Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-29, 08:11
  #1
Medlem
Pfaltzs avatar
Jag tycker att det är beklämmande att debattklimatet är så kallt och åsiktskorridoren så trång i Sverige att man formligen kvävs. Själv arbetar jag på en arbetsplats i en roll där det är tabu att prata politik och ondgöra sig över den våldtäkt som vänstern utsätter Sverige för. En del arbetsplatser har nog inga problem med detta, sådana där det finns likasinnade med högt i tak för sina åsikter. Men många känner nog som jag: att man sätter namn och trovärdighet på spel om man ger sig in i och kritiserar den huvudlösa svenska vänsterflumpolitiken och invandringskaoset. Man blir obekväm. Man blir jobbig. Man blir "rasist".

Ändå vill jag göra något förutom att kräkas bland själsfränder på FB. Jag blev då inspirerad av makarna Otto och Elise Hampel i Berlin under andra världskriget. Under två års tid, 1940-42, lade de ut handskrivna brevkort i trappuppgångar med avståndstagande från den nazistiska regimen och uppmaningar till motstånd mot denna. Makarna avslöjades tyvärr och avrättades i april 1943 i Berlin. Författaren Hans Fallada skrev en utmärkt roman baserat på detta. Den heter “Ensam i Berlin” och den har beskrivits som det bästa som någonsin skrivits om det tyska motståndet mot nazismen. Läs den, den är jättebra.

Hur som helst, så har jag precis börjat använda samma metod i ett desperat försök att utmana åsiktsförtrycket i Sverige, men utan att avslöja mig själv. Jag har därför börjat smyga in anonyma små lappar i brevfacken, lite handskriven text i marginalen i Metro i fikarummet, ett "kvarglömt" original i kopiatorn, post-it-lapp på kaffemaskinen etc med mina funderingar. Tanken är förstås att skapa oro och väcka frågeställningar bland arbetskamraterna. Det är en mycket stor arbetsplats, så jag kan vara anonym och följa utvecklingen från sidlinjen.

Är det en feg metod? Eller kan det vara ett litet men användbart verktyg i omgivningar där man måste öppna ventilen lite i taget för att hela skiten inte ska explodera i ansiktet på en? Är det bättre att göra så här än ingenting alls?
Citera
2015-11-29, 08:41
  #2
Avstängd
Mertillens avatar
Jag tycker att det är en bra metod. Fick se lappar: "motgift.nu Sverige-vänlig radio" i Metro-tidningen och blev givetvis förvånad. Men det var snygga lappar, visitkortliknande.
Citera
2015-11-29, 08:45
  #3
Medlem
HemskeSvens avatar
"fegt" eller ej så är det ju överlägset bättre än att inte göra någonting alls.
Citera
2015-11-29, 08:52
  #4
Medlem
gubbroras avatar
Sjävklar är det en feg metod. Att jämföra med situationen i Sverige med Tyskland under kriget är direkt korkat. Men du avgör själv om du är en syltrygg som inte vågar stå för dina åsikter och ta en diskussion med dina kollegor. Om du gör det frekvent tror jag ändå att dina kollegor snart kommer att veta vem det är som skriver dina meddelanden. Om du då gör det annonymt kommer dom antagligen att tycka att du är en mycket egendomlig person.
Citera
2015-11-29, 10:23
  #5
Medlem
Det låter som en bar metod men räkna med konsekvenser om du blir ertappad. Sedan behöver man ju inte bara sprida propaganda åt ett håll utan det kan ju lika gärna vara MP lappar med "öppna alla gränser nu".
Citera
2015-11-29, 10:28
  #6
Medlem
Alla sätt att sprida kunskap är bra!

Handskrivna lappar och texter i tidningar skulle jag avråda ifrån, ifall du vill förbli anonym. Någon kan känna igen dig, och då blir snacket och "skandalen" ännu större, än om du diskuterat sakfrågan öppet.

Skriv texten på datorn utan att lagra den, printa ut den och radera i datorn.

Sprid flygblad i kundvagnar vid stormarknader! Lägg dem i Metro (som någon föreslog) och i veckotidningar i olika väntrum och andra ställen du befinner dig.

Men gör det i rätt ögonblick, på smart sätt utan övervakningskameror. Och bara lågintensivt, så det inte blir skriverier om det.
Citera
2015-11-29, 10:31
  #7
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Ändå vill jag göra något förutom att kräkas bland själsfränder på FB. Jag blev då inspirerad av makarna Otto och Elise Hampel i Berlin under andra världskriget. Under två års tid, 1940-42, lade de ut handskrivna brevkort i trappuppgångar med avståndstagande från den nazistiska regimen och uppmaningar till motstånd mot denna. Makarna avslöjades tyvärr och avrättades i april 1943 i Berlin.

Du jämför dig själv och ditt ömkliga beteende med två av mänsklighetens största hjältar. Fy fan.
Citera
2015-11-29, 10:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Jag tycker att det är beklämmande att debattklimatet är så kallt och åsiktskorridoren så trång i Sverige att man formligen kvävs. Själv arbetar jag på en arbetsplats i en roll där det är tabu att prata politik och ondgöra sig över den våldtäkt som vänstern utsätter Sverige för. En del arbetsplatser har nog inga problem med detta, sådana där det finns likasinnade med högt i tak för sina åsikter. Men många känner nog som jag: att man sätter namn och trovärdighet på spel om man ger sig in i och kritiserar den huvudlösa svenska vänsterflumpolitiken och invandringskaoset. Man blir obekväm. Man blir jobbig. Man blir "rasist".

Ändå vill jag göra något förutom att kräkas bland själsfränder på FB. Jag blev då inspirerad av makarna Otto och Elise Hampel i Berlin under andra världskriget. Under två års tid, 1940-42, lade de ut handskrivna brevkort i trappuppgångar med avståndstagande från den nazistiska regimen och uppmaningar till motstånd mot denna. Makarna avslöjades tyvärr och avrättades i april 1943 i Berlin. Författaren Hans Fallada skrev en utmärkt roman baserat på detta. Den heter “Ensam i Berlin” och den har beskrivits som det bästa som någonsin skrivits om det tyska motståndet mot nazismen. Läs den, den är jättebra.

Hur som helst, så har jag precis börjat använda samma metod i ett desperat försök att utmana åsiktsförtrycket i Sverige, men utan att avslöja mig själv. Jag har därför börjat smyga in anonyma små lappar i brevfacken, lite handskriven text i marginalen i Metro i fikarummet, ett "kvarglömt" original i kopiatorn, post-it-lapp på kaffemaskinen etc med mina funderingar. Tanken är förstås att skapa oro och väcka frågeställningar bland arbetskamraterna. Det är en mycket stor arbetsplats, så jag kan vara anonym och följa utvecklingen från sidlinjen.

Är det en feg metod? Eller kan det vara ett litet men användbart verktyg i omgivningar där man måste öppna ventilen lite i taget för att hela skiten inte ska explodera i ansiktet på en? Är det bättre att göra så här än ingenting alls?
Naturligtvis är det fegt.

Dessutom en dålig retorik.
Citera
2015-11-29, 10:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Du jämför dig själv och ditt ömkliga beteende med två av mänsklighetens största hjältar. Fy fan.

Så där sa nazisterna om dessa 2 hjältar också. Det handlar i många fall också om att våga göra något än att inte göra något alls och många bäckar små.
Citera
2015-11-29, 11:14
  #10
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Jag tycker att det är beklämmande att debattklimatet är så kallt och åsiktskorridoren så trång i Sverige att man formligen kvävs. Själv arbetar jag på en arbetsplats i en roll där det är tabu att prata politik och ondgöra sig över den våldtäkt som vänstern utsätter Sverige för. En del arbetsplatser har nog inga problem med detta, sådana där det finns likasinnade med högt i tak för sina åsikter. Men många känner nog som jag: att man sätter namn och trovärdighet på spel om man ger sig in i och kritiserar den huvudlösa svenska vänsterflumpolitiken och invandringskaoset. Man blir obekväm. Man blir jobbig. Man blir "rasist".

Ändå vill jag göra något förutom att kräkas bland själsfränder på FB. Jag blev då inspirerad av makarna Otto och Elise Hampel i Berlin under andra världskriget. Under två års tid, 1940-42, lade de ut handskrivna brevkort i trappuppgångar med avståndstagande från den nazistiska regimen och uppmaningar till motstånd mot denna. Makarna avslöjades tyvärr och avrättades i april 1943 i Berlin. Författaren Hans Fallada skrev en utmärkt roman baserat på detta. Den heter “Ensam i Berlin” och den har beskrivits som det bästa som någonsin skrivits om det tyska motståndet mot nazismen. Läs den, den är jättebra.

Hur som helst, så har jag precis börjat använda samma metod i ett desperat försök att utmana åsiktsförtrycket i Sverige, men utan att avslöja mig själv. Jag har därför börjat smyga in anonyma små lappar i brevfacken, lite handskriven text i marginalen i Metro i fikarummet, ett "kvarglömt" original i kopiatorn, post-it-lapp på kaffemaskinen etc med mina funderingar. Tanken är förstås att skapa oro och väcka frågeställningar bland arbetskamraterna. Det är en mycket stor arbetsplats, så jag kan vara anonym och följa utvecklingen från sidlinjen.

Är det en feg metod? Eller kan det vara ett litet men användbart verktyg i omgivningar där man måste öppna ventilen lite i taget för att hela skiten inte ska explodera i ansiktet på en? Är det bättre att göra så här än ingenting alls?
Tvärtom! Friskt.
Men jag föredrar att ta tjuren i hornen och stå framför min motståndare.
Alla sätt är dock bra och behövs.
Vissa medier säger det vissa medier INTE säger.
Också ett bra sätt.
Att få människor att vakna ur pkhypnosen är aldrig fel.
Att få människor intresserad av sin tillvaro är aldrig fel.
Jag ser det som en bra sak du gör men jag hoppas att du om någon hittar det du skriver kan Diskutera saken också och på ett bra sätt. Så att du inte bara säger men oj då och fy.
Utan kan säga. Jag tycker det ligger något i detta...
Citera
2015-11-29, 11:19
  #11
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Sjävklar är det en feg metod. Att jämföra med situationen i Sverige med Tyskland under kriget är direkt korkat. Men du avgör själv om du är en syltrygg som inte vågar stå för dina åsikter och ta en diskussion med dina kollegor. Om du gör det frekvent tror jag ändå att dina kollegor snart kommer att veta vem det är som skriver dina meddelanden. Om du då gör det annonymt kommer dom antagligen att tycka att du är en mycket egendomlig person.

Det finns arbetsplatser där man inte kan vädra vilka åsikter som helst, man riskerar helt enkelt sparken även om det inte är lagligt att sparka någon för en politisk åsikt. Men du har säkert rätt, TS kommer förmodligen bli avslöjad förr eller senare.
Citera
2015-11-29, 11:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag tycker att det är en bra metod. Fick se lappar: "motgift.nu Sverige-vänlig radio" i Metro-tidningen och blev givetvis förvånad. Men det var snygga lappar, visitkortliknande.

Lappar är säkert bra, men då är det bättre att hänvisa till något seriösare än motgift.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback