Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-29, 18:05
  #1
Medlem
OliverCromwells avatar
Allting tyder nu på att SD återigen blir mer radikala i sin politik jämfört med hur det var för bara något år sedan.

Nu när 7-klövern i praktiken gett SD rätt och rört sig allt närmare en skärpt migrationspolitik, så har det i sin tur öppnat upp för SD att vandra längre högerut i den politiska kartan (vad gäller främst invandring). Något som i sin tur kan dra 7-klövern ett steg ytterligare närmare SD:s politik för något år sedan.

Numera kräver SD att man ska riva upp de PUT som delats ut och att man bör närmare granska de PUT som delats ut det senaste året.

SD vill även ta bort möjligheten att söka asyl vid gränsen. Alltså skulle asylsökarna endast kunna söka asyl från hemlandet, där man kan kontrollera asylsökarens uppgifter på ett bättre sätt.

SD vill även förstärka polisen verkställande av utvisningar.

Här följer några länkar.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/sd...allstillstand/
http://www.svd.se/sd-ta-bort-mojligh...tingmottagande
http://avpixlat.info/2015/11/28/sd-k...k-ytterligare/

Frågor att diskutera.

Hur tror ni att SD:s nya taktik att ta en hårdare och mer radikal position i invandringsfrågan kommer att påverka de andra partierna?

Tror ni att SD kan lyckas med denna taktik?

Hur tror ni att väljarna agerar nu när SD blir mer radikal i sina utspel kring invandringsfrågan?
Citera
2015-11-29, 18:35
  #2
Medlem
Nivovics avatar
Jag skummade bara igenom artiklarna, så rätta mig om jag har fel.
Jag tror att radikaliseringen främst beror på flyktingkrisen och vilket kaos det har skapat i Sverige den senaste tiden.
SD inser att deras nuvarande invandringspolitik inte kommer vara tillräcklig för att, på lång sikt, göra Sverige till ett sammanhållet land och laga hålen i välfärden.

SD har alltid vetat att 7K till slut skulle ge sig och ge SD rätt. Därför tror jag inte att huvudmålet är att radikaliseras enbart på grund av att fiska röster eller stå i opposition mot 7K, det handlar om att rädda Sverige.

Tillägg:
För att svara på diskussionsunderlaget så tror jag fortfarande att SD:s primära mål är att utforma en effektiv invandringspolitik, inte att vinna röster eller slå emot 7K.
Detta kommer hursomhelst att gynna SD.

Bara för att Åsa grät som en liten flicka och Stefan har stramat åt invandringspolitiken så betyder det inte att våra fina, mångkulturella utanförskapsområden försvinner.
Svensken kommer fortfarande att erfara mångkulturen på nära håll och således vilja minska invandringen ytterligare.
Därför tror jag att SD kommer att vinna på detta.
__________________
Senast redigerad av Nivovic 2015-11-29 kl. 18:42.
Citera
2015-11-29, 18:39
  #3
Medlem
adolf512s avatar
Det är lite märkligt med tanke på alla uteslutningar inom partiet, en rimlig förklaring är att uteslutningarna inte handlade om ideologi utan maktkamp. På ett sätt kan det vara dåligt att SD radikaliseras eftersom det då blir svårare för ytterligare ett nationalistiskt/nationellt parti att ta sig in i riksdagen, deras förslag är fortfarande otillräckliga även om det är ett stort steg i rätt riktning.

På ett sätt kanske det är dåligt att förfallet bromsas, hade kanske varit bättre om invandringen hade fortsatt accelerera medan ekonomin och typ allt annat kollapsar(så att nödvändig förändring kan ske). Återstår att se hur SD:s förslag på skoluniform kommer se ut, blir det detta så kommer jag rösta på dem
Citera
2015-11-29, 21:32
  #4
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Det är lite märkligt med tanke på alla uteslutningar inom partiet, en rimlig förklaring är att uteslutningarna inte handlade om ideologi utan maktkamp. På ett sätt kan det vara dåligt att SD radikaliseras eftersom det då blir svårare för ytterligare ett nationalistiskt/nationellt parti att ta sig in i riksdagen, deras förslag är fortfarande otillräckliga även om det är ett stort steg i rätt riktning.

På ett sätt kanske det är dåligt att förfallet bromsas, hade kanske varit bättre om invandringen hade fortsatt accelerera medan ekonomin och typ allt annat kollapsar(så att nödvändig förändring kan ske). Återstår att se hur SD:s förslag på skoluniform kommer se ut, blir det detta så kommer jag rösta på dem
Hmm.... Jag kan inte låta bli att se parallellerna till händelserna i NSDAP i början på 30-talet och SD jag, ehuru det naturligtvis var mer våldsamt på30-talet. Åkesson börjar tillämpa allt mer av Führerprincip?
Citera
2015-11-29, 22:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Hmm.... Jag kan inte låta bli att se parallellerna till händelserna i NSDAP i början på 30-talet och SD jag, ehuru det naturligtvis var mer våldsamt på30-talet. Åkesson börjar tillämpa allt mer av Führerprincip?

Nu tänker jag på Godwin's Law: https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_Law

Men självklart skall du få en chans att förklara hur du menar:

Jag tänker mig en uppställning av ett antal händelser/beslut/manöverer från Åkessons sida som korrelerar eller liknar NSDAPs under 30-talet, och likheterna mellan dessa interaktioner.

Är man tillräckligt vag kan man liksom se likheter mellan Ghandi och Hitler också, men om det bara anförs som någon sorts svepande generalisering utan specificering är det ju rent snömos.
__________________
Senast redigerad av SkepticsLTD 2015-11-29 kl. 22:06.
Citera
2015-11-29, 22:07
  #6
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Nu tänker jag på Godwin's Law: https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_Law

Men självklart skall du få en chans att förklara hur du menar:

Jag tänker mig en uppställning av ett antal händelser/beslut/manöverer från Åkessons sida som korrelerar eller liknar NSDAPs under 30-talet, och likheterna mellan dessa interaktioner.

Är man tillräckligt vag kan man liksom se likheter mellan Ghandi och Hitler också, men om det bara anförs som någon sort svepande generalisering utan specificering är det ju rent snömos.
Vad jag menar är naturligtvis att Åkesson utmanövrerar och driver bort alla inom partiet som på minsta sätt uppfattas kunna sätta sig emot ledaren vilja. Nu senast vad det ju Söder som sparkades ur VU. Hitler gjorde ju samma sak, men han mördade ju t.o.m. sina interna opponenter som Röhm och Stasser. Åkesson är ju betydligt mer civiliserad....
Citera
2015-11-29, 22:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vad jag menar är naturligtvis att Åkesson utmanövrerar och driver bort alla inom partiet som på minsta sätt uppfattas kunna sätta sig emot ledaren vilja. Nu senast vad det ju Söder som sparkades ur VU. Hitler gjorde ju samma sak, men han mördade ju t.o.m. sina interna opponenter som Röhm och Stasser. Åkesson är ju betydligt mer civiliserad....

Det gjorde Julius Ceasar, Stalin, Lenin, JFK också. Om du tänker efter är det väl snarare så att det är svårt att hitta exempel på stora ledare som INTE har rensat i maktens korridorer ibland?

Låter ju lite naivt av dig minst sagt om du anger detta som länken eller liknelsen mellan NSDAP och Åkesson, som något unikt kännetecken.
Citera
2015-11-29, 22:21
  #8
Medlem
Självfallet skulle det vara önskvärt med ett mer "radikalt" SD, men personligen ser jag det mer som att de helt enkelt tar sin roll som kontrollerad opposition på allvar.

Genom att söka att konsekvent vara det riksdagsparti med mest restriktiv invandringspolitik skall massorna sugas upp i deras väljarkår istället för att söka sig till ett riktigt oppositionellt parti. I och med att SD är ofarliga kommer därmed de missnöjda väljarna förbli ofarliga.

SD-väljarna känner att de får göra sin röst hörd, samtidigt som SD aldrig har någon som helst ambition att uppfylla deras önskemål. SD-väljarna känner sig nöjda, SD känner sig nöjda och viktigast av allt så känner makten sig nöjd.

Jag skulle gärna ha fel om att SD blott är kontrollerad opposition, men allt som sker i svensk politik nuförtiden antyder tyvärr annorlunda.
Citera
2015-11-29, 22:35
  #9
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Det gjorde Julius Ceasar, Stalin, Lenin, JFK också. Om du tänker efter är det väl snarare så att det är svårt att hitta exempel på stora ledare som INTE har rensat i maktens korridorer ibland?

Låter ju lite naivt av dig minst sagt om du anger detta som länken eller liknelsen mellan NSDAP och Åkesson, som något unikt kännetecken.

Clodius sympatiserar med det mer extremt radikala klientelet som SD-ledningen effektivt har rensat bort, därav försöket att svartmåla SD-ledningen.

För att återgå till ämnet:

SD har numera något av en de facto ledande roll vad gäller representation av folkmajoritetens åsikter i invandringsfrågan, vilket också förklarar SD's framgångar. De etablerade partierna kan inte blunda längre för verkligheten. (S) ser sin popularitet dala, värre än under Juholts ledning, och behöver ändra riktning. SD's taktik att ta till en hårdare position är naturlig då det är detta som SD hela tiden har velat samt att det finns ett folkligt stöd för detta. SD kommer därför att gynnas. Det dröjer dock innan (m) och (kd) tar steget till ett mer ingående samarbete.
Citera
2015-11-29, 22:48
  #10
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Glöm inte att både Jomshof och Åkesson uttryckt vilja att repatriera asylanter. Det om något vore fint om det skedde.

Ja! Och plus att de även vill dra in medborgarskap på vissa med rötter i MENA pga islamism. Vilket beroende på hur sträng man är i sin tolkning kan gälla för väldigt många muslimer som bor i Sverige.
Citera
2015-11-29, 22:49
  #11
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Clodius sympatiserar med det mer extremt radikala klientelet som SD-ledningen effektivt har rensat bort, därav försöket att svartmåla SD-ledningen.

---
Dumheter - du försöker få mig att vara både moskovit och SDU:are samtidigt!- jag är ingetdera - jag är konservativ katolik, och i hjärtat kristdemokrat, även om jag röstar socialdemokratiskt i brist på bättre, men framför allt kan jag iaktta och reflektera över det politiska livet!
Citera
2015-11-29, 22:55
  #12
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vad jag menar är naturligtvis att Åkesson utmanövrerar och driver bort alla inom partiet som på minsta sätt uppfattas kunna sätta sig emot ledaren vilja. Nu senast vad det ju Söder som sparkades ur VU. Hitler gjorde ju samma sak, men han mördade ju t.o.m. sina interna opponenter som Röhm och Stasser. Åkesson är ju betydligt mer civiliserad....

Det låter ju EXAKT som Julius Ceasar. Men snälla, låt oss inte sväva allt för långt ifrån huvudämnet här.

Hur tror ni att väljarna kommer att agera då SD radikaliseras med krav på att riva upp medborgarskap, PUT och effektivisera utvisningsprocessen. Sådana uttalanden skulle ha känts som lite väl radikala för bara något år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback