Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-30, 20:34
  #1
Moderator
Siegfrids avatar
Ett par timmars strömavbrott på söndagskvällen lockade fram de sämsta sidorna hos befolkningen i Tensta och Rinkeby.
Affärer och restauranger plundrades, gäster på en pub måste gömma sig i ett inre rum undan plundringståget.
Väktare stod maktlösa mot plundrarna och polisen lyckades inge göra några gripanden.
Citat:

När strömmen försvann under två timmar på söndagskvällen stormade okända gärningsmän in i centrumgalleriorna, och bröt sig in i flera butiker.

Sammanlagt sex butiker ska ha drabbats av inbrott, enligt Mats Carinder, centrumchef för Tensta och Rinkeby centrum.

Ett café i Hjulsta blev också rånat på dagskassan, och personalen svårt chockade.

Från sportbaren Limerick i Tensta centrum fick personalen evakuera sina gäster till ett inre förrådsrum medan plundringen pågick.
Nu ska säkerheten ses över i centrumen.
Citat:
De 99 procent av medborgarna som är goda medborgare blir ju rädda för den enda procent som inte är det, säger Mats Carinder.
http://mitti.se/12-000-blev-utan-str...a-och-rinkeby/

Någon som vet mer?
Hur kan vi skydda oss mot sådana här plundringar?
Citera
2015-11-30, 20:38
  #2
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Tja, vissa butiker i USA har ju vapen. Men det finns väl inte i så mycket Sverige förmodar jag?

Bild från LA riots:
http://4.bp.blogspot.com/_TsFXJA9YHl...0/58852252.jpg

Butiken klarade sig galant
Citera
2015-11-30, 20:40
  #3
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Tja, vissa butiker i USA har ju vapen. Men det finns väl inte i så mycket Sverige förmodar jag?
Nej, i Sverige är det bara plundrarna som bär vapen.
Citera
2015-11-30, 20:42
  #4
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Tja, vissa butiker i USA har ju vapen. Men det finns väl inte i så mycket Sverige förmodar jag?
Nej, vad skulle dom ha de till? De skulle ju torska något så in i helvete om dom sköt en plundrare.

Tensta och Rinkeby - förstäderna där 99% av befolkningen ger de övriga 1% dåligt rykte. Det borde vara en bättre skrivning än den som moderatorn citerar i ts.
Citera
2015-11-30, 20:47
  #5
Medlem
akehodells avatar
Nu har vänstertomtar och miljömuppar fått som de vill, de brukar ju använda "smältdegeln" New York som ett possitivt exempel på hur bra mångkultur och invandring är.

Nu har vi plundring och rövarstråt i sann New York nigger anda vid strömavbrott precis som i The Big Apple.
Citera
2015-11-30, 20:55
  #6
Moderator
Siegfrids avatar
För ett tiotal år sedan var det ett flera dagar långt strömavbrott i Tensta. Undrar hur det skulle falla ut idag?
Citera
2015-11-30, 20:56
  #7
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
För ett tiotal år sedan var det ett flera dagar långt strömavbrott i Tensta. Undrar hur det skulle falla ut idag?

World war z..
Citera
2015-11-30, 21:00
  #8
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ett par timmars strömavbrott på söndagskvällen lockade fram de sämsta sidorna hos befolkningen i Tensta och Rinkeby.
Affärer och restauranger plundrades, gäster på en pub måste gömma sig i ett inre rum undan plundringståget.
Väktare stod maktlösa mot plundrarna och polisen lyckades inte göra några gripanden.
(Min fetning)


Amenvaafaaaan!!? "Väktarna maktlösa"?? Hurdå? Hade plundrarna tung beväpning? Alla väktare träningsvärk sedan senaste gympasset? Kunde dom inte ingripa för att dom hade rast enligt arbetstidsreglerna?
Var befann sig polisen då? Korvkiosken? Fikarummet? ...för dom stod väl inte och såg på och fnissade under tiden? ,... Nåväl.. Dom kanske stod och filmade det hela för att sysselsätta utredande kollegor?

Nog finns det väl frågor man kan ställa sig om varför vi överhuvudtaget har en ordningsmakt?
Citera
2015-11-30, 21:01
  #9
Medlem
emaptis avatar
Så det är elen som håller dessa i schack... Elstängsel blir nästa storsäljare då.

Nästa gång tror jag inte dom inväntar ett elavbrott, så stor skillnad blir det inte om ljuset är tänt eller ej, det lär nog t o m dessa tomtar begripa.
Citera
2015-11-30, 21:18
  #10
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det är ju upp 675% 1975-2009 (minus det att befolkningen ökat med 14%). Försöker du mörka?

Varför passar dom på när strömmen går? Är det bättre att stjäla och råna då på något vis?
Gissar att centrumet stod öppet och det bara var att promenera in och ta för sig. Ett strömavbrott mitt i natten hade nog inte lett till samma kaos. Verkar som om det var en samordnad aktion av spekulationerna i artikeln att döma.
Citera
2015-11-30, 21:19
  #11
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
(Min fetning)


Amenvaafaaaan!!? "Väktarna maktlösa"?? Hurdå? Hade plundrarna tung beväpning? Alla väktare träningsvärk sedan senaste gympasset? Kunde dom inte ingripa för att dom hade rast enligt arbetstidsreglerna?
Var befann sig polisen då? Korvkiosken? Fikarummet? ...för dom stod väl inte och såg på och fnissade under tiden? ,... Nåväl.. Dom kanske stod och filmade det hela för att sysselsätta utredande kollegor?

Nog finns det väl frågor man kan ställa sig om varför vi överhuvudtaget har en ordningsmakt?

Tror kanske att vakterna som är beväppnade med batong(?) knappast vågar göra motstånd mot ett antal upphetsade personer som är ute efter att loota. Dom hade väl åkt på farligt med stryk och ev. dött kanske? Tänk dig två väktare, 1 normalbygd person och en 60-kilos inkvoterad kvinna på 25 bast och ett gäng jävligt taggade invandrare som enbart är ute efter att ha sönder och stjäla saker.

Ang. polisen så åker väl dom knappst in dom områderna längre. Dom blir ju bara attackerade med sten och molotovs, för dom vågar ju inte direkt använda sina vapen längre med risk för att det ska skrivas en massa skit i media och polisen anklagas för övervåld och rasism.


Det är bara vad jag tror, säkert ligger det andra orsaker i botten. Typ som att polisen var upptagen med gränsövervakning och asylärenden.

Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det är ju upp 675% 1975-2009 (minus det att befolkningen ökat med 14%). Försöker du mörka?

Varför passar dom på när strömmen går? Är det bättre att stjäla och råna då på något vis?

Kan tänka mig för att larmen inte går, kamerona inte fungerar och att det är svårt att känna igen en person i mörkret.
Citera
2015-11-30, 21:32
  #12
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Gissar att centrumet stod öppet och det bara var att promenera in och ta för sig. Ett strömavbrott mitt i natten hade nog inte lett till samma kaos. Verkar som om det var en samordnad aktion av spekulationerna i artikeln att döma.
Jag förstår inte. Öppnas alla dörrarna i centrum om strömmen går? Det låter väl ändå inte så troligt.

Den där restaurangen Limerick, eller vad den hette, fanns det ju folk i när de kom för att stjäla. På vilket sätt blir det gynnsammare att länsa kassan vid strömavbrott?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback