Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-29, 21:27
  #1
Medlem
Jag ska i december spendera en weekend i Tallinn med ett par polare. Jag har aldrig besökt stan förut, vad MÅSTE vi göra/besöka/äta??
Citera
2015-11-29, 21:42
  #2
Medlem
Knotknets avatar
Konstmuseet är fantastiskt bra
Citera
2015-11-29, 22:02
  #3
Medlem
Rekommenderar ett besök på Lennusadam: http://lennusadam.eu/sv/ - även om ni inte är särskilt maritimt intresserade, det är en imponerande byggnad och där finns också ett trevligt café.

Det finns en massa fina restauranger i Tallinn numera, men medeltidsrestaurangen Olde Hansa är en klassiker, verkligt fin stämning och belägen mitt i Gamla stan. Ett stenkast därifrån finns julmarknaden, som väl är den största turistmagneten den här tiden på året.
http://www.visittallinn.ee/eng/visit...225/olde-hansa
__________________
Senast redigerad av ThomG 2015-11-29 kl. 22:33.
Citera
2015-11-29, 22:24
  #4
Medlem
seattles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordlovehandles
Jag ska i december spendera en weekend i Tallinn med ett par polare. Jag har aldrig besökt stan förut, vad MÅSTE vi göra/besöka/äta??

Estlands största shoppingcenter, Ülemiste http://www.ulemiste.ee
Citera
2015-11-29, 22:58
  #5
Medlem
Gå på klubben Protest. Och Muust Pudel.
Citera
2015-11-30, 17:48
  #6
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordlovehandles
Jag har aldrig besökt stan förut, vad MÅSTE vi göra/besöka/äta??
Köp åk-kort och kasta er ut och utforska staden, som är betydligt större än vad man kanske tror om man bara håller sig i lilla mysiga Gamla Stan.

Det finns som i de flesta länders viktigare städer kombinerat åk- och museuminträdeskort, Tallinn Card i detta fall, men det är klart billigare att bara ladda på ett vanligt oystercard med önskat antal dagar samt betala separat för museer och annat intressant som kostar inträdespengar. Man hinner ändå inte utnyttja allt som det relativt dyra Tallinnkortet erbjuder.

Själva kortet kostar 2 EUR i pant, man kan alltså återlösa det när man har åkt färdigt om man inte har några planer på att återkomma inom de närmsta åren. Påladdningsvarianterna kostar:

3 EUR/24h
5 EUR/72h
6 EUR/120h

Det är som synes väldigt billigt med kollektivtrafik i Tallinn. De som är skrivna i kommunen får till och med åka helt gratis!

Tallinn är en typisk året-runt-stad. Åker ni nära i tiden så är det mysig julmarknad med små salubodar och glögg och pepparkakor på Rådhustorget med flera ställen.

Restauranger är billiga även mitt inne i turistsmeten. På utmärkta puben Mad Murphy's på Rådhustorget får man Dagens Rätt för 4-5 EUR inklusive 50cl utmärkt estniskt öl.

Som sagt: ge er ut och upptäck, så kommer ni att hitta massvis med trivsamma saker att minnas och återbesöka.
Citera
2015-11-30, 22:44
  #7
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seattle
Estlands största shoppingcenter, Ülemiste http://www.ulemiste.ee
Vissa är kanske ringrostiga i estniska språket, så varför länka till en sida på enbart estniska?

Här finns i vart fall kontentan av Ülemiste köpcentrum beskrivet på engelska. Jag tror dock inte att den är störst i landet längre, informationen på sidorna är gammal.

Personligen gissar jag att Rocca al Mare är större nuförtiden efter alla till- och ombyggnader.
Citera
2015-12-06, 12:46
  #8
Medlem
handelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordlovehandles
Jag ska i december spendera en weekend i Tallinn med ett par polare. Jag har aldrig besökt stan förut, vad MÅSTE vi göra/besöka/äta??

Gå på Balti jaama turg
http://www.inyourpocket.com/tallinn/...ama-Turg_7152v
Citera
2018-07-13, 19:26
  #9
Medlem
submariners avatar
Hej,

Tallinn är - om man håller sig i Gamla stan - en väldigt vacker stad. Inte bara gammal utan med vackra byggnader, gränder och torg. Tillkommer gör affärer som säljer souvenirer, bärnsten, lokalproducerat hantverk och liknande.

Det som förvånade mig mest var prisnivån, trodde det skulle vara billigt i likhet med andra resmål i fd. öst. Men när en fatöl kostar ca. € 5 och en huvudrätt (t.ex. burgare eller schnitzel med pommes) kostar € 12-15 och ribs eller entrecote åtskilligt mer är skillnaden mot hemma marginell

Upplever dessutom åldern på besökarna som ganska hög, trots varningar om stag party resor.

Gillar du lokal mat, gott öl, trevlig prisnivå och vill uppleva samma typ av stad - kolla på Vilnius, Prag eller Krakow istället
Citera
2018-07-24, 00:13
  #10
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Tallinn är - om man håller sig i Gamla stan - en väldigt vacker stad. Inte bara gammal utan med vackra byggnader, gränder och torg. Tillkommer gör affärer som säljer souvenirer, bärnsten, lokalproducerat hantverk och liknande.

Det som förvånade mig mest var prisnivån, trodde det skulle vara billigt i likhet med andra resmål i fd. öst. Men när en fatöl kostar ca. € 5 och en huvudrätt (t.ex. burgare eller schnitzel med pommes) kostar € 12-15 och ribs eller entrecote åtskilligt mer är skillnaden mot hemma marginell

Upplever dessutom åldern på besökarna som ganska hög, trots varningar om stag party resor.

Gillar du lokal mat, gott öl, trevlig prisnivå och vill uppleva samma typ av stad - kolla på Vilnius, Prag eller Krakow istället

Gamla stan är en turistfälla; öl och mat ligger hela vägen upp till ordinära svenska priser. Eller gamla stan, gatan Viru och gallerian Viru Keskus som är Estlands motsvarighet till NK är dyrt. Ta dig en bit utåt om du är priskänslig.

Personligt tips: Mikrobryggeriet Kochi Aidad nere i hamnen invid TallinkSiljas terminal är underbar. Egenbryggd öl, ta en prova på 6 x 25 cl för en dryg €tia och lite tilltugg.
Citera
2018-07-24, 18:46
  #11
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Personligt tips: Mikrobryggeriet Kochi Aidad nere i hamnen
Jag skulle nog klassa även Kochi Aidad som turistfälla, riktad mot kryssningsresenärer som ändå inte kommer längre bort från fartyget än spritladorna kring Lootsi. Priserna är definitivt inte lägre än inne i turistsmeten i Gamla Stan, 3.80-3.90 för t ex en A.Le Coq eller en Saku Originaal. Mad Murphy's mitt på värsta turistpunkten Rådhusplatsen tar samma summa.

Finns åtskilliga besöksvärda pubar utanför de omedelbara turiststråken, till exempel Vana Villem på Tartu mnt strax bortom Stockmanns. Ingår i samma kedja som bland annat The Dubliners på Suur-Karja nära Frihetstorget och har allmänt jämförbara ölpriser och några egenbryggda ölsorter.

Pubkedjan S:t Patrick's har också bra priser. De öppnade nyligen ännu en lokal på gatan Pikk snett mittemot svenska ambassaden, några portar från klassiska puben Hell Hunt.
Citera
2018-07-24, 18:55
  #12
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Jag skulle nog klassa även Kochi Aidad som turistfälla, riktad mot kryssningsresenärer som ändå inte kommer längre bort från fartyget än spritladorna kring Lootsi. Priserna är definitivt inte lägre än inne i turistsmeten i Gamla Stan, 3.80-3.90 för t ex en A.Le Coq eller en Saku Originaal. Mad Murphy's mitt på värsta turistpunkten Rådhusplatsen tar samma summa.

Finns åtskilliga besöksvärda pubar utanför de omedelbara turiststråken, till exempel Vana Villem på Tartu mnt strax bortom Stockmanns. Ingår i samma kedja som bland annat The Dubliners på Suur-Karja nära Frihetstorget och har allmänt jämförbara ölpriser och några egenbryggda ölsorter.

Pubkedjan S:t Patrick's har också bra priser. De öppnade nyligen ännu en lokal på gatan Pikk snett mittemot svenska ambassaden, några portar från klassiska puben Hell Hunt.
Jamen du går väl inte till ett mikrobryggeri för att dricka industri-lager? Det är samma priser för deras hembrygda.
Ja, det kanske är en turistfälla, men jag gillar stället.
Kanske jag som vuxit ifrån priskänsligheten på öl.
En kul restaurang, dyr för att vara Tallinn men i Stockholm hade jag inte lyft ett ögonbryn, är Restoran Farm, på en svårhittad sidogata till Viru.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2655092

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback