Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-28, 18:41
  #25
Medlem
TemplarKnights avatar
Fast när det gäller akuta problem vill man som jag skrev egentligen ha akuta lösningar. Mycket besvärande lukt eller rök kommer ifrån en grannlägenhet. Hur få bort det omedelbart? Att tala med grannarna är inget alternativ men kom gärna med andra förslag. Bor du i Malmö och vill hjälpa mig så vill jag gärna komma i kontakt med dig. Jag kan lösa många saker men måste tyvärr erkänna att detta är exceptionellt svårt. Inga av de jag känner idag har lyckats hjälpa mig att finna en konstruktiv lösning. Den som kan lyckas att hjälpa mig bli av med detta är en hjälte och en gigant. Eftersom detta är en så pass allvarlig och desperat situation söker jag faktiskt även folk irl som kan hjälpa mig. Så PM:a mig gärna om du kan det eller är villig att försöka.

PS. Hoppas inte det sistnämnda bryter mot någon regel, men om det gör det så var snäll att ta bort detta inlägget i tråden.
__________________
Senast redigerad av TemplarKnight 2015-11-28 kl. 19:28.
Citera
2015-11-28, 20:24
  #26
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Förstår att du är less när inget händer från HSBs sida. Brukar vara så generellt att det är pengarna som får styr. Ta detta via länsstyrelsen så blir det nog fart på HSB när de inte får din hyra och heller inte kan vräka dig.

Uppdatera gärna här hur det går för dig.

Kämpa in i kaklet!
Citera
2015-11-28, 20:27
  #27
Medlem
TemplarKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Förstår att du är less när inget händer från HSBs sida. Brukar vara så generellt att det är pengarna som får styr. Ta detta via länsstyrelsen så blir det nog fart på HSB när de inte får din hyra och heller inte kan vräka dig.

Uppdatera gärna här hur det går för dig.

Kämpa in i kaklet!

Tack! Jag ska kämpa men känns väldigt motigt och trist. Börjar tyvärr tröttna starkt på att det drar ut så långt på tiden. Tror tyvärr inte heller att något de kan erbjuda mig kan lösa det. I så fall en ny eller alternativ bostad.

Det jag får ut av detta om jag får rätt mot HSB är att min bostad blir som den ska vara. Dessutom är det minst sagt en mänsklig rättighet att få lov att andas frisk luft... Vägen dit har kantats av besvär, lidande och onödiga utgifter. Så jag ser tyvärr inte vidare positivt på det här. Jag är urless på hela alltet och grymt besviken på HSB. Det är naturligtvis inte enbart deras fel men de har absolut inte gjort vad de ska.
__________________
Senast redigerad av TemplarKnight 2015-11-28 kl. 20:51.
Citera
2015-11-29, 00:00
  #28
Medlem
Frodo64s avatar
Låter som ett väldigt lättlöst problem.
Som någon tidigare skrev så kan du ringa till polisen och säga att du har hört från flera håll att han tillverkar amfetamin, samt odlar cannabis. Tillverkar han verkligen amfetamin så är det ju dessutom jävla farligt. Inte så kul om även din lägenhet brinner upp mitt i natten.

Får han reda på att det är du som har ringt, ja då kanske du kan lista ut själv vad som händer. .
Citera
2015-11-29, 03:04
  #29
Medlem
TemplarKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frodo64
Låter som ett väldigt lättlöst problem.
Som någon tidigare skrev så kan du ringa till polisen och säga att du har hört från flera håll att han tillverkar amfetamin, samt odlar cannabis. Tillverkar han verkligen amfetamin så är det ju dessutom jävla farligt. Inte så kul om även din lägenhet brinner upp mitt i natten.

Du har rätt att det då verkligen är potentiellt farligt och inte bara att det brinner om något händer men värre än så. Som jag nämnde tidigare vill jag helst hålla mig till sanningen. Jag vet inte detta utan har bara indicier hur starka de än må vara.

Citat:
Får han reda på att det är du som har ringt, ja då kanske du kan lista ut själv vad som händer. .

Jag har ringt polisen och berättat om lukterna jag känt men inte uppgivit någons namn. Det finns i för sig bara två ställen det kan komma ifrån men vem polisen eventuellt väljer att undersöka beror på deras bedömning. Fast åker den möjligt skyldige personen dit så kan jag nämna i sammanhanget att ett stort antal personer känner till detta. Inträffar något i linje med det du antyder kommer misstankar i så fall främst riktas mot personen.

Är tacksam för ditt råd men gillar inte att du ser det som roligt om jag skulle råka ännu värre ut än jag redan gjort. Visst kanske du skämtar men detta är så pass tungt och obehagligt att jag inte finner det riktigt lämpligt.
Citera
2015-11-29, 13:30
  #30
Medlem
TemplarKnights avatar
Detta problemet måste lösas nu. Jag tolererar det inte längre. Dessutom kommer jag kanske gå under om det inte försvinner. Detta är alltså 100% akut. Vem som än lyckas hjälpa mig (dvs att skiten verkligen upphör) är jag beredd att belöna rikligt. Så kan du hjälpa mig så tveka inte utan gör det! Jag brukar själv hjälpa folk som är i nöd men nu är det jag som behöver jag all hjälp jag kan få.

Citera
2015-11-29, 15:39
  #31
Medlem
TemplarKnights avatar
Jag förstår om ingen kan hjälpa mig. Många orkar eller vill inte och lämnar hellre andra i sin misär. Fast vill någon på ett konstruktiv sätt hjälpa mig är jag tacksam bortom alla gränser. Även tips om hur jag kan få tag i pengar mottages då detta köper mig tid. Jag är oändligt tacksam för alla sorters hjälp. Jag är enligt andra en bra och trevlig person och har själv ofta hjälpt andra. Att jag ska lämnas att lida och dö i detta känns inte rätt, då jag tror att jag ännu har något att bibringa världen. Fast kanske har jag fel och det är rätt att en helt oskyldig person som jag ska gå under så här. Strunt i så fall i mig och lämna mig att dö i min misär

PS. Som vanligt vill jag att detta inlägg tas bort om det bryter mot några regler. Jag känner mig dock trött och uppgiven efter att länge ha plågats av denna hemska situation. Måste skriva detta om chansen finns att det räddar mitt liv. Ingen som inte varit i min lägenhet när det varit som värst kan förstå hur hemskt det är, och detta har pågått länge. Så jag ber till Gud, till alla gudar som finns och till alla goda människor: Snälla hjälp mig!
__________________
Senast redigerad av TemplarKnight 2015-11-29 kl. 15:48.
Citera
2015-11-30, 22:54
  #32
Medlem
TemplarKnights avatar
Detta har pågått såpass länge och HSB har trots mina uppgifter, åtskilliga vittnen, rapport från räddningstjänsten m.m. gjort mycket lite. De "åtgärder" de hittills gjort är rena skämtet. Har beskrivit dem här i tråden och effekten gällande problemet är lika med noll. Hade det varit en mindre och privat värd hade det varit uselt, men med en så stor och känd värd är helt enkelt ofattbart dåligt. De vet nu också (om de inte fattade det innan) att deras gamla hus är väldigt otäta. Detta därför att jag fick den förre värden att gå med på att tala med HSB. Han ägde dessa hus i decennier så det finns inget han inte vet om dem.

Nu har HSB även fått problemet bekräftat och tar det på mer allvar. De ansvariga är dock mycket svåra att nå och att få tala med. Sen efter att de äntligen lovat en inspektion av ventilationen som troligen är meningslös, har det ändå dragit ut på tiden som fan. Så även om det beror på någon jävla drogtillverkning eller annan skit hade värden fanimej kunnat gjort mer och tagit det på allvar.

Så detta med mitt boende är sanslöst dåligt och jag kan i nuläget inte rekommendera HSB som värd till någon. Deras service är under all kritik och de ignorerar helt ansvarslöst starka indikationer på att folk tillverkar droger i deras hus. Jag har aldrig i hela mitt liv haft sämre boende än detta eller behandlats på värre sätt. Så jag kanske skriver mycket men det är för att jag är fruktansvärt sur och irriterad på detta skit som aldrig löses. Jag har fått några råd här i tråden som är bra men jag har dragits med detta så länge att jag kräver en lösning nu.
__________________
Senast redigerad av TemplarKnight 2015-11-30 kl. 23:15.
Citera
2015-12-01, 19:48
  #33
Medlem
Det borde ju för fan vara olagligt att sprida stank i huset, droger eller inte. T.o.m. kanske olagligt att hyra ut lägenheter där folk får lukta skitet. Vissa har ju haft polisbesök pga surströmming.

Finns det inte någon myndighet som har koll på huruvida lägenheter är beboliga?

Har du en möjlighet att bo hos någon polare och söka en annan bostad?

Har du övervägt att prata med journalister?
Citera
2015-12-02, 02:09
  #34
Medlem
TemplarKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arseniy
Det borde ju för fan vara olagligt att sprida stank i huset, droger eller inte. T.o.m. kanske olagligt att hyra ut lägenheter där folk får lukta skitet. Vissa har ju haft polisbesök pga surströmming.

Ja, definitivt. Är det inte drogtillverkning vilket ammoniak eller kattpiss lukten tyder på så är det ändå grymt störande och potentiellt hälsovådligt. Jo, att låta någon bo som det är nu t.ex. bryter säkert mot någon lag. Hade varit bättre om det varit surströmming än detta skit.

Citat:
Finns det inte någon myndighet som har koll på huruvida lägenheter är beboliga?

Miljöförvaltningen väl men de har inte gjort så mycket mer än bolla det tillbaka till värden.

Citat:
Har du en möjlighet att bo hos någon polare och söka en annan bostad?

Inte direkt vad jag vet på det förstnämnda. Söka annan bostad för byte kan jag försöka mig på men det tar tid.

Citat:
Har du övervägt att prata med journalister?

Borde kanske göra det. Detta är så pass sjukt att det kan vara svårt att tro på .. Jag har dock vittnen och även folk värden skickat har märkt vissa lukter. Är det drogtillverkning är det ju fruktansvärt hänsynslöst att fortsätta då jag flera gånger berättat hur det besvärar mig.
Citera
2015-12-02, 10:30
  #35
Medlem
TemplarKnights avatar
Jag har funderat en del på vad detta är. Är det drogtillverkning eller trakasseri? Jag vet faktiskt inte och egentligen spelar det inte så stor roll. Det viktiga är att det försvinner... I natt har det t.ex. luktat kattpiss/ammoniak i hela min lägenhet. Tidigare när en representant från värden var här fanns lukten bara på toan, men han märkte den åtminstone. Jag tror att det kanske är lite av både och... Även om det är drogtillverkning, så är det grymt hänsynslöst att fortsätta med det efter jag förklarat hur det besvärar mig. Inte så att jag kontaktat grannarna så ofta angående detta. Har skickat några sms och ringt några få (korta) samtal. Vid de längre samtalen då en granne hotade mig på olika sätt, ringde han upp.

Denne person kom även ner för att tala med mig... Det samtalet var helt meningslöst. Han försvarade sig kort med att "rök stiger uppåt" och efter det var det bara diverse kränkningar och hot. Han hävdade då att lukten inte finns men hur kunde han veta detta? Den finns dock enligt mig, mina bekanta, ännu en boende i huset, m.fl. Så bara detta aggressiva beteende är i sig själv suspekt. Lägger man sen till övriga indicier tycker jag saken står ganska klar. Jag kan såklart inte veta säkert men nästintill... Jag har dock trakasserats en del i samband med mitt boende. En gång för inte så länge sedan hade någon t.ex. spottat på min dörr. Så att säga att det inte är så trevligt att bo här är en kraftig underdrift.
__________________
Senast redigerad av TemplarKnight 2015-12-02 kl. 10:41.
Citera
2015-12-02, 10:37
  #36
Medlem
MonkMans avatar
hej

Tankte bara namna att nar en kille jag delade hus med fick for sig att odla weed i ett av husens rum, ca 15-20 plantor, sa tyckte min tjej ( och aven jag efter ett tag) att hela javla huset stank kattpiss. Det var tillomed det forsta hon sa nar hon kom hem till oss forsta gangen "Har ni mycket katter eller?"

Jag tyckte det var ok att han gjorde det o sa men det var sjukt drygt att bli indragen i tullen nar man flog hem sa fort de hade hundar och det var fan 9 av 10 ganger pa Arlanda, for allt man agde och hade pa sig stank weed. Tror nog jag hade kunnat klippt av en bit av mina jeans och rokt dem och blivit ordentligt bang. Var ratt pinsamt i skolan oxa nar alla trode man var hog 24/7

Jag haller verkligen med dig, det luktar fan inte gott, javligt frant o man far ont i huvudet. Jag roker dock gras men skulle fan aldrig vilja bo i den lukten igen.
__________________
Senast redigerad av MonkMan 2015-12-02 kl. 10:42.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback