2015-12-04, 04:39
Medlem
kerstingillars avatar
Hej! är nyinflyttad i hyresbostad där det är helt nyrenoverad från golv till tak. När jag kollade skåp osv i köket märkte jag att fläkten över spisen är direkt inkopplad till skåpet över, alltså utblåset åker rätt in i skåpet. Antar att det är en kolfiber fläkt. Inget vent rör eller något kopplat till fläkten. Frågan är om det verkligen är godkänt att ha installerat den på så sätt? alla prylar man skickar upp i skåpet kommer ju bli fettiga till slut, och hyllor kommer os skador?

Bifogar bild http://imageshack.com/a/img908/9025/lgASeR.jpg
Citera
2015-12-04, 05:39
Medlem
Godkänt ja, men dem funkar lite sådär..
Citera
2015-12-04, 07:03
Medlem
Kolfiberfläktar är en dålig lösning, men väljs oftast vid projektering då föreningar/hyresvärdar kan spara pengar (på kort sikt).
Nu kan du som sagt inte göra något åt det.

Det du skall göra är att sköta fläkten mycket noggrant. Ladda ned manualen för din fläkt. Det bör stå ett modellnummer någonstans på den.
Sköt rengöring och filterbyte felfritt.

Undvik att laga rätter som ger kraftig utveckling av stekrök och os.
Stormkoka inte så att det blir en stor ånglast på fläkten.
Citera
2015-12-04, 11:46
Medlem
woofers avatar
Till att börja med så är det förmodligenen kolfilterffläkt. Har aldrig sett en kolfiberfläkt men vem vet det kanske finns också .

En kolfilterfläkt filtrerar bort lukt och fett ur luften, du blir dock inte av med vattenångan. Att utblåset sker inne i ett skåp låter märkligt, oftast brukar utblåset ske rakt ut i rummet, vilket är bättre. Det kommer ju att bli väldigt fuktigt i ditt skåp och stor risk för möggel och liknande där. Det är inte så att det sitter en ventil i ditt skåp och fläkten helt enkelt inte blivit ansluten dit?
Citera
2015-12-04, 19:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Är det säkert att det är en kolfilterfläkt? Kolla det lite närmre först. Oavsett vilket tycker jag det verkar som rena snurren att låta det blåsa in i ett skåp sådär.
Citera
2015-12-05, 17:28
Medlem
kerstingillars avatar
Ingen kolfilter utan det var en vanlig. Har ringt fastighets skötaren och beskrivit. Dom tyckte att de lät riktigt underligt och skickar ngn på måndag. Dom kommer bli tvungna att montera ner över skåp för att passa in med vent.
Citera
2022-10-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kerstingillar
Hej! är nyinflyttad i hyresbostad där det är helt nyrenoverad från golv till tak. När jag kollade skåp osv i köket märkte jag att fläkten över spisen är direkt inkopplad till skåpet över, alltså utblåset åker rätt in i skåpet. Antar att det är en kolfiber fläkt. Inget vent rör eller något kopplat till fläkten. Frågan är om det verkligen är godkänt att ha installerat den på så sätt? alla prylar man skickar upp i skåpet kommer ju bli fettiga till slut, och hyllor kommer os skador?

Bifogar bild http://imageshack.com/a/img908/9025/lgASeR.jpg
Det är en kolfiberfläkt,men ska sitta slang i det runda svarta o ledas ut i taket på skåpet,blåsas ut renat i rummet,min är inte nån höjdare,och 1tredjedel av oset når inte fläkten...Betyg 0
Citera
2022-10-09, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delta6
Det är en kolfiberfläkt,men ska sitta slang i det runda svarta o ledas ut i taket på skåpet,blåsas ut renat i rummet,min är inte nån höjdare,och 1tredjedel av oset når inte fläkten...Betyg 0
Hmmmmmmmm.....................................
Citera
2022-10-09, 09:20
Moderator
Tystnads avatar
Detta var ett av dom sämsta fusklösningar jag sett!

Ja det är en kolfilterfläkt, men den skall INTE blåsa ut i skåpet utan det saknas slang eller rör som andra påpekat .
Skall blåsa ut i köket och sedan skall den vanliga ventilationen "vädra ut " ....
Fungerar ytterst dåligt och speciellt denna hemma bygge lösning.

Jag har sett kolfilterfläktar som funkar bättre men då måste kolfilterpaketet vara mycket större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in