Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-12-01, 05:11
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymaKatten
Vill först och främst berätta att det är miljön och våra gener som skapar hur vi är som personer.

Miljön är hur vi växt upp, vad vi är vana att se. Om vi har fått en uppväxt då dina föräldrar alltid varit miljömedvetna finns det en hög tendens till att du själv blir miljömedveten. Men om dina föräldrar samtidigt inte brytt sig om miljön och t.ex. kastar skräp på marken finns det en sannolikhet att även du gör så. Självklart gäller inte detta till 100% då det alltid finns undantag.
Gällande dina gener föds du redan med en personlighet och egenskaper.
Dessa två variabler formar sedan dig hur just DU är och blir som person.

Min tanke är lite långsökt men inte fel enligt mig.

Vi vet om att en del av vår personlighet sitter i våra gener, en del av våra egenskaper finns därmed i våra gener. Om vi t.ex. tar egenskapen; självisk. Jag skulle vilja påstå att SD:are är lite själviska med tanke på att de inte vill dela med sig av det vi har. Detta betyder att SD och högerdriven politik kan associeras med egenskapen självisk.

Slutligen till trådens primära diskussionsfrågor:
* Kan folk födas som SD:are?
* Kan människor födas med egenskaper som skapar högre tendens till att personen röstar på en höger- eller vänsterdriven politik när de har rösträtten inne?

Din teori tror jag absolut på, jag själv skulle inte ens ha 80% av dom åsikterna och tankarna jag har om jag inte vuxit upp så som jag gjorde. Din teori kan bevisas även på var du bor, rika är moderater och fattiga är sossar/vänsterpartister rent generellt. Din teori om SD tror jag absolut på, tror dock även det gäller allt. Alla är själviska, rika röstar blått pga de vill ha mer pengar själva. Fattiga röstar rött för dom vill ha mer pengar av andra. Skulle säga både rika och fattiga röstar SD pga de anser vi är överbefolkat och vi slipper betala för mer folk eftersom de kommer minst ha ett par år i snitt i bidrag.

Finns undantag men rent generellt är det så. Vad jag själv tycker är ganska orelevant, anser dock att man bör allt som allt kunna bära sig själv. Du är inte självisk för du röstar på SD, du anser att man bör kunna väga upp sig själv och försörja sig själv och inte leva på andra. Självklart har jag förståelse för att om man kommer som nyanländ så kommer du inte kunna bli civilekonom efter första dan helt utan utbildning. Men jag tycker man alltid bör bidra med något för att få något, städa gator eller vad som helst. 99,9% är at the end of the day själviska och det är ett jävla snack på vem som är mest god människa, jag skulle väldigt gärna hjälpa andra människor men om jag inte har relation till den sätter jag självklart mig själv i första hand som exakt alla andra människor.
Citera
2015-12-02, 16:42
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyLudvig
Jag skulle vilja påstå att alla människor föds med tendenser att dras åt ett håll, inte kanske med en, vad jag skulle kalla 'ren' egenskap. Med åren utvecklas mekanismer som gör vårt medvetande mer mångfasetterat, vi börjar reflektera kring mammas tankar och tillslut själva ta ställning kring livets stora frågor.

Miljön tror jag har störst inverkan i hur vi formas som människor, för såväl du som jag kan se skillnader mellan två individer uppvuxna på olika ställen: till och med i deras tankesätt.

Människor föds inte till Sverigedemokrater- det är snarare samhället som skapar dem. Givetvis kan människor födas med tendenser att dras åt ett slags politiskt förhållningssätt, emellertid skulle jag inte vilja definiera det som någon egenskap.

Födas på olika platser, växa upp i olika miljöer betyder inte att man är lika genetiskt - om du inte pratar om enäggstvillingar d.v.s.
__________________
Senast redigerad av 10FtGanjaPlant 2015-12-02 kl. 16:45.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback