Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-29, 12:47
  #1
Medlem
Ingenting. Ur ingenting kan inget skapas. Men från allting kan "ingenting" skapas.


Med andra ord: Intet. Ur intet kan inget skapas. Men från Allting kan “intet” skapas.


Själv tolkar jag det som att från något kan intet bli men från intet kan inte något bli, därmed ligger det före det som är Något. Och så är det ju, vi finns , universum finns.

Anledningen att det kan bli "intet" FRÅN Allting är för att "allting" har kraften, energin och kraftansamlingen för att åstadkomma ett "intet" dvs radera något. Det krävs att något finns för kunna radera.
__________________
Senast redigerad av nyplfl 2015-11-29 kl. 12:50.
Citera
2015-11-29, 12:54
  #2
Medlem
laffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyplfl
Ingenting. Ur ingenting kan inget skapas. Men från allting kan "ingenting" skapas.


Med andra ord: Intet. Ur intet kan inget skapas. Men från Allting kan “intet” skapas.


Själv tolkar jag det som att från något kan intet bli men från intet kan inte något bli, därmed ligger det före det som är Något. Och så är det ju, vi finns , universum finns.


Jag tolkar det som så att möjligheter kan skapa olika förutsättningar för vad som blir något och vad som blir intet i den meningen.
Citera
2015-11-29, 13:10
  #3
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Tolkar det som två olika mängder. I mängden allting ingår alla tänkbara mängder, även ingenting.
Citera
2015-11-29, 13:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laffe
Jag tolkar det som så att möjligheter kan skapa olika förutsättningar för vad som blir något och vad som blir intet i den meningen.
Tolkade likadant. Känns som den rimligaste tolkningen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback