Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-28, 15:26
  #1
Medlem
sherms avatar
Citat:
De senaste decennierna har det blivit lagligt med cannabis för medicinskt bruk i flera länder. Vad säger forskningen om huruvida det kan hjälpa människor med olika sjukdomar?

Emelie använder cannabis mot sin smärta, trots att det är olagligt. Det hjälper henne bättre än preparat hon fått utskrivna av sin läkare, säger hon. Beroendeforskaren Fred Nyberg anser att riskerna med cannabis är för stora när man väger det mot nyttan, personer som brukar drogen riskerar sämre minne och kognitiv förmåga. Läkare Claes Hultling, som arbetar med ryggmärgsskadade, har delvis en annan uppfattning. En del av hans patienter har smärtor som dagens mediciner inte råder bot på och de skulle kunna bli hjälpta av cannabis, menar han.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1272

Cannabis har onekligen, trots det politiska etablissemangets försäkran om att det inte existerar, ett medicinskt potential. Här diskuterar vi de politiska aspekterna av vad som framkommer i programmet. Bör medicinsk cannabis vara fritt tillgängligt eller strikt förbjudet och kontrollerat för att i största möjliga mån göra medicinen otillgänglig? Ska användare straffas för att de söker lindring i cannabis eller är anpassade marknadsregleringar en möjlig väg mellan totalförbud och fri tillgång från dagisåldern?
Citera
2015-11-28, 23:36
  #2
Medlem
smellyproofs avatar
Objektivt reportage. Även Sverige börjar drabbas av den "gröna vågen".
Citera
2015-11-29, 14:14
  #3
Medlem
Mollips avatar
Läkaren som tidigare var professor på Stanford, USA och möter patienter i Sverige med obehandlingsbar smärta var övertygande. Varför ska en del patienter tvingas avstå fungerande medicin, alternativt hotas av fängelse om dom gör det ändå? Det finns många offer för vår verkningslösa signalpolitik.

Allas vår käre Fred Nyberg som var gäst i programmet tyckte jag lät ovanligt nervös när han skulle prata. Man riktigt hörde hur han hjärna gick på högvarv när han harklande skulle formulera sina tankar.

Freds motstånd mot cannabis verkar, efter det han sa i programmet, kanske först och främst handla om att det kan skapa 'eufori'. Jag tänkte på det där och undrar om 'euforin' i hans värld kan ses som en konkurrent till hans religiösa kristna tro? Den som använder cannabis har troligen längre till frälsning än dom som inte gör det. Och det har han nog rätt i, om han nu tror det.
Citera
2015-11-29, 20:52
  #4
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Läkaren som tidigare var professor på Stanford, USA och möter patienter i Sverige med obehandlingsbar smärta var övertygande. Varför ska en del patienter tvingas avstå fungerande medicin, alternativt hotas av fängelse om dom gör det ändå? Det finns många offer för vår verkningslösa signalpolitik.
Det handlar, tror jag, i grund och botten om en renodlad sadism i det penalistiska tänket. Jag har svårt att se något annat än svepskäl till den rent personliga tillfredsställelsen av att se cannabis användare lida.

Citat:
Allas vår käre Fred Nyberg som var gäst i programmet tyckte jag lät ovanligt nervös när han skulle prata. Man riktigt hörde hur han hjärna gick på högvarv när han harklande skulle formulera sina tankar.

Freds motstånd mot cannabis verkar, efter det han sa i programmet, kanske först och främst handla om att det kan skapa 'eufori'. Jag tänkte på det där och undrar om 'euforin' i hans värld kan ses som en konkurrent till hans religiösa kristna tro? Den som använder cannabis har troligen längre till frälsning än dom som inte gör det. Och det har han nog rätt i, om han nu tror det.
Intressant att du känner personen så pass väl i debatten. Själv är jag bekant med namnet som bäst. Euforibekämpning är till och med inskrivet i lagstiftningen, så den bevekelsegrunden är ju i sig belagd.

Vad gäller just den kristna biten kanske det religiösa bruket av cannabis kan vara ett möjligt angreppssätt? Ifråga om frälsningen är ju det du tar upp en dogm som enkelt ställs på sitt huvud.
Citera
2015-11-30, 13:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det handlar, tror jag, i grund och botten om en renodlad sadism i det penalistiska tänket. Jag har svårt att se något annat än svepskäl till den rent personliga tillfredsställelsen av att se cannabis användare lida.


Intressant att du känner personen så pass väl i debatten. Själv är jag bekant med namnet som bäst. Euforibekämpning är till och med inskrivet i lagstiftningen, så den bevekelsegrunden är ju i sig belagd.

Vad gäller just den kristna biten kanske det religiösa bruket av cannabis kan vara ett möjligt angreppssätt? Ifråga om frälsningen är ju det du tar upp en dogm som enkelt ställs på sitt huvud.

Vad står det i lagstiftningen om euforibekämpning? (ärligt nyfiken)
Citera
2015-11-30, 23:09
  #6
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det handlar, tror jag, i grund och botten om en renodlad sadism i det penalistiska tänket. Jag har svårt att se något annat än svepskäl till den rent personliga tillfredsställelsen av att se cannabis användare lida.


Intressant att du känner personen så pass väl i debatten. Själv är jag bekant med namnet som bäst. Euforibekämpning är till och med inskrivet i lagstiftningen, så den bevekelsegrunden är ju i sig belagd.

Vad gäller just den kristna biten kanske det religiösa bruket av cannabis kan vara ett möjligt angreppssätt? Ifråga om frälsningen är ju det du tar upp en dogm som enkelt ställs på sitt huvud.
Fred Nyberg är pingstvän och utan att jag känner till rörelsen närmare så är många frikyrkor dogmatiska i sin tro. Frikyrkor finns där för att där tillåts extremism (djävulen existerar etc.) mycket som inte tolereras inom svenska kyrkan. Är man troende pingstvän föpliktigar det att man är hängiven sin kyrka och det finns inte mycket utrymme för diskussion. Perfa för den seriöse vetenskapsmannen.

Citat:
Ursprungligen postat av TemporaryRobert
Vad står det i lagstiftningen om euforibekämpning? (ärligt nyfiken)
Preparat som kan anses ge upphov till 'eufori' ska kunna klassificeras som narkotika. Jag vet inte om det är en svensk definition? Någon juridikkunning kanske kan svara på det?
Citera
2015-12-02, 10:50
  #7
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemporaryRobert
Vad står det i lagstiftningen om euforibekämpning? (ärligt nyfiken)

Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Preparat som kan anses ge upphov till 'eufori' ska kunna klassificeras som narkotika. Jag vet inte om det är en svensk definition? Någon juridikkunning kanske kan svara på det?
Skulle inte kalla mig juridikkunnig men,
Citat:
Med narkotika förstås enligt 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) läkemedel eller hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper
https://lagen.nu/dom/nja/2014s259
Citera
2015-12-03, 18:05
  #8
Medlem
Mollips avatar
Min fråga gällde om det exemplet var en specifikt svensk uttolkning av vad som ska anses som narkotika eller om det är en internationell definition.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback