• 1
  • 2
2015-12-03, 01:10
Medlem
Hej!

De senaste 3 dagarna har jag käkat runt 2 stycken 250 mg paraflex tabletter för att kunna insomna. Tyckte att det har hjälpt mig hyfsat mycket. Men hur beroendeframkallande är de för sömnen egentligen? UNGEFÄR hur långt tid tar det för min kropp att vänja sig att somna in genom att ta tabletterna? Alltså tar det månader eller dagar för min kropp att bli van med tabletterna för att kunna somna på de? Är de starka?

Mvh
Citera
2015-12-03, 01:14
Medlem
AnonymaKattens avatar
Detta verkar vara en rätt så viktig fråga som jag tycker du bör ta upp med någon kunnig inom området.

BTW: är dessa receptfria? Skulle va skönt med sömnpiller om jag behöver sova

Finns det några receptfria sömnpiller?
Citera
2015-12-03, 01:24
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
Hej!

De senaste 3 dagarna har jag käkat runt 2 stycken 250 mg paraflex tabletter för att kunna insomna. Tyckte att det har hjälpt mig hyfsat mycket. Men hur beroendeframkallande är de för sömnen egentligen? UNGEFÄR hur långt tid tar det för min kropp att vänja sig att somna in genom att ta tabletterna? Alltså tar det månader eller dagar för min kropp att bli van med tabletterna för att kunna somna på de? Är de starka?

Mvh

Du kan vara lugn, Paraflex är inte beroendeframkallande, men jag är nyfiken - varför tar du ett muskelavslappnande medel för sömnbesvär? Är det smärta eller spänningar i kroppen som gör att du inte kan sova?

Nej, Katten. Det finns inga receptfria sömntabletter i Sverige, bara naturmedel som valeriana och liknande. I Tyskland och England, m.fl. EU-länder går det att köpa tabletter med prometazin (Lergigan i Sverige) och andra antihistaminer, som verkar sömngivande utan att vara vanebildande.
Citera
2015-12-03, 02:04
Medlem
Citat:
Hej!

Mvh

Jag fick dessa utskrivna för stela och spända muskler, blev väldigt trött av dem då de är muskelavslappnande och slutade med att jag använde dem i samma syfte som du. Funkade för mig med. Ingenting beroendeframkallande eller tillvänjande i dem och du kommer inte ha några problem efter du slutar använda dem mer än att du går tillbaka till ruta noll med spänningar.
Citera
2015-12-03, 02:14
Medlem
Asså får förfan panik! Tränar regelbundet men ändå kan jag inte sova??!?!?! Fick av morsan för att jag inte kunde sova
Citera
2015-12-03, 02:18
Bannlyst
Har själv ätit Paraflex, helt värdelösa tabletter som ger noll effekt. Sjukt besviken - rena sockerpiller efter att ha haft Tramadol utskrivet. Menar inte att det är Tramadolens fel att dom inte funkade för mig, bara sur på läkare som inte tar smärta på allvar och skriver ut skit efter att ha fått effekt av Tram. Men bra för dig att dom hjälper dig iaf
Och nej dom är inte beroendeframkallande heller.
Citera
2015-12-03, 02:20
Bannlyst
Citat:
Asså får förfan panik! Tränar regelbundet men ändå kan jag inte sova??!?!?! Fick av morsan för att jag inte kunde sova

Det är inga sömntabletter heller men som jag skrev alldeles nyss så är dom helt värdelösa och hjälper inte mot nåt
Citera
2015-12-03, 10:08
Medlem
laffes avatar
Paraflex är inte receptfritt.

Hur det kommer påverka din sömn framöver är oklart, men dina muskler kommer reagera och bli vana och protestera med din kropp när du senare slutar äta paraflex.

Smetar man läppsyl varje dag för nöjes skull blir läpparna torra utan!
Citera
2015-12-03, 14:46
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laffe

Hur det kommer påverka din sömn framöver är oklart, men dina muskler kommer reagera och bli vana och protestera med din kropp när du senare slutar äta paraflex.

Musklerna lär inte bli vana, preparatet påverkar nervbanorna i ryggmärgen men naturligtvis kan ett psykiskt beroende uppstå av en vana, jag och många andra vet hur svårt det kan vara att sluta "knäcka" fingerlederna till exempel

..och grejen med Lypsyl är en myt, en sägen precis som att huden vänjer sig vid bodylotion osv osv..
Citera
2015-12-03, 15:11
Medlem
heyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Musklerna lär inte bli vana, preparatet påverkar nervbanorna i ryggmärgen men naturligtvis kan ett psykiskt beroende uppstå av en vana, jag och många andra vet hur svårt det kan vara att sluta "knäcka" fingerlederna till exempel

..och grejen med Lypsyl är en myt, en sägen precis som att huden vänjer sig vid bodylotion osv osv..

Nämn En centraldämpande substans som det Inte byggs upp Tolerans gentmot och som kroppen Inte med tiden anpassar sig Runt.
Citera
2015-12-03, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av laffe

Paraflex är inte beroendeframkallande. Absolut inte fysiskt iaf, tänker du psykiskt eftersom man är "van" att stoppa en tablett i munnen?
Citera
2015-12-04, 10:27
Medlem
heyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmillimeter
Paraflex är inte beroendeframkallande. Absolut inte fysiskt iaf, tänker du psykiskt eftersom man är "van" att stoppa en tablett i munnen?

Är du efterbliven? om det Är beroendframkallande vilket det Är så är det det Fysiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in