Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-03, 23:04
  #1
Medlem
Nalle39s avatar
Jag vill gärna inte avslöja för mycket om min historia eller bakgrund så fråga inget om det tack. Hur som helst så är jag en mönstermedborgare som aldrig varit inblandad i någon sorts kriminalitet eller dylikt.

Jag blev rånad i mitt hem för ca 2 månader sedan och så ringde det en person för 2 dagar sedan och sa att jag var skyldig dem pengar, (refererade till hemrånet) och nu ville dem att jag skulle betala dem en summa. Jag var i kontakt med polisen vid rånet men inte hört något ifrån dem sen dess.

Vad ska jag göra? Säg inte gå till polisen bara, kan man anlita någon som tar reda på vilka dem är eller dylikt? Privatdetektiv tänkte jag något i stil med.

Seriösa tips tack!
Citera
2015-12-03, 23:22
  #2
Medlem
TheRealAndantes avatar
Hej! Stackare!Du skulle ha ringt snuten på en gång. Du kan göra en tilläggsanmälan (https://polisen.se/Utsatt-for-brott/...ng-av-anmalan/) i den tidigare utredningen vid rånet, om du själv känner att du kan styrka att rånet och samtalet hör ihop. Själv skulle jag nog gjort en ny anmälan och påvisat tydligt att de två olika ärendena kan höra ihop.
Jag skaffat TAPEACALL http://macworld.idg.se/2.1038/1.542354/ ifall de ringer igen.

/ And
Citera
2015-12-03, 23:30
  #3
Medlem
poolos avatar
Du införskaffar ett skjutvapen och ber dem komma hem till dig för att hämta upp lösensumman. När du verifierat att de är personerna i fråga så knäpper du parasiterna. Hårt ska tas med hårt.
Citera
2015-12-03, 23:52
  #4
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle39
Jag vill gärna inte avslöja för mycket om min historia eller bakgrund så fråga inget om det tack. Hur som helst så är jag en mönstermedborgare som aldrig varit inblandad i någon sorts kriminalitet eller dylikt.

Jag blev rånad i mitt hem för ca 2 månader sedan och så ringde det en person för 2 dagar sedan och sa att jag var skyldig dem pengar, (refererade till hemrånet) och nu ville dem att jag skulle betala dem en summa. Jag var i kontakt med polisen vid rånet men inte hört något ifrån dem sen dess.

Vad ska jag göra? Säg inte gå till polisen bara, kan man anlita någon som tar reda på vilka dem är eller dylikt? Privatdetektiv tänkte jag något i stil med.

Seriösa tips tack!
Du ska givetvis inte betala några pengar. Säg nej om de ringer igen. Antagligen gör de bara ett försök för att se om du är någon man kan krama på pengar. Visar det sig att du är "svår" går de helt enkelt på nästa person, istället för att strula och krångla. Kriminella är ofta lata personer.
Citera
2015-12-04, 00:01
  #5
Medlem
Ngts avatar
"Säg inte polisen"?

Styr upp ett möte med de kriminella mha polisen och sätt dit asen.
Citera
2015-12-04, 00:21
  #6
Medlem
Nödvärnsrätten sträcker sig väldigt väldigt långt ska du veta
Citera
2015-12-04, 00:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle39
Jag vill gärna inte avslöja för mycket om min historia eller bakgrund så fråga inget om det tack. Hur som helst så är jag en mönstermedborgare som aldrig varit inblandad i någon sorts kriminalitet eller dylikt.

Jag blev rånad i mitt hem för ca 2 månader sedan och så ringde det en person för 2 dagar sedan och sa att jag var skyldig dem pengar, (refererade till hemrånet) och nu ville dem att jag skulle betala dem en summa. Jag var i kontakt med polisen vid rånet men inte hört något ifrån dem sen dess.

Vad ska jag göra? Säg inte gå till polisen bara, kan man anlita någon som tar reda på vilka dem är eller dylikt? Privatdetektiv tänkte jag något i stil med.

Seriösa tips tack!

Du tar fram bevis för hot, ber dem komma förbi och hämta pengarna med polisen i lägenheten.
Citera
2015-12-04, 01:56
  #8
Medlem
Tvivlar på att du är en mönstermedborgare som helt utan relationer till dom som pressar dig slumpmässigt råkat ut för detta.

Men om det ändå är så och du ställer frågan så som du gör här inne är din enda lösning att gå till polisen.

Om du inte vill bli gratis bankomat resten av livet.

Att gå från påstådd mönstermedborgare och naiv flashback frågeställare till att börja köpa pistoler och "ta hand om saken själv" inser väl dom flesta hur det kommer sluta. Så det är ju inget alternativ.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2015-12-04 kl. 01:59.
Citera
2015-12-04, 05:50
  #9
Medlem
werto66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Nödvärnsrätten sträcker sig väldigt väldigt långt ska du veta

Fast det gör den inte. Om han skulle låta dessa muppar komma till honom och sedan skjuta ned dem så blir han åtalad för mord och blir med största sannolikhet även dömd för det.

Till TS: Kontakta polisen.
Citera
2015-12-04, 07:16
  #10
Medlem
På något höger eller vänster får du lösa fram en handkanon och vänta på deras approach, förklara för dem att du ej vill ha problem och att du vill att de ska låta dig vara.

Vill de inte ha det på det viset så visar du dem vem som bestämmer, en person skall och har rätten att försvara sig om man ej gjort något fel.
Citera
2015-12-04, 07:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poolo
Du införskaffar ett skjutvapen och ber dem komma hem till dig för att hämta upp lösensumman. När du verifierat att de är personerna i fråga så knäpper du parasiterna. Hårt ska tas med hårt.

Helt rätt!
Citera
2015-12-04, 07:22
  #12
Medlem
werto66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misterblack
Helt rätt!

Japp, dubbelmord och mer eller mindre en biljett till livstid. Låter som en jättebra idé.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback