Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-30, 21:11
  #1
Medlem
666karuzzels avatar
Varför är "norra" delen uppåt och "södra" delen neråt?
Vad grunnar det sig på??
Om vi tex "vänder upp och ner" på vårt jordklot så borde ju vi i Norden bo längst ner? Nån som vet varför det är som det är??
Citera
2015-11-30, 21:13
  #2
Medlem
Stippleworths avatar
Pga praktiska skäl då landmassorna är större på ena sidan så är det en fördel om man vänder jordgloben åt det hållet då man tittar på den uppifrån. Knappast praktiskt att böja sig ned för att se annat än hav.
Citera
2015-11-30, 21:14
  #3
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Kolla på en australiensk karta. I alla fall vissa. Kan ju vara lite på skoj, men det finns olika kartor runtom i världen som har söder uppåt.

Här är några olika perspektiv.
http://www.flourish.org/upsidedownmap/

Sedan så finns det ju fler perspektiv också. Varför inte ha öster upp? Och Alaska som mitt?

Edit:
Läste detta nu
Citat:
The convention came a few centuries ago when Northern hemisphere, European navigators started using the North star and the magnetic compass. Before that, the top of the map was to the East which is where the word orientation comes from.

Öster var alltså upp ibland i början. Enligt dem. Kan inte hitta bild så jag är nog lite osäker på trovärdigheten.
__________________
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-11-30 kl. 21:24.
Citera
2015-11-30, 21:45
  #4
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Beror väldigt mycket på vad det är för karta. På vissa sorters kartor (järnvägskartor) är norr nedåt på kartan, det vill säga inverterat. Där har det med uppspår och nedslår relativt Stockholm att göra. Så det handlar om olika konventioner.
Citera
2015-12-01, 05:50
  #5
Avstängd
måste vara jobbigt för dom i nedre delen av gjorden att allt är uppochner för dom hela tiden?
Citera
2015-12-01, 09:51
  #6
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Kolla på en australiensk karta. I alla fall vissa. Kan ju vara lite på skoj, men det finns olika kartor runtom i världen som har söder uppåt.

Här är några olika perspektiv.
http://www.flourish.org/upsidedownmap/

Sedan så finns det ju fler perspektiv också. Varför inte ha öster upp? Och Alaska som mitt?

Edit:
Läste detta nu


Öster var alltså upp ibland i början. Enligt dem. Kan inte hitta bild så jag är nog lite osäker på trovärdigheten.

Lite kul nostalgi för min del. När jag bodde på studentkorridor var det någon som hade satt upp en världskarta i matrummet som jag vände upp och ned just för att vända på perspektivet. Men ägaren till kartan (hon var f ö från Japan) blev sur för det och tog tillbaka den in till sitt rum.
Citera
2015-12-02, 20:47
  #7
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666karuzzel
Varför är "norra" delen uppåt och "södra" delen neråt?
Vad grunnar det sig på??
Om vi tex "vänder upp och ner" på vårt jordklot så borde ju vi i Norden bo längst ner? Nån som vet varför det är som det är??

Det är nog så enkelt som att solen pekar "upp". Om du ställer dig med solen i ryggen klockan tolv på dan så pekar din skugga mot norr. Uppåt. Gäller bara på norra halvklotet, visst, men de stora civilisationerna som var de första att dokumentera saker och skapa kartor fanns på norra halvklotet så dessa var de första att även definiera norr och syd.
Citera
2015-12-03, 14:34
  #8
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Konventioner och traditioner.

Mänskligt påhitt förstås. Det finns naturligtvis inget absolut uppåt eller nedåt på jordklotet. (Om man inte ser det som att nedåt är mot jordens inre mitt och uppåt är utåt mot rymden, så ser vi ju det i vår vardag vandrandes på jordytan)

Sånt där funderade jag över när jag var runt 10 år gammal. Hur gammal är du?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback