Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-02, 00:29
  #13
Medlem
DoctorSuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Skiter fullständigt i om Turkiet gjorde detta för att utpressa EU eller inte. Folk flyr fortfarande från krig och katastrofer och länder har ett ansvar. Tills andra länder tar ansvar ska Sverige ta sitt.
Men se på fasen, en MP:are vid användarnamn "Henrik.N." dök upp till slut med det torftiga "Vi skall ta emot alla som kommer." Topic var HUR MP skall lösa problemen med boende, handläggning, ytterligare anhöriginvandring, kommande arbetslöshet, bostadsbrist, m.m. om man låter invällningen fortgå.

Inte helt förvånat svarar du, Henrik.N, inte på något av detta, utan bara med att vi måste ta emot alla "flyktingar" som nästlat sig genom hela Europa för att komma till just Sverige. Sååå oväntat.

Hör nu här Henrik lilla, flyktingarna hindras inte från att söka asyl i de andra EU-länderna som de passerar på sin väg till Sverige. Det förhåller sig så att de faktiskt söker sig till Sverige primärt, för vi ger dem gräddfil jämfört med övriga länder.

Men visst, kom till saken och trådens ämne. Hur löser ni de uppenbara problemen? Vi ser kaos redan nu med 150k flyktingar, samtidigt som ni önskar "fri invandring", så ni bör ju ha några feta ess i rockärmen för att lösa detta. ELLER?
__________________
Senast redigerad av DoctorSun 2015-12-02 kl. 01:07.
Citera
2015-12-02, 09:13
  #14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Folk flyr fortfarande från krig och katastrofer och länder har ett ansvar. Tills andra länder tar ansvar ska Sverige ta sitt.

"Att ta ansvar" är inte synonymt med flumideologiska åtgärder och ännu mindre med flumideologisk retorik.
Citera
2015-12-02, 10:19
  #15
Avstängd
Henrik.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorSun
Men se på fasen, en MP:are vid användarnamn "Henrik.N." dök upp till slut med det torftiga "Vi skall ta emot alla som kommer." Topic var HUR MP skall lösa problemen med boende, handläggning, ytterligare anhöriginvandring, kommande arbetslöshet, bostadsbrist, m.m. om man låter invällningen fortgå.

Inte helt förvånat svarar du, Henrik.N, inte på något av detta, utan bara med att vi måste ta emot alla "flyktingar" som nästlat sig genom hela Europa för att komma till just Sverige. Sååå oväntat.

Hör nu här Henrik lilla, flyktingarna hindras inte från att söka asyl i de andra EU-länderna som de passerar på sin väg till Sverige. Det förhåller sig så att de faktiskt söker sig till Sverige primärt, för vi ger dem gräddfil jämfört med övriga länder.

Men visst, kom till saken och trådens ämne. Hur löser ni de uppenbara problemen? Vi ser kaos redan nu med 150k flyktingar, samtidigt som ni önskar "fri invandring", så ni bör ju ha några feta ess i rockärmen för att lösa detta. ELLER?

Vi pratar om liv som söker en fristad, vi måste ta vårt ansvar. Vi kan inte avvisa de till länder där de inte ens vill ha de och riskerar bli hemskickade och i värsta fall dödade.

Nej, genom att stänga gränserna så löser ni inte problemet. Genom viktiga reformer kan vi få fler flyktingläger samt boenden så vi kan ha så stor invandring som det är möjligt.

Du pratar om bostäder och arbetslöshet. Det är ett problem som kan lösas. När flyktingarna till slut lär sig språket och börjar etablera dig kommer vi få tillbaka en del från skatter och andra avgifter. Bostadskrisen dom är nu kan lösas om kommunala, eller privata aktörer väljer att bygga sålänge båda tjänar på det. Det skall vara rimliga hyrer och en rimlig vinst för de som bygger lägenheterna.

Genom stt stänga gränserna löser ni inget, ni bara blundar från huvud problemet. Vi måste skicka fler soldater och krossa IS och ideologin. Jag är Miljöpartist och Vändterpartist och det är jag stolt över eftersom de kommer driva den bästa politiken för Sverige och för världen. Dessa partier driver Sveriges framtidspolitik.
Citera
2015-12-02, 10:20
  #16
Avstängd
Henrik.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Att ta ansvar" är inte synonymt med flumideologiska åtgärder och ännu mindre med flumideologisk retorik.

Att stänga gränserna är ogenomtänkt då man inte har förslag på åtgärder.

Vi måste stoppa så mycket lidande som det är möjligt.
Citera
2015-12-02, 11:22
  #17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Att ta ansvar" är inte synonymt med flumideologiska åtgärder och ännu mindre med flumideologisk retorik.

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Att stänga gränserna är ogenomtänkt då man inte har förslag på åtgärder.

Det finns ju inte mycket "åtgärder" i öppna-gränser scenariet. Tvärtom pekar det ju rakt på ett system-kollaps om det fortsätter.

Citat:
Vi måste stoppa så mycket lidande som det är möjligt.

Också min etik. Men jag föredrar realistiska ... inte flumideologiska ... lösninger.
Citera
2015-12-02, 11:33
  #18
Avstängd
Henrik.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns ju inte mycket "åtgärder" i öppna-gränser scenariet. Tvärtom pekar det ju rakt på ett system-kollaps om det fortsätter.



Också min etik. Men jag föredrar realistiska ... inte flumideologiska ... lösninger.

Det regeringen och oppositionspartierna gör är att blunda för problemet och skapa en relativ utväg för Sverige. Dessvärre så bidrar det med lidande och mycket fler offer. Jag har sagt det här tidigare och kommer säga detta igen, alla länder har ett ansvar. Fattig som rik. Tills andra länder tar sitt ansvar ska Sverige ta sitt. Släck inte ljuset om en fristad.

Du påstår att ett system kommer att gå sönder om vi har den öppna invandringen som vi hade förut. Hur tänker du då? Ekonomi mässigt eller generellt genom bostäder?

Bostäder kommer vi aldrig att lösa i denna takt. Om vi ska få bostäder till alla flyktingar och den svenska befolkningen måste kommuner ta egna initiativ att bygga bostäder. Att rulla tummarna genom regel förenkling kan vara en lösning men det är ingen säker lösning.

Kostnaderna över boendena etc, kommer resultera att vi måste ta miljarder lån hos världsbanken.
Citera
2015-12-02, 12:13
  #19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Jag har sagt det här tidigare och kommer säga detta igen, alla länder har ett ansvar.

Jag ÄR bekant med det flumideologiska mantramässande.

Citat:
Du påstår att ett system kommer att gå sönder om vi har den öppna invandringen som vi hade förut. Hur tänker du då? Ekonomi mässigt eller generellt genom bostäder?

I stort sett samtliga samhällsfunktioner.

Citat:
Bostäder kommer vi aldrig att lösa i denna takt. Om vi ska få bostäder till alla flyktingar och den svenska befolkningen måste kommuner ta egna initiativ att bygga bostäder. Att rulla tummarna genom regel förenkling kan vara en lösning men det är ingen säker lösning.

Japp, men nu ponerar jag ju inte från flumideologins premisser och skapar "lösninger" från dessa. Jag ser snarare dessa flumideologiska premisser som anledningen till problemet.
Citera
2015-12-02, 18:07
  #20
Medlem
Scherings avatar
De skulle öppna gränserna helt. Asylansökan från utlandet skulle tillåtas från hela världen och alla ansökningar skulle godkännas. Fattiga från hela världen skulle flöda in. Kostnaderna skulle snabbt skjuta i taket. Skatterna skulle öka enormt. De svenskar som kan skulle lämna Sverige. Befolkningen skulle ändå öka explosionsartat pga invandringen. Kåkstäder skulle växa upp som svampar. Oroligheter skulle bryta ut vilket leder till att polisen beslagtar alla svenskars vapen. Kort därefter tappar polisen och militären kontrollen helt och fri plundring utbryter. Skogarna skulle skövlas för att bli bränsle för att värma kåkstäderna. Jordbruket kollapsar eftersom bönderna flyr. Industrin kollapser självklart också. Omgivande länder stänger tidigt gränsen mot Sverige. Om inte FN och EU kraftsamlar så utbryter massvält. Möjligtvis bidrar NATO med lite flygbombningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback