2016-11-24, 17:24
Medlem
Citat:
Okej, jag gillar den mörkröda, fast den verkar lite dyr... Jag gillar även den tredje halsduken, fast inte den som du länkade till, utan den mörkgröna. Den är dessutom mycket billigare.

Oj, jag såg först nu att jag länkat fel till den tredje. Det var just precis den gröna jag menade. Jag har sett på många bilder att du gillar just grönt, så det känns som ett vettigt och bra val :-)

Citat:
Förresten så vet du att flera av de där halsdukarna var för damer, va?

Vinterhalsdukar är unisex. Det spelar ingen roll om dom är från herr- eller damavdelningen. Så häng inte upp dig på den icke-detaljen. Välj en halsduk du tycker är snygg bara, oavsett avdelning i affären.

Citat:
Men de håller på och letar redan nu! Tanken är att jag flyttar ut om tre-fyra månader, ungefär.

Ja, fast vad hindrar dig från att själva hjälpa till att leta? Be dom visa dig hur man gör! Kötider kan man inte göra så mkt åt, men du kan själv dagligen gå in på Blocket och kolla bostadsannonserna i Uppsala. Annonser läggs dit och tas bort hela tiden, så det gäller att vara snabb! Du kan även lägga upp en egen annons om att du söker bostad.

Citat:
Hur mycket är bostadstillägget då? Dessutom kommer aktivitetsersättningen att försvinna i vår när jag börjar läsa en del kurser på universitetet. Jag vet inte hur jag ska kunna bo själv om jag inte har ett jobb. Kan du (eller nån annan) berätta hur jag ska göra när jag lämnar in mina personliga brev?

Nu blir jag lite trött på dig igen, förlåt. Men du måste lära dig googla innan du frågar om sånt som du själv kan ta reda på. Här står det hur mycket du kan få i bostadstillägg och vad för regler som gäller kring det:

https://www.forsakringskassan.se/wps...=AJPERES&CVID=

Samma sak vad gäller din andra fråga. Det finns något som heter vilande aktivitetsersättning. Googlade du på aktivitetsersättning och vilka regler som gäller innan du frågade oss? Det här är för övrigt något som habiliteringen borde ha upplyst dig om. Men här står det mer om att gå över till vad som kallas för
Citat:
vilande
aktivitetsersättning om du ska försöka plugga eller jobba.

Och har du ingen ersättning så ansöker du om CSN, precis som alla andra studenter. På helgerna är det vanligt att man har ett extrajobb, precis som det du håller på att söka, för att dryga ut studieinkomsten.

Citat:
Jag hade tänkt gå till Akademibokhandeln och mataffärer som t.ex. Willys och ICA, eftersom de är de enda jag kan komma på - men jag vet inte om jag klarar av att sitta i kassa. Jag vet ju ingenting om det, det verkar ganska stressigt, och jag är skitdålig på att handskas med andra människor! Vilka ställen ska jag gå till, och när jag går dit, vad ska jag säga? Hur ska jag bete mig? Jag kommer att behöva betydligt mer hjälp med det här innan jag ens försöker mig på det, är jag rädd...

Just Akademibokhandeln blir nog svårt om du inte är villig att testa att stå i kassan, men i t ex matbutiker eller Claes Ohlson är det knappast något krav, utan du kan jobba på lagret och att stapla ut varor i hyllorna. Men gå till Akademibokhandeln ändå om du är sugen på att jobba där! För man vet faktiskt aldrig.

Jag skrev ner en liten guide en eller två sidor tillbaka i tråden gällande hur man presenterar sig när man söker ett butiksjobb. Bläddra gärna tillbaka och läs om den, istället för att jag ska skriva ner det på nytt. Om du sen har följdfrågor på det så svarar vi gärna!

PS. Jag måste än en gång tipsa om att ha en anteckningsbok bredvid dig när du läser tråden i syfte att skriva ner tips och råd i. Du frågar ofta samma saker gång på gång, så om det är svårt att hålla reda på allt (vilket jag vet är vanligt om man har ADD) så är det bra att ha anteckningar att luta sig tillbaka mot!
2016-11-24, 17:26
Medlem
Oj, länken till dina frågor angående vilande aktivitetsersättning kom inte med. Här är den iaf:

https://www.forsakringskassan.se/wps...df?MOD=AJPERES
2016-11-24, 18:03
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
http://imgur.com/D6MtvnM
http://imgur.com/0Bc0iPg

...och det här är min nya skepparkavaj (skjortan har jag på mig under den):
http://imgur.com/DdSrymM
http://imgur.com/Ny4Ipc9

Det var ju klockrent med skepparkavajen och halsduken. Superbra. Svarta tightare jeans nu bara och på sikt ett par Chelsea boots (de du har nu duger, men till nästa vinter kan du köpa ett par andra skor att byta med t.ex. chelsea boots), andra bågar (operation kostar ~30 000kr) och annan frisyr så är din utomhusklädsel för vinterhalvåret fixad.
2016-11-24, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Det var ju klockrent med skepparkavajen och halsduken. Superbra. Svarta tightare jeans nu bara och på sikt ett par Chelsea boots (de du har nu duger, men till nästa vinter kan du köpa ett par andra skor att byta med t.ex. chelsea boots), andra bågar (operation kostar ~30 000kr) och annan frisyr så är din utomhusklädsel för vinterhalvåret fixad.

Jag håller helt med Imiron! Och vet du vad som är det finaste av allt på en av bilderna, Markus? Det är den fjärde bilden där man ser att du har fått lite glöd i ögonen. Lite livsglädje. DET är mer attraktivt än något plagg i världen.
2016-11-24, 20:23
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syntaxxxerror
Det är den fjärde bilden där man ser att du har fått lite glöd i ögonen. Lite livsglädje.

Och jag som trodde att jag inbillade mig det. Fan nästan så man blir lite rörd, men bara nästan.

Ska hålla mitt ord och inte bistå med någon ytterligare hjälp tillsvidare, men när det kommer till kläder etc kan jag fan i helvete inte hålla mig. Så innan någon kommer in och rekommenderar ett par shuttershades så har jag tips på några riktigt sexiga bågar.

BOOMERANG ARKO-C4
ECO HUDSON DTRT
VASUMA SNOK S41
PERSOL PO 3105-V-M 24
2016-11-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Och jag som trodde att jag inbillade mig det. Fan nästan så man blir lite rörd, men bara nästan.

Ska hålla mitt ord och inte bistå med någon ytterligare hjälp tillsvidare, men när det kommer till kläder etc kan jag fan i helvete inte hålla mig. Så innan någon kommer in och rekommenderar ett par shuttershades så har jag tips på några riktigt sexiga bågar.

BOOMERANG ARKO-C4
ECO HUDSON DTRT
VASUMA SNOK S41
PERSOL PO 3105-V-M 24

Det blir inga nya bågar eftersom han ska operera ögonen.

MEN... innan du styr in dig själv på Oakley eller dylika vidrigheter till solglasögon i sommar Markus, så slår jag ett slag för ett par hederliga wayfarers eller clubmasters från Ray-Ban. Stensäkra val.
2016-11-25, 08:58
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syntaxxxerror
Det blir inga nya bågar eftersom han ska operera ögonen.

Vi får väl se.

Citat:
MEN... innan du styr in dig själv på Oakley eller dylika vidrigheter till solglasögon i sommar Markus, så slår jag ett slag för ett par hederliga wayfarers eller clubmasters från Ray-Ban. Stensäkra val.

Klart grabben ska ha Ray-Ban, men det finns Oakleyglasögon mfl som förutom den lilla loggan inte går att skilja från vare sig "äkta" wayfarer eller clubmaster. För att inte nämna alla hundratals märken made in china. Där snackar vi betydande kvalitetsskillnad, men ca 1 000 kr för ett par solglasögon för någon som inte jobbar är ganska dyrt.
2016-11-25, 10:01
Medlem
Jag är fortfarande med på tåget Markus. Men jag håller mig till "mina" bidrag i tråden. Bidragen gällande söka jobb och dansa.

Du frågade hur du söker jobb med det personliga brevet. Både jag och en annan har skrivit exakt hur du ska göra. (Gå till butik. Be att få träffa butikschefen. Se hen i ögonen. Ta i hand. Presentera dig. Räck över personligt brev. Säg att du söker anställning till våren (deltid). Mer behövs inte utan chefen kommer nog bara säga att hen ska titta på brevet och höra av sig om det är aktuellt.)

Det är jättebra att du hittat en dansförening att anmäla dig till. Vilken hade du tänkt dig?
2016-11-25, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Vi får väl se.

Klart grabben ska ha Ray-Ban, men det finns Oakleyglasögon mfl som förutom den lilla loggan inte går att skilja från vare sig "äkta" wayfarer eller clubmaster. För att inte nämna alla hundratals märken made in china. Där snackar vi betydande kvalitetsskillnad, men ca 1 000 kr för ett par solglasögon för någon som inte jobbar är ganska dyrt.

Är helt på din linje. Skrev ut precisa modeller med exempel på märke för att vara så tydlig som möjligt med vad jag hade för idé om vad Mackan ska leta efter. Annars blir det i regel dom klassiska följdfrågorna "vad är det för något?", "var hittar jag dom?", "vilket märke kan du rekommendera", etc. Jag tänkte bespara mig att behöva googla fram det till nästa inlägg (Ta inte illa upp Markunator, vi retas bara lite kärleksfullt med dig!)
2016-11-25, 11:52
Medlem
Åk till grandländerna och gå på en bordell. Bara du bryter den oskuldheten så kommer det går bra av sig själv sedan.
Det är den här proppen som sitter i järnan som skapar stress som gör att du inte kommer nån vart.
Kör hårt! Livet är kort!
2016-11-25, 18:48
Medlem
mr.nymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Hej,

du är vad jag förstår så är du runt 26 år gammal numer. Du måste OMGÅENDE sluta fråga vad mamma tycker. Mamma tycker det som hon tyckte för 23 år sen när du var hennes lilla bebis. Hon tycker inte att du ska ha en cool stil med Dr.Martens-kängor, möjligtvis nyfärgat svart hår och lugg i ögonen. Mamma tycker att hennes son ska se proper ut, var ren, hel och trygg, medan du måste göra precis motsatsen för att bli en egen individ.

Anledningen till att du inte lyckas med livet är för att du ännu inte utvecklats som individ, och det är endast för att du lever med dina föräldrar som bestämmer allt åt dig, vilket är rätt naturligt till följd av dina diagnoser, men det är även något som begränsar dig brutalt.

Vet du vad gör nu? Du väljer något program på universitet/högskola som har någon som helst förankring i något du kan tänka dig att jobba med. Eller så väljer du faktiskt vad fan som helst som ger hyfsat lätt jobb. Bli lärare vet jag. Specialpedagog för andra, unga Aspergare?

Du väljer en utbildning i en klassisk studentstad a la Uppsala, Linköping, Umeå, Luleå, Örebro, Västerås etc. Du väljer INTE Stockholm och du väljer INTE orten där du bor så att du kan "bo hemma och spara pengar", eftersom det är vad dina föräldrar kommer att säga. Din föräldrars uppgift är, i synnerhet din mammas, är att ge dig trygghet och stilla sin egen mamma-oro genom att ha dig nära. Du MÅSTE bryta ur dig det på en gång, om du inte vill vara 30 och fortfarande vara fail at life. Du måste testa på att bo självständigt och det är absurt att dina föräldrar inte inser det, för ditt eget bästa.

Studentlivet kommer ge dig allt. Utbildning, framtida jobb, sociala färdigheter, nya vänner (tro mig alla är snälla), brudar, ett hum om hur folk klär sig/frisyrer/allt sådant du INTE ser när du bor hemma hos mamma och pappa, nya intressen, musik, fester, eget boende och så vidare i en oändlighet. Nöj dig inte med din sits, sök utbildningar nu!!! Välj vad fan som helst, just nu är din ambition att komma in på något program och FLYTTA HEMIFRÅN! På det sättet så kommer du ur din comfortzone rätt så omgående och kan fortsätta bryta ner barriärer. Rutiner och dylikt upprättar du själv när du bor ensam och det kommer vara ett stort steg på självständighet för dig.

Ditt fokus är inte tjejer just nu, det är att bli en självständig individ som inte sitter i dina föräldrars grepp!

Du verkar ha dragit många förhastade slutsatser om Asperger Syndrom.
2016-11-25, 20:13
Medlem
J.BaptisteClamences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Jag tycker att den där listan verkar väldigt bra. Den funkar alldeles utmärkt; jag vet inte vad jag skulle kunna göra bättre. Men, men, om du insisterar, så ska du ha klart för dig att det kommer att ta mig lite tid.

Bra. Jag ser att du äntligen tar tag i saker och ting.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in