Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-21, 14:47
  #13
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
Copperstone har en del coola projekt, men vet någon här hur lång tid det tar innan en bearbetningskoncession, eller ett område som fortfarande undersöks, kan bli en producerade gruva? Alltså, hur lång tid tar det innan man kan få ut mineralerna ur jorden?

Ja, har dålig koll på Copperstone men det idag aktuella Beowulf med sin koncenssion i Kallak så nämnde dess verkställande direktör Kurt Budge att om det blir ett ja så kan de vara en gruva i gång om 4-5 år från idag. De provborrade där 2011. Så en ledtid på 10 år är kanske inte orimligt. Nu har det förvisso varit en stor irritation att de har dragit upp på tiden från Länstyrelsen i Norrbotten som fick på näsan av Bergstaten för de, i vad jag har läst mig till, i praktiken hittat på egna kriterier utan något som helst stöd av något lagrum.

Är de brytning i Sverige så får man nog räkna med en lång ledtid, från provporrning till gruva. Det är flera instanser och de verkar ju bara gå fram och tillbaka, och sedan får man ju räkna med att vi har en miljörörelselobby som av princip hatar gruvor som överklagar och obstruerar.
Citera
2017-03-01, 23:44
  #14
Medlem
Slovoviks avatar
Här är en svårare fråga. En fråga som är avgörande för att kunna avgöra värdet på ett gruvbolag. Hur vet man hur hög produktionen blir per år i en gruva, när den väl är i bruk? Ta Copperstones EVA-gruva här exempelvis. Den har uppskattningsvis 13 000 ton koppar, 125 000 ton zink, 21 000 ton bly och 5,2 ton guld. Men vad betyder det i termer av årliga intäkter? Hur mycket metall kan de tänkas få upp ur marken årligen?
Citera
2017-03-22, 11:29
  #15
Medlem
Någon som kan verifiera ryktet om att det utöver koppar/guldfyndigheten också skulle finnas en " betydande Platina åder"?
Det skulle betyda att man borde gå in lång ordentligt NU.
Citera
2017-03-22, 23:14
  #16
Medlem
J.R.s avatar
Ska tydligen ligga stora diamanter mitt inne i platina ådern (som ligger mitt mellan guld och kopparfyndigheterna). Ja det är vad jag hörde av grannen i alla fall.
Citera
2017-03-23, 08:14
  #17
Medlem
Glöm inte de starka indikationerna på unobtanium! Kan de bekräftas så blir det inte bara en raket, nu snackar vi USS Enterprise och warpdrive "cranked up to 11"!
Citera
2017-04-10, 12:41
  #18
Medlem
Det skulle vara en bra påskpresent om resultatet från analysen av den senaste borrkärnan kommunicerades ut innan helgen.
Ni som tänkt långsiktigt bör försöka att inte lockas till att sälja av den kommande "teasern"
Citera
2017-04-11, 09:19
  #19
Medlem
Facebacks avatar
Bra Pm i morse:
Citat:
Inom kort förväntas också resultaten från de kemiska analyserna från borrkärnorna från det första borrhålet, som betraktats som en stor framgång och som avslutades efter cirka 1166 meter, vilket utgör borrutrustningens kapacitet.

Citat:
Detta projekt har en potential att bli en av de största bas- och ädelmetallförekomsterna i Norden.

Tror ni vi kan nå upp till 20kr om de kemiska analyserna visar sig positiva?
Citera
2017-04-11, 09:51
  #20
Medlem
Som jag sa igår..."keep cool" Det kommer mycket bättre info än detta lilla "påskägg"
Citera
2017-04-11, 12:22
  #21
Medlem
Vart ska detta då ta vägen när man presenterar att vidden och kvalitén finns på flera djuplager.
Citera
2017-04-26, 12:42
  #22
Medlem
Offertförfrågan från Copperstone till Atlas Copco?
Citera
2017-04-26, 15:40
  #23
Medlem
ersattningsids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9Barrck9
Offertförfrågan från Copperstone till Atlas Copco?

nu får du utveckla
Citera
2017-04-26, 21:15
  #24
Medlem
gärningsmans avatar
Ryktas om att dom träffat en ådra av adamantit. Kan bli bra detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback