Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-02, 11:24
  #1
Medlem
FinwireTVs avatar
E-handelsbolaget Sleepo började med att sälja sängar och sovrumsinredning på nätet men har nu breddat sig till en mer komplett möbelhandlare, fortfarande helt på nätet. Det som talar för ehandel av möbler är att marknaden är 50 miljarder stor, enbart i Sverige, där en väldigt liten del av denna marknad idag sker online. Skiftet från fysiska butiker till näthandeln går fort, och det är denna trend som Sleepo vill ta tillvara på.

Det har länge varit svårt att få lönsamhet inom ehandelssegmentet eftersom kunder blir allt mer illojala, letar efter billigast priser och framförallt eftersom de returnerar extremt mycket varor. När vi pratar kläder så är det vanligt att kunder köper hem 3 storlekar, behåller en och skickar tillbaka två. När handlarna då erbjuder fri frakt och fri retur så blir det förstås ett stort hål i lönsamheten.

Inom möbelhandel så är return-rate betydligt lägre samtidigt som de genomsnittliga ordervärdena är mycket högre. Om man där lägger till att logistikkedjan från fabrik till kund är ganska avancerad, framförallt om kunden dessutom vill bli av med t.ex. sin gamla soffa, så blir det fort uppenbart att möbelhandeln förmodligen inte kommer utsättas för samma konkurrens som ehandel för mindre artiklar.


Sleepo håller just nu på med en emission inför en listning på Aktietorget, emissionen pågår till 14:e december och första handelsdag är beräknad till 25:e januari.

Vi har hälsat på bolaget och ställt lite frågor om konkurrensfördelar och expansionsplaner till vd Philip Nickolsten:
https://www.youtube.com/watch?v=JAhGwgbzn4w

Vad tror ni om Sleepo och deras IPO? Det finns i stort sett inga ehandlare noterade förutom Qliro så intresset bör kunna bli stort.

Mvh,
Olle på Finwire.tv
Citera
2015-12-04, 22:04
  #2
Medlem
blink21s avatar
Tycker att man växt lite väl lite dom senaste i en bransch som växt kraftigt på nätet. Visst har man dragit ner på marknadsföring men inte till anmärkningsvärt låga nivåer enligt mig och man säger sig ha breddat sortimentet mycket.

Frågan är om det är rätt väg att gå att ändra inriktning från att sälja allt till sovrummet till erbjuda ett mer "fullskaligt sortiment". Tror det blir svårt för ett så pass litet företag att kunna slåss på flera fronter mot större spelare som Furniturebox, RoyalDesign och Trademax.
Citera
2015-12-04, 22:12
  #3
Medlem
SnobbenLs avatar
Jag hade inte satsat på ett sånt bolag. Det är svårt att konkurrera ut jättar som Ikea och Jysk.

Vem köper dyra sängar när man kan få lika bra sängar billigare? Stora bolag kan pressa priser hårdare.

Sleepo kan säkert göra en okej slant, men jag skulle inte riskera att lägga pengar på skiten,

Smaska in det på nåt gruvbolag istället vafan
Citera
2015-12-05, 23:32
  #4
Medlem
FFJJPPs avatar
Hur fungerar det med teckningen? Är det AF-konto som gäller? Vill gärna tecka i ISK eller KF, hur går jag då tillväga? Första gången jag tecknar vid en börsintroduktion
Citera
2015-12-06, 14:18
  #5
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFJJPP
Hur fungerar det med teckningen? Är det AF-konto som gäller? Vill gärna tecka i ISK eller KF, hur går jag då tillväga? Första gången jag tecknar vid en börsintroduktion

Funkar att teckna med alla tre konton som du nämnde. Hur går du tillväga? Öppna upp KF/ISK på din bank. Om du inte har nordnet eller Avanza så byt. dom andra bankerna är giriga tjuvar som utger sig för å vilja sina kunder väl. Men råffar åt sig uta helvete.
Citera
2015-12-06, 18:43
  #6
Medlem
FFJJPPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Funkar att teckna med alla tre konton som du nämnde. Hur går du tillväga? Öppna upp KF/ISK på din bank. Om du inte har nordnet eller Avanza så byt. dom andra bankerna är giriga tjuvar som utger sig för å vilja sina kunder väl. Men råffar åt sig uta helvete.
Har handlat med aktier i snart ett år, men aldrig tecknat nytt bara Har ISK på avanza, tack ändå för tipset! Tänkte mest på "OBS! Om depån är kopplat till en KF eller ett ISK-konto var vänlig kontakta din förvaltare för teckning av dessa aktier". Skrev till Avanza så avvaktar på svar
Citera
2015-12-06, 19:39
  #7
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFJJPP
Har handlat med aktier i snart ett år, men aldrig tecknat nytt bara Har ISK på avanza, tack ändå för tipset! Tänkte mest på "OBS! Om depån är kopplat till en KF eller ett ISK-konto var vänlig kontakta din förvaltare för teckning av dessa aktier". Skrev till Avanza så avvaktar på svar

va snackar du för skit ditt jävla pannskal ?! Vad ska Avanza göra? En aktie är ju en aktie, eller vadå?
Citera
2015-12-07, 16:58
  #8
Medlem
FFJJPPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
va snackar du för skit ditt jävla pannskal ?! Vad ska Avanza göra? En aktie är ju en aktie, eller vadå?
Jag tänkte teckna via http://www.sleepo.se/publik_emission , men nu fick jag reda på att man kunde teckna via anvanzas hemsida istället. Som sagt; aldrig tecknat förut utan endast köpt och sålt som vanligt Läste först pannkaka, det hade vart lite trevligare än pannskal
Citera
2015-12-07, 18:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFJJPP
Jag tänkte teckna via http://www.sleepo.se/publik_emission , men nu fick jag reda på att man kunde teckna via anvanzas hemsida istället. Som sagt; aldrig tecknat förut utan endast köpt och sålt som vanligt Läste först pannkaka, det hade vart lite trevligare än pannskal
Det är väl bara att följa instruktionerna på teckningssidan eller?
https://www.avanza.se/mina-sidor/erb...453188902.html
Citera
2015-12-07, 20:06
  #10
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFJJPP
Jag tänkte teckna via http://www.sleepo.se/publik_emission , men nu fick jag reda på att man kunde teckna via anvanzas hemsida istället. Som sagt; aldrig tecknat förut utan endast köpt och sålt som vanligt Läste först pannkaka, det hade vart lite trevligare än pannskal

xD sorry pannkakan!

Men köp inte aktier i det skitbolaget. Dom kommer knappast bli långvariga.

Smaska in det på nåt bättre om du nu ska hålla på med aktier! Ok?
Citera
2015-12-13, 21:53
  #11
Medlem
BoKKaBruns avatar
Tror ni att man kan tjäna någonting kortsiktigt på dessa aktier? Tror ni den kommer stiga något i början?
Citera
2015-12-14, 08:37
  #12
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoKKaBrun
Tror ni att man kan tjäna någonting kortsiktigt på dessa aktier? Tror ni den kommer stiga något i början?

Jag tror att den kommer öppna i moll och stadigt sjunka nedåt.

Snobbens råd, köp INTE
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback