Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-02, 03:12
  #1
Medlem
Som rubriken antyder går jag i köptankar angående en iMac. För närvarande har jag en MBA 13" 2014 som jag är väldigt nöjd med, iPhone och iPad. Paddan samlar mestadels damm och jag befarar att mitt (något irrationella) begär för en iMac kommer gå samma öde till mötes.

Min behovsituation:
Jag studerar på universitet varvid min Macbook är livsviktig. På sistone har dock behovet av en större skärm visat sig vid skrivande av uppsatser. Detta sker dock sällan (någon vecka per termin) och är det enda användningsområdet, då jag bor på 35 kvm har jag ingen som helst reell nytta av en iMac. Snarare kommer jag att dedikera laptopen till skolan låta den vila i portföljen när jag kommer hem. iMacen kommer uppfylla exakt samma arbetsuppgifter som min MBA gör för tillfället. Extern skärm är inget alternativ då jag tycker att det ser förkastligt ut, och Apples egna display är svårmotiverad med hänsyn till priset.

Så, ni "vanliga" människor som har en iMac och Macbook, vad använder ni dem till? Behöver ni dem eller ångrar ni köpet, som man ofta gör med en iPad? Observera att frågan inte riktar sig mot de som har ett genuint behov av en iMac, t.ex komponerar musik, kodar eller någonting liknande.
Citera
2015-12-02, 04:08
  #2
Medlem
onnyts avatar
Jag har två rätt gamla maskiner. En MBP 15" från 2008 och en iMac 27" från 2009. Nu har jag ett väldigt stort hus och iMacen använder jag mest för att redigera foto och video. Använder dessutom för nerladdning av torrents. MBP åker mest med mig runt i huset men jag hade lika gärna kunnat ha en iPad faktiskt. Jag har dessutom en gammal 23" Cinema display som jag kopplar in i MBP när jag har den i sovrummet. Jag hade givetvis klarat mig bra med bara en dator men nu bor jag på landsbyggden och det är lååångt till storstaden. Skulle en av maskinerna rasa är jag helt utan dator och det pallar jag inte och därav två Macar.

Att du inte vill ha en extern skärm till din MacBook förstår jag inte. Om det är en prisfråga så finns det ju hur mycket som helst att välja på. Ingen som tvingar dig till att köpa en Appleskärm. Finns väll 23-25" skärmar för 2-3 papp som är helt OK om man nu inte skall redigera film eller foto professionellt vill säga.
Citera
2015-12-02, 05:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
[...] Att du inte vill ha en extern skärm till din MacBook förstår jag inte. [...]

Jag skulle gärna redigerat inlägget nu i efterhand om jag kunde. Ditt svar fick mig att söka runt och hitta denna som enligt mitt tycke ser bättre ut än en iMac (!) https://www.netonnet.se/art/dator/bi.../226164.8904/# . Således måste jag tacka dig och påpeka att detta är väldigt prisvärt alternativ.

Frågan kvarstår dock till de med iMac och Macbook – vad använder ni den till? Rättfärdigar användningen de extra tusenlapparna jämfört med ovanstående länkad externa skärm?
Citera
2015-12-02, 06:24
  #4
Medlem
Ta mitt nick med en nypa salt då jag ej längre har fast anställning utan bara frilansar.
Jag har en iMac, en Stationär Pc och en bärbar 15-tummare.

Fånigt nog så jobbar min iMac bara som stereo, har Spotify i den som jag kan aktivera från mobilen.
Allt jag kunde göra på min iMac kan jag göra på min stationära Pc, så det är den som används till exempelvis all bildredigering.

Den bärbara används mest i soffan/sängen eller när jag lämnar hemmet.

Slutord: Jag ser ingen praktisk användning till att ha en iMac, för mig är det bara en snygg pryl som jag blir glad av att se på
Citera
2015-12-07, 04:53
  #5
Medlem
Jag pluggar också och har ett studentrum på 20kvm. Har både en 27" imac 2011 och en 13" macbook pro 2012. Köpte min imac i somras begagnat och ångrar det verkligen inte pga skärmens stolek.

När jag kommer hem ligger min macbook kvar i väskan och det är bara imac´en som används. Har den till plugg, nerladdning, streama film till tv, spotify osv.

Absolut värt att lägga ca 5000kr på en begagnad imac att ha hemma (köpte min för 4500kr). Köp efter jul, då folk behöver pengar så kanske du lyckas få en riktigt billigt.
Citera
2015-12-08, 16:43
  #6
Medlem
Freebops avatar
Varför köper du ingen skärm bara och kopplar din MBA till skärmen med en adapter thunderbolt -> hdmi så är problemet löst. Ett annat tips om du är teknisk så är det att bygga en hackintosh som är mycket billigare än imac
__________________
Senast redigerad av Freebop 2015-12-08 kl. 16:50.
Citera
2015-12-10, 01:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bmw9999
Jag pluggar också och har ett studentrum på 20kvm. Har både en 27" imac 2011 och en 13" macbook pro 2012. Köpte min imac i somras begagnat och ångrar det verkligen inte pga skärmens stolek.

När jag kommer hem ligger min macbook kvar i väskan och det är bara imac´en som används. Har den till plugg, nerladdning, streama film till tv, spotify osv.

Absolut värt att lägga ca 5000kr på en begagnad imac att ha hemma (köpte min för 4500kr). Köp efter jul, då folk behöver pengar så kanske du lyckas få en riktigt billigt.

Klart bästa svaret hittills, vi tycks dela levnadssituation.

En begagnad iMac tycks vara riktigt prisvärd, men ångrar du att du köpte 2011 och inte 2012 eller framöver, som har den slimmade designen?

Vidare undrar jag huruvida iMac ā la 2011 är pigg eller en börda att använda? Vi har samma användingsområde, men en snart 5 år gammal dator, är den kry nog eller finns det ögonblick du förbannar den? Tänker framförallt på avsaknaden av SSD. Avslutningsvis undrar jag om datorn/den mekaniska hårddisken låter mycket?
Citera
2015-12-10, 08:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExceptionellExtas
Klart bästa svaret hittills, vi tycks dela levnadssituation.

En begagnad iMac tycks vara riktigt prisvärd, men ångrar du att du köpte 2011 och inte 2012 eller framöver, som har den slimmade designen?

Vidare undrar jag huruvida iMac ā la 2011 är pigg eller en börda att använda? Vi har samma användingsområde, men en snart 5 år gammal dator, är den kry nog eller finns det ögonblick du förbannar den? Tänker framförallt på avsaknaden av SSD. Avslutningsvis undrar jag om datorn/den mekaniska hårddisken låter mycket?

Svarar här fast jag inte är citerad
Min iMac är från 2006 och den är påslagen 24/7, jobbar lika snabbt som när den var ny.
Huvuduppgifterna är Spotify och Netflix vilket den klarar av lika bra som någon ny dator.
DVS du behöver inte vara rädd att en stationär Mac åldras, det är inget man som användare märker.
Citera
2015-12-10, 12:25
  #9
Medlem
Hade en iMac innan jag började studera, insåg rätt fort att jag behövde/ville ha en bärbar. Efter inköpet av min 13" Macbook Pro så blev iMacen för mig väldigt överflödig, så sålde den efter 2 månader då den bara stått och samlat damm.

För stunden har jag ingen vidare plats för ett skrivbord eller bra plats att ha en stationär på därav finns väl inte saknaden heller. När det tittas på film etc så har jag antingen det via netflix på Apple TVn/PS4an och har jag laddat ner nåt kör jag bara med en HDMI kabel till TVn.

Finns stunder då jag önskat större skärm men om så är fallet att jag känner så stort behov någon gång så blir det nog att utöka med en skärm inget mer. Men finns ekonomin så är det väl alltid kul med en snygg iMac
Citera
2015-12-11, 23:30
  #10
Medlem
Jag ångrar absolut inte mitt köp. Dator är jättepigg med standarddisken och 16gb ram, hade lika väl kunnat va ny. Ser aldrig det snurrande parasollet. Kan ha massor med program igång, 10-15 flikar i safari, photoshop och lightroom samtidigt utan problem. Den är tyst som en mus. Har övervägt uppgraderingen till ssd, då man kan köra två diskar i imac samtidigt. Men behovet finns verkligen inte.

Hittar jag en imac från 2012 till ett superpris så köper jag den nog, men bara pga designen. Vet dock inte riktigt hur det ligger till med uppgradering till ssd på 2012 modellen i och med glaset sitter fast.

Tänk dock på att inte köpa i3, tror den är lite väl trött prestandamässigt. Har själv en i5.
__________________
Senast redigerad av bmw9999 2015-12-11 kl. 23:33.
Citera
2020-02-28, 14:54
  #11
Medlem
Kan uppdatera denna tråd med att jag länge haft bägge och uppskattar flexibiliteten. Kan inte leva utan portabiliteten, t.ex. på resor, men en iMac är ett perfekt verktyg för arbete med sin stora 5k skärm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback