Citat:
Okej, jag gillar den mörkröda, fast den verkar lite dyr... Jag gillar även den tredje halsduken, fast inte den som du länkade till, utan den mörkgröna. Den är dessutom mycket billigare.
Oj, jag såg först nu att jag länkat fel till den tredje. Det var just precis den gröna jag menade. Jag har sett på många bilder att du gillar just grönt, så det känns som ett vettigt och bra val :-)
Citat:
Förresten så vet du att flera av de där halsdukarna var för damer, va?
Vinterhalsdukar är unisex. Det spelar ingen roll om dom är från herr- eller damavdelningen. Så häng inte upp dig på den icke-detaljen. Välj en halsduk du tycker är snygg bara, oavsett avdelning i affären.
Citat:
Men de håller på och letar redan nu! Tanken är att jag flyttar ut om tre-fyra månader, ungefär.
Ja, fast vad hindrar dig från att själva hjälpa till att leta? Be dom visa dig hur man gör! Kötider kan man inte göra så mkt åt, men du kan själv dagligen gå in på Blocket och kolla bostadsannonserna i Uppsala. Annonser läggs dit och tas bort hela tiden, så det gäller att vara snabb! Du kan även lägga upp en egen annons om att du söker bostad.
Citat:
Hur mycket är bostadstillägget då? Dessutom kommer aktivitetsersättningen att försvinna i vår när jag börjar läsa en del kurser på universitetet. Jag vet inte hur jag ska kunna bo själv om jag inte har ett jobb. Kan du (eller nån annan) berätta hur jag ska göra när jag lämnar in mina personliga brev?
Nu blir jag lite trött på dig igen, förlåt. Men du måste lära dig googla innan du frågar om sånt som du själv kan ta reda på. Här står det hur mycket du kan få i bostadstillägg och vad för regler som gäller kring det:
https://www.forsakringskassan.se/wps...=AJPERES&CVID=
Samma sak vad gäller din andra fråga. Det finns något som heter vilande aktivitetsersättning. Googlade du på aktivitetsersättning och vilka regler som gäller innan du frågade oss? Det här är för övrigt något som habiliteringen borde ha upplyst dig om. Men här står det mer om att gå över till vad som kallas för
Citat:
aktivitetsersättning om du ska försöka plugga eller jobba.
vilande
Och har du ingen ersättning så ansöker du om CSN, precis som alla andra studenter. På helgerna är det vanligt att man har ett extrajobb, precis som det du håller på att söka, för att dryga ut studieinkomsten.
Citat:
Jag hade tänkt gå till Akademibokhandeln och mataffärer som t.ex. Willys och ICA, eftersom de är de enda jag kan komma på - men jag vet inte om jag klarar av att sitta i kassa. Jag vet ju ingenting om det, det verkar ganska stressigt, och jag är skitdålig på att handskas med andra människor! Vilka ställen ska jag gå till, och när jag går dit, vad ska jag säga? Hur ska jag bete mig? Jag kommer att behöva betydligt mer hjälp med det här innan jag ens försöker mig på det, är jag rädd...
Just Akademibokhandeln blir nog svårt om du inte är villig att testa att stå i kassan, men i t ex matbutiker eller Claes Ohlson är det knappast något krav, utan du kan jobba på lagret och att stapla ut varor i hyllorna. Men gå till Akademibokhandeln ändå om du är sugen på att jobba där! För man vet faktiskt aldrig.
Jag skrev ner en liten guide en eller två sidor tillbaka i tråden gällande hur man presenterar sig när man söker ett butiksjobb. Bläddra gärna tillbaka och läs om den, istället för att jag ska skriva ner det på nytt. Om du sen har följdfrågor på det så svarar vi gärna!
PS. Jag måste än en gång tipsa om att ha en anteckningsbok bredvid dig när du läser tråden i syfte att skriva ner tips och råd i. Du frågar ofta samma saker gång på gång, så om det är svårt att hålla reda på allt (vilket jag vet är vanligt om man har ADD) så är det bra att ha anteckningar att luta sig tillbaka mot!
(Ta inte illa upp Markunator, vi retas bara lite kärleksfullt med dig!)