Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-02, 03:12
  #1
Medlem
Som rubriken antyder går jag i köptankar angående en iMac. För närvarande har jag en MBA 13" 2014 som jag är väldigt nöjd med, iPhone och iPad. Paddan samlar mestadels damm och jag befarar att mitt (något irrationella) begär för en iMac kommer gå samma öde till mötes.

Min behovsituation:
Jag studerar på universitet varvid min Macbook är livsviktig. På sistone har dock behovet av en större skärm visat sig vid skrivande av uppsatser. Detta sker dock sällan (någon vecka per termin) och är det enda användningsområdet, då jag bor på 35 kvm har jag ingen som helst reell nytta av en iMac. Snarare kommer jag att dedikera laptopen till skolan låta den vila i portföljen när jag kommer hem. iMacen kommer uppfylla exakt samma arbetsuppgifter som min MBA gör för tillfället. Extern skärm är inget alternativ då jag tycker att det ser förkastligt ut, och Apples egna display är svårmotiverad med hänsyn till priset.

Så, ni "vanliga" människor som har en iMac och Macbook, vad använder ni dem till? Behöver ni dem eller ångrar ni köpet, som man ofta gör med en iPad? Observera att frågan inte riktar sig mot de som har ett genuint behov av en iMac, t.ex komponerar musik, kodar eller någonting liknande.
Citera
2015-12-02, 04:08
  #2
Medlem
onnyts avatar
Jag har två rätt gamla maskiner. En MBP 15" från 2008 och en iMac 27" från 2009. Nu har jag ett väldigt stort hus och iMacen använder jag mest för att redigera foto och video. Använder dessutom för nerladdning av torrents. MBP åker mest med mig runt i huset men jag hade lika gärna kunnat ha en iPad faktiskt. Jag har dessutom en gammal 23" Cinema display som jag kopplar in i MBP när jag har den i sovrummet. Jag hade givetvis klarat mig bra med bara en dator men nu bor jag på landsbyggden och det är lååångt till storstaden. Skulle en av maskinerna rasa är jag helt utan dator och det pallar jag inte och därav två Macar.