• 1
  • 2
2015-12-02, 15:10
Medlem
Hej!

Har en lägenhet som är väldigt kall och en bra vän till mig sa till mig att han kan betala för en inglasning åt mig. Sagt och gjort, jag mejlade och de kom hit och fixade inglasningen åt mig. Min vän blev sur på mig en dag då han tyckte jag var oförskämd (trött och bakfull) och tog då pengarna han gett mig och drog därifrån. Nu sitter jag med 4000 kr som ska in idag. Har 100 kr, ingen mat och flera räkningar som ska betalas. Denna inglasning är inget jag hade gjort om han inte ställt upp då jag vet att jag inte har ekonomi till att betala avgiften.

Några förslag om hur jag kan göra? Ångesten växer mer och mer och jag har panik. Är så orolig att bli vräkt från lägenheten och hamna hos kronofogden...
Citera
2015-12-02, 15:12
Medlem
100 kr? Har du inte fått någon lön eller vad lever du på?
Citera
2015-12-02, 15:13
Medlem
haha vilken jävla kompis! kan inte låna pengar av någon då?
Citera
2015-12-02, 15:15
Medlem
Nej jag har ingen lön då jag är arbetslös.
Känner inte heller någon jag kan låna av...
Citera
2015-12-02, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jelans

jaaa då blir det knepigt..
Citera
2015-12-02, 15:21
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Men anmäl kräket för rån/stöld i så fall. Spela in samtalet du ringer honom på och få honom att erkänna att han tog pengarna av dig och att han även lovat att fixa det där gratis.
Citera
2015-12-02, 15:29
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Men anmäl kräket för rån/stöld i så fall. Spela in samtalet du ringer honom på och få honom att erkänna att han tog pengarna av dig och att han även lovat att fixa det där gratis.
Citera
2015-12-02, 15:33
Medlem
Ring snarast till värden och säg som det är!! Har du betalat inglasning för en hyreslägenhet så kanske värden blir mjukare. Hyran är dock det viktigaste så att du inte blir av med lägenheten. Har du skött dig tidigare bör du kunna få någon form av uppskov eller en plan för (av)betalning. Skjut inte upp det här samtalet för då kan du bli uppsagd!

Ring också övriga fordringsägare om dina andra räkningar. Brukar kunna fixa sig om man inte bara struntar i dem.
Citera
2015-12-02, 16:38
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Då borde du nyss ha fått socialbidrag / aktivitetsstöd / a-kassa?
Citera
2015-12-02, 18:04
Medlem
James91s avatar
Citat:
Fett äkta att skaffa sig utgifter utan inkomst. Skyll dig själv.
Citera
2015-12-02, 18:41
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Hej!

Har en lägenhet som är väldigt kall och en bra vän till mig sa till mig att han kan betala för en inglasning åt mig. Sagt och gjort, jag mejlade och de kom hit och fixade inglasningen åt mig. Min vän blev sur på mig en dag då han tyckte jag var oförskämd (trött och bakfull) och tog då pengarna han gett mig och drog därifrån. Nu sitter jag med 4000 kr som ska in idag. Har 100 kr, ingen mat och flera räkningar som ska betalas. Denna inglasning är inget jag hade gjort om han inte ställt upp då jag vet att jag inte har ekonomi till att betala avgiften.

Några förslag om hur jag kan göra? Ångesten växer mer och mer och jag har panik. Är så orolig att bli vräkt från lägenheten och hamna hos kronofogden...

Snällt att i första läget försöka hjälpa dig men märklig prio att ge dig pengar till inglasning. En bättre hjälp borde varit att gå ner och köpt livsmedel för 1000kr istället.
Du skriver att han tog pengarna. Låg de då framme eller gav du honom dessa?

Själv tror jag detta mest är ett inlägg för att senare i tråden tigga lite pengar.
Detta känns inte som en sann historia. Du får väl skaffa pengar på något annat sätt. Fler kompisar eller anhöriga. Sälja något eller samtala med din värd om att försöka skjuta upp hyran eller den avgift du inte betalat.

Bäst är att skaffa ett jobb.
Citera
2015-12-02, 20:21
Medlem
Har inte a-kassa och väntar beslut från socialen. Är arbetssökande så jag letar jobb.

Jo detta är sant och det fanns fler anledningar att han gav mig detta men inget jag kan ta upp här.

Han hade gett mig pengarna vid ett tidigare tillfälle och kom förbi en dag och ville se så jag hade kvar dom var på han tog dom och stack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in