medicinen?

"Åklagaren undrar om 40-åringen kan berätta om saker som han upplevt hänt på hans dator. - Det var dokument som ändrades, informationen ändrades. Jag undrade vem som gjorde intrånget. Jag tror fortfarande att någon varit inne och ändrat i min dator. Men jag vet inte vem."

(G-P)
Citera
2016-05-02, 11:22
  #2171
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad babblar du om - det är ju dokumenterat sedan tidigare att han varit paranoid. När någon går in i paranoidpsykos så är det ett tillstånd som hastigt kan försämras .. vilket det dock inte ens är frågan om här - eftersom han skulle på middagen just för att han var paranoid och hans fru ville veta om andra uppfattade hans sjukdomsstadium på samma sätt som hon själv.

Vilket naturligtvis inte bara var ett tragiskt beslut utan ett oerhört ogenomtänkt -och själviskt - sådant med tanke på vem hennes mans "huvudmisstänkte" var.
Så oerhört naivt att utsätta bästa vännerna för detta.

Även om hon var somatisk läkare så hade troligtvis grundläggande psykiatrisk kunskap -och inte minst erfarenhet från hans kollaps tidigare på året.
Citera
2016-05-02, 11:26
  #2172
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En resa kan också förbättra tillståndet - eftersom personen då får lämna den miljö som är kopplad till tvångstankarna.

Tror knappast att ert dillande har något som helst att göra med verkligheten.


Men en resa som innebär så pass lång restid och även jetlag tror jag inte var särskilt gynnsam. Med tanke på att det var sömnen han hade problem med, och där bristen på denna troligtvis satt igång eller förvärrat hans sjukdomsbild
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback