Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-03, 22:07
  #1
Medlem
Jofs avatar
TV 2 idag den 3 december visar att regeringen inte ens vågar låte Snowdon hämta ett pris här i Sverige av rädsla för USA:s reaktioner. fast det låtsas man inte om, utan hänvisar till annat.
Skiter i Snowdon egentligen för det viktiga är att det är pinsamt att bo i ett lydland, en vasallstat till USA. OBS inget emot USA eg., men vill gärna ha känslan att man kan bestämma själv.
Ska man behöva en tuffing som Palme för att våga sätta sig upp mot USA?
Är det jag som är omdömeslös eller är regeringen köpta fegisar?
Citera
2015-12-03, 22:25
  #2
Medlem
werto66s avatar
SNOWDEN, inte "snowdon".

Herregud, hur svårt är det att stava ett jävla namn korrekt?

Ja, Sverige är konflikträdda gällande precis allt. Sedan är de USAs knähund i vanlig ordning.
Citera
2015-12-03, 22:29
  #3
Medlem
Vi kan ju inte ta emot honom nu när vi ska införa samma övervakningssamhälle som i USA!!!
Citera
2015-12-03, 22:54
  #4
Medlem
Han är en terrorist och har förrått sitt land och skadat fler därtill. Kommer han hit ska vi lämna ut honom med första plan till USA. Om någon gör samma sak mot Sverige så blir de inlåsta resten av livet!
Citera
2015-12-03, 22:56
  #5
Medlem
missmones avatar
Att Sverige inte vågar pga USAs reaktioner säger väl mer om USA och er hjälte Obama än vad det gör om Sverige?
Citera
2015-12-03, 22:57
  #6
Medlem
werto66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Han är en terrorist och har förrått sitt land och skadat fler därtill. Kommer han hit ska vi lämna ut honom med första plan till USA. Om någon gör samma sak mot Sverige så blir de inlåsta resten av livet!

Förråder man en terrorstat så är man inte en terrorist i min bok. Sedan var det NSA gjorde inte direkt lagligt men de gjorde det ändå. Men du kanske inte är för en rättsstat? För det NSA gjorde strider inte bara mot lagar utan även mot konstitutionen.
Citera
2015-12-04, 00:11
  #7
Medlem
SeverianTheLames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
TV 2 idag den 3 december visar att regeringen inte ens vågar låte Snowdon hämta ett pris här i Sverige av rädsla för USA:s reaktioner. fast det låtsas man inte om, utan hänvisar till annat.
Skiter i Snowdon egentligen för det viktiga är att det är pinsamt att bo i ett lydland, en vasallstat till USA. OBS inget emot USA eg., men vill gärna ha känslan att man kan bestämma själv.
Ska man behöva en tuffing som Palme för att våga sätta sig upp mot USA?
Är det jag som är omdömeslös eller är regeringen köpta fegisar?

Det har inget att göra med feghet, vi är såpass nära lierade med USA att Snowden inte kan besöka Sverige utan att bli utlämnad till USA.
Citera
2015-12-04, 00:55
  #8
Medlem
Idomeneos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Att Sverige inte vågar pga USAs reaktioner säger väl mer om USA och er hjälte Obama än vad det gör om Sverige?
Säger väl lite om hur Sverige ser på saker som asyl.
Citera
2015-12-04, 00:58
  #9
Avstängd
En.Sann.Negers avatar
Riktig asyl ska nekas, medans det trillar in 1500 skäggbarn utan asylskäl imorgon. Finemang.
Citera
2015-12-04, 02:24
  #10
Medlem
Frodo64s avatar
Fegt? Nej inte alls.
Sverige borde ta in honom och sätta förrädaren på första plan till USA.

Vilken liten råtta, han förråder sitt land och springer sedan från land till land för att söka asyl.
Citera
2015-12-04, 04:49
  #11
Medlem
RadioDDR1s avatar
USA hade inte heller låtit en svensk Snowden söka asyl där. Hade den svenska spionen hämtat ett amerikanskt pris hade man gripit honom och lämnat ut honom till Sverige. Det ligger i alla nationers intressen att underrättelseinformation inte läcker ut till allmänheten som kan skada relationerna länder emellan (och tom påverka säkerheten). Så ser verkligheten ut. Alla spionerar på varandra. Allmänheten kanske inte varit så insatta men regeringar världen över vet hur spelet fungerar. Snowden ska ha cred för att han för allmänheten avslöjat hur omfattande spioneriet faktiskt är men att ge en västerländsk spion asyl i ett västerländskt land fungerar bara inte. Hade det varit en rysk spion så hade läget varit helt annorlunda.
Citera
2015-12-04, 06:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Han är en terrorist och har förrått sitt land och skadat fler därtill. Kommer han hit ska vi lämna ut honom med första plan till USA. Om någon gör samma sak mot Sverige så blir de inlåsta resten av livet!
Snowden är på intet sätt en terrorist eller förrädare. Frågan är inte så pass svart-vit. Jag hade inte sagt något om övervakningen enbart riktade sig mot terrorister och grovt kriminella. Snowden-dokumenten visar däremot att det förekommer oegentligheter inom övervakningsmaskineriet och att ändamålsglidningen är enorm. För min del är detta knappast förvånande men det visar faran med att stater får för starka verktyg att kunna övervaka sina medborgare.

Snowden är därmed en viktig person och jag hade gärna sett att Sverige beviljade honom asyl av de skäl som nämndes i programmet. Detta kommer dock inte ske, dels eftersom Sverige har ett nära samarbete med USA och dels är jag övertygad om att samma typ av oegentligheter som påvisats hos amerikanarna även går att hitta hos svenska myndigheter. Det finns inte heller särskilt många politiker eller andra inflytelserika personer i Sverige med tillräcklig pondus som kan stå upp i den här frågan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback