Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-30, 11:25
  #1
Medlem
Hej. Finns massor med trådar om man googlar, svar ja. Jag har läst de men vill ha min egen tråd.
Mitt mål med resan är att snorkla varje dag blev koraller. Har fått upp intresset stort för det, tror man mår bra av det.
Jag reser själv i två veckor och om det kostar spelar ingen roll bara det är trevligt att dyka där. Så:

Vart bör jag åka?
Undvika?
Citera
2015-11-30, 11:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpop
Hej. Finns massor med trådar om man googlar, svar ja. Jag har läst de men vill ha min egen tråd.
Mitt mål med resan är att snorkla varje dag blev koraller. Har fått upp intresset stort för det, tror man mår bra av det.
Jag reser själv i två veckor och om det kostar spelar ingen roll bara det är trevligt att dyka där. Så:

Vart bör jag åka?
Undvika?

Vill du inte åka så långt Har Egypten riktigt bra snorkel och dykvatten, förmodligen de bästa du kan hitta så nära oss. Du har inte funderat på att ta ett dykcertifikat? Det är väldigt enkelt och tar bara 3 dagar, gillar du snorkling så mycket kommer du älska att dyka med tuber!
Citera
2015-11-30, 11:41
  #3
Medlem
AnonymaKattens avatar
Åk till Egypten och ta certifikat där.

Det kostar 1/5 av priset det kostar i Sverige. Sedan lär du även känna en hel del människor under kursens gång.

Att vara nere med lufttub är mycket mer givande än en snorkel.
Citera
2015-11-30, 12:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymaKatten
Åk till Egypten och ta certifikat där.

Det kostar 1/5 av priset det kostar i Sverige. Sedan lär du även känna en hel del människor under kursens gång.

Att vara nere med lufttub är mycket mer givande än en snorkel.

Undviker helst Egypten då det verkar oroligt där nu. Sen sa en som dykt i 10 år åt mig att man bör undvika att ta dykcertifikat utomlands. Därför vill jag prova snorkla först och främst.
Citera
2015-11-30, 13:46
  #5
Medlem
AnonymaKattens avatar
Varför undvika utomlands? Mycket roligare och effektivare än att lära sig i Sverige. Men fokus på det praktiska arbetet dvs självaste dykningen.
Citera
2015-11-30, 17:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpop
Undviker helst Egypten då det verkar oroligt där nu. Sen sa en som dykt i 10 år åt mig att man bör undvika att ta dykcertifikat utomlands. Därför vill jag prova snorkla först och främst.

Äh, de är väl oroligt överallt nuförtiden

Mjo de kan jag förså, utbildningen här hemma är lite mer seriös, tar längre tid och kostar betydligt mer.
Så länge man bara tänker dyka i varmt tropiskt vatten på semestern duger dock den utbildningen man får i t.ex. Thailand mycket väl.
Vill du däremot kunna dyka i Sverige o liknande under svårare förhållanden är de bäst att ta utbildningen här, tror inte ens dykningsklubbarna här låter dig följa med ut på dyk om du bara har gjort några dyk i Thailand.
Citera
2015-11-30, 20:58
  #7
Medlem
AnonymaKattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Äh, de är väl oroligt överallt nuförtiden

Mjo de kan jag förså, utbildningen här hemma är lite mer seriös, tar längre tid och kostar betydligt mer.
Så länge man bara tänker dyka i varmt tropiskt vatten på semestern duger dock den utbildningen man får i t.ex. Thailand mycket väl.
Vill du däremot kunna dyka i Sverige o liknande under svårare förhållanden är de bäst att ta utbildningen här, tror inte ens dykningsklubbarna här låter dig följa med ut på dyk om du bara har gjort några dyk i Thailand.


Så länga du har den så kallade PADI-utbildningen ska det inte vara problem att dyka var var som helst i världen.

Jag genomförde min PADI kurs i Thailand vilket tog cirka 3 dagar. Det mesta var praktiskt men vi var tvugna att kolla igenom PADI:s kurs serie och svara på några frågor.
Citera
2015-12-01, 10:57
  #8
Medlem
För att återgå till din ursprungsfråga så skulle jag rekommendera Malaysia. Kolla in Perhentian Islands och Tioman Island. Flygtiderna är inte så farliga dit och det är lite annat än Thailand. Kolla flygpriserna ordentligt bara så att du inte tar första bästa bara, går att spara mycket om man kollar lite olika alternativ. Hade du haft mer tid skulle jag rekommendera Filippinerna men det kan vara lite trist med en så lång resa för två veckor. Men skulle du åka dit iaf så är El Nido men framför allt Coron Island fantastiskt för snorkling. I Filippinerna kan du dessutom snorkla med valhaj vilket är väldigt spännande. Flores i Indonesien är också fint med många möjligheter. Jag kan fortsätta hur länge som helst med bra snorkeltips men det är dessa som jag skulle rekommendera om du är ute efter vackra koraller och kristallklart vatten.
Citera
2015-12-07, 12:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BokaMinResa
För att återgå till din ursprungsfråga så skulle jag rekommendera Malaysia. Kolla in Perhentian Islands och Tioman Island. Flygtiderna är inte så farliga dit och det är lite annat än Thailand. Kolla flygpriserna ordentligt bara så att du inte tar första bästa bara, går att spara mycket om man kollar lite olika alternativ. Hade du haft mer tid skulle jag rekommendera Filippinerna men det kan vara lite trist med en så lång resa för två veckor. Men skulle du åka dit iaf så är El Nido men framför allt Coron Island fantastiskt för snorkling. I Filippinerna kan du dessutom snorkla med valhaj vilket är väldigt spännande. Flores i Indonesien är också fint med många möjligheter. Jag kan fortsätta hur länge som helst med bra snorkeltips men det är dessa som jag skulle rekommendera om du är ute efter vackra koraller och kristallklart vatten.

Tackar!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2655234

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback