Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-27, 19:49
  #1
Medlem
Om jag beställt något olagligt och inte läst på ordentligt om lagen eller nåt. Kan jag kontakta tullen och säga att någon har beställt det i mitt namn eller liknande för att slippa åtal innan paketet kommit hem till mig alltså?
Citera
2015-11-27, 19:59
  #2
Medlem
Flytande_argots avatar
Antar att du fått någon typ av bekräftelse på beställningen via mail?

Gör en polisanmälan där du bifogar en kopia på bekräftelsen.

Säg som det är. Du hade fest hemma och upptäckte dagen efter att någon använt ditt kontokort för att göra beställningen. Du vet inte vem som gjort den. Antingen är det är jävligt dåligt skämt eller så är det någon som inte gillar dig som lagt beställningen i ditt namn för att jävlas med dig. I vilket fall som helst så du oskyldig och vill inte ha med beställningen att göra.
Citera
2015-11-27, 22:08
  #3
Medlem
TheDeans avatar
edit: Jag läste nog fel.

Att ta emot post är inte olagligt. Blir du kontaktad av tullen gör du bäst i att låtsas som om du inte känner till något, handlar det om en engångsföreteelse gör de sannolikt inget ärende av det vad jag har hört. Vill du inte ha leveransen bör du kontakta leverantören och hoppas på att de inte redan skickat det.

Annars misstänker jag att det ligger på ditt ansvar att produkterna du beställt inte är olagliga vid köptillfället och att din ånger inte är ett giltigt försvar.
__________________
Senast redigerad av TheDean 2015-11-27 kl. 22:16.
Citera
2015-11-27, 22:13
  #4
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDean
Det är inte olagligt att ta emot post. Blir du kontaktad av tullen har du förstås ingen aning om vad saken gäller, vad jag hört är det inte troligt att de gör ett ärende av saken ifall det gäller en engångsföreteelse. Att kontakta tullen innan paketet anländer till dig för att du börjat noja vore fullkomligt obegripligt.

Det beror ju helt på vilken typ av spår TS lämnat efter sig iof? Har TS t.ex. beställt 2000 E från en känd adress i Amsterdam betalt med sitt kontokort så är det nog rätt smart att ha en alternativ strategi till hands än att bara blåneka.
Citera
2015-11-27, 22:20
  #5
Medlem
TheDeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det beror ju helt på vilken typ av spår TS lämnat efter sig iof? Har TS t.ex. beställt 2000 E från en känd adress i Amsterdam betalt med sitt kontokort så är det nog rätt smart att ha en alternativ strategi till hands än att bara blåneka.
Givetvis, jag läste först fel. Nu tolkar jag det som att TS beställt en vara vars eventuella narkotikaklassning varit okänd för TS vid köptillfället och han undrar om han kan komma undan genom att erkänna sitt misstag för tullen då han senare, innan leverans fått kännedom om detta. Sannolikt handlar det därmed inte om någon av de konventionella drogerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback